با مرغ و خروس سبرایت بیشتر آشنا شوید

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

با مرغ و خروس سبرایت بیشتر آشنا شوید

یکی از انواع نژادهای زینتی مرغ و خروس را سبرایت یا مینیاتوری می نامند که به دلیل ظاهر زیبا و همچنین جثه کوچک تنها به عنوان پرنده یا مرغ و خروس زینتی آنرا پرورش می دهند در غیر این صورت وزن پایین آنها حتی در سن بلوغ حاکی از این است که پرورش آن از جنبه اقتصادی به صرفه نیست.

پرورش مرغ و خروس از دیرباز جزو کارهایی بوده که اکثر روستاییان به دنبال آن بوده اند، اما حال انواع نژاد مرغ و خروس از جمله نژاد های زینتی چون سبرایت، مرندی، کوشین و لاری و.. در دنیا وجود دارد که برای هر کسی زیبایی خاص خود را دارد فراموش نکنید که بیشتر مرغ و خروس های زینتی جنبه اقتصادی ندارند. مرغ و خروس سبرایت جزو نژادهای زینتی است که به آنها مرغ و خروس انگلیسی می نامند و جثه ریز و کوچک و البته پرهای زیبا دارند که بیشتر جنبه زیبایی دارند و به همین دلیل برخی به پرورش این نژاد می پردازند.

دلیل نامگذاری مرغ و خروس سبرایت به سال 1800 بر می گردد جایی که بر بر اثر تلاش‌های سر جان سبراگت، کلوب سبرایت صورت گرفت به همین دلیل این نژاد مرغ و خروس زینتی را مینیاتوری یا سبرایت نامیدند.

فروش مرغ و خروس سبرایت

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

خصوصیات مرغ و خروس سبرایت یا مینیاتوری

این نژاد از مرغ و خروس زینتی به دلیل جثه ریز و همچنین پرهای زیبا و کشیده به سمت پایین جزو دسته پرنده یا مرغ و خروس زینتی قرار دارد و مهمترین دلیل پرورش مرغ و خروس سبرایت را تنها می توان ظاهر زیبای آن نامید در غیر اینصورت پرورش این نژاد صرفه اقتصادی ندارد.

  1. پرهای سفید و قهوه ای رنگ با نوار سیاه
  2. بال های کشیده مرغ و خروس
  3. ظاهر زیبا
  4. مرغ سبرایت بدون ریش و تاج و خروس سبرایت داری ریش،تاج پهن و برجسته است.

خروس سبرایت جزو دسته خروس های جنگی است که برای تصاحب قلمرو خود با هم نوع خود و حتی مرغ های بزرگتر از خود به مبارزه می پردازد.

قیمت مرغ و خروس سبرایت

به دلیل ظاهر زیبای این نژاد قطعا یکی از نژادهای گران قیمت محسوب می شود اما با توجه به اینکه حتی با رسیدن به سن بلوغ وزن مرغ و خروس سبرایت کمتر از مرغ گوشتی معمولی است از این جهت صرفه اقتصادی ندارد و قیمت زیادی بابت این نژاد نمی توان پرداخت کرد.

سایت دامداری یکی از سایت های خوب برای خرید و فروش انواع مرغ و خروس سبرایت است که شما به خوبی می توانید شهر خود را انتخاب کنید و با انتخاب دسته مرغ یا خروس یا سرچ نام سبرایت داخل کادر جستجو تمامی آگهی های این نژاد را پیدا کنید و اقدام به خرید آن کنید.

تفاوت بین سبرایت نقره ای و طلایی

به طور کلی مرغ و خروس سبرایت که به نام مینیاتوری هم شناخته می شوند در دو نوع طلایی یا نقره ای در بازار موجود هستند. سبرایت نقره ای شام پرهای سفید با نوار سیاه رنگ است در صورتی که سبرایت طلایی شامل پرهای نقره ای براق با نوار سیاه رنگ است.

میزان وزن مرغ و خروس سبرایت

به طور کلی این نژاد به مانند دیگر نژادهای مرغ و خروس دوره جوجه کشی آنها به 21 روز می رسد و همچنین در سن 6 ماهگی به سن بلوغ می رسند اما وزن مرغ بالغ سبرایت 650گرم و وزن خروس بالغ سبرایت به 800 گرم می رسد در صورتی که وزن مرغ معمولی گوشتی حداقل 1.5 تا 2 کیلوگرم است.

هر مرغ سبرایت با تغذیه مناسب می تواند در سال حدود 80 تا 120 عدد تخم مرغ بگذارد که اندازه تخم آن از تخم مرغ معمولی کوچکتر است.

غذای مرغ و خروس سبرایت یا مینیاتوری

برای پرورش این نژاد می توانید جوجه خروس یا مرغ سبرایت را خریداری کنید و با تغذیه مناسب آنها را به سن بلوغ برسانید تا آنها را به بازار ببرید و با قیمت بالا بفروشید. اما سوال اینجاست با توجه به ظاهر متفاوت این نژاد آیا غذای سبرایت هم متفاوت است؟ خیر تغذیه این نژاد به مانند نژادهای دیگر شامل دانه غلات گندم، جو، برنج، ته مانده غذاها، نان خیس شده یا سبزیجات خرد شده است فقط باید مواظب باشید که غذای مانده یا فاسد به این مرغ و خروس ندهید که خیلی در برابر بیماری حساس هستند و همچنین این نژاد در کنار انواع حیوانات دیگر چون خوکچه هندی، گربه، سگ و... نباید غذا بخورند چرا که ممکن است بیمار شوند.

نحوه نگهداری از مرغ و خروس سبرایت

با توجه به وجود ظاهر زیبای این نژاد قطعا خیلی مهم است که جایگاه مناسبی برای نگهداری این نژاد در نظر بگیرید و همچنین اگر به بال های مرغ و خروس سبرایت نگاه کنید متوجه می شوید که به سمت پایین کشیده شده است و این نشان می دهد که میل به پرواز کردن دارند از این رو حداقل فضا 6 متر و ارتفاع بیشتر از 150 سانتی متر نباشد چرا که امکان پرواز کردن این نژاد وجود دارد.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است