تفاوت روغن کرمانشاهی با روغن حیوانی

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

تفاوت روغن کرمانشاهی با روغن حیوانی

یکی از نکات مهم که باعث افزایش طول عمر پدربزرگ های ما می شد سلامت بودن بدن آنها بود که مصرف کردن روغن حیوانی یکی از آن عوامل بود که البته به خاطر فعالیت بالای بدن خیلی زود هضم می شود و در کنار خواص روغن حیوانی هیچ گونه خطری برای مصرف کنندگان آن به همراه نداشت.

روغن حیوانی یکی از بهترین مواد خوراکی به شمار می آید که تاریخ انقضا ندارد و تا چندین سال به خوبی می توان از روغن حیوانی استفاده کرد به شرطی که به دور از نور آفتاب نگهداری شود. در واقع به خاطر فرآیند تولید روغن حیوانی و اینکه عاری از هر گونه دوغ و آبی است از این جهت قابلیت نگهداری تا چند سال را دارد که به منظور حفظ بهتر آنرا داخل هیزه یا خیک می گذارند و یک سری ظروف برای نگهداری روغن حیوانی وجود دارد که به آن ظروف روحی می گویند. دو نوع روغن حیوانی داریم که شامل روغن گاوی و گوسفندی است که از کره حیوانی تهیه می شود و در واقع عطر و بوی روغن حیوانی به کیفیت شیر دام بستگی دارد و به دلیل اینکه منطقه کرمانشاه دارای چراگاههای خوبی است که تنوع گیاهان در آن بالاست از این جهت روغن حیوانی منطقه کرمانشاه تبدیل به بهترین برند روغن حیوانی در کشور شده است از این جهت آنرا روغن کرمانشاهی می نامند.

خواص روغن حیوانی نسبت به روغن مایع و گیاهی

به خاطر اینکه بدن نیاز به اسیدهای چرب دارد از این رو بهترین روغن برای تقویت قوای بدن روغن حیوانی است که از کره حیوانی چون گاو، گوسفند گرفته می شود و به خاطر وجود انواع ویتامین A، E و D در روغن حیوانی مصرف آن می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش سلامت چشم و حتی شفافیت پوست شما گردد. در واقع به دلیل طی فرآیند تهیه روغن حیوانی عملا دوغ از بین می رود از این جهت مصرف روغن حیوانی برای افرادی که به خوردن شیر و دوغ حساسیت دارند توصیه می شود.

توجه کنید که مصرف روغن حیوانی بیش از حد نیاز باعث به خطر افتادن سلامتی افراد می شود و چنانچه فعالیت بدنی کمی دارد و اهل پیاده روی نیستید بهتر است از مصرف روغن حیوانی صرف نظر کنید.

  1. افزایش انرژی بدن به خاطر وجود اسیدهای چرب داخل روغن حیوانی
  2. کسانی که به مصرف شیر و دوغ حساس هستند می تواند روغن حیوانی مصرف کننند.
  3. وجود اسیدهای چرب و همچنین امگا 3 داخل روغن حیوانی باعث کاهش میزان کلسترول بد و افزای میزان کلسترول خوب بدن می شود.
  4. مصرف روغن حیوانی در کنار نان می تواد بهترین راه درمان برای یبوست افراد و همچنین افزایش سلامت گوارش باشد.
  5. تقویت کننده سیستم ایممنی بدن
  6. به عنوان ماده خوراکی ضد سرطان محسوب می شود و باعث جلوگیری از آب مروارید و همچنین افزایش سلامت چشم افراد می شود.
  7. کمک به  وجود اسیدهای چرب که برای بدن و کبد مفید است.
  8. مصرف آن برای افرادی که حساسیت به مصرف شیر و دوغ دارند توصیه می شود.
  9. با مصرف روغن می توانید باعث افزایش دمای بدن در زمان سرما شوید.
  10. کمک به گرفتگی بینی، حلق
  11. بعنوان یک آبرسان خوب پوست و مفید برای سلامت پوست

کرمانشاه بهترین برند تولید کننده روغن حیوانی

در تمام مناطق کشور ایران امکان تولید روغن حیوانی وجود دارد که با توجه به تنوع گیاهی در منطقه زاگرس کرمانشاه در واقع با چرای گاو و گوسفند در کرمانشاه شیر تولید شده از دام ها کیفیت بالایی دارد و همچنین روغن حیوانی تهیه شده از کره حیوانی چه گاو چه گوسفندی عطر و بوی بیشتری نسبت به سایر مناطق و روستاهای کشور دارد از این جهت روغن حیوانی کرمانشاهی تبدیل به بهترین برند شده است.

فروش انواع گوسفند داشتی

اگر به دنبال خرید انواع گوسفند هستید تا با پرورش آن از شیر گوسفند استفاده کنید و روغن حیوانی درست کنید کافیه روی عکس زیر کلیک کنید.

اهمیت تولید روغن حیوانی کرمانشاه از دیرباز تا کنون

به دلیل موقعیت جغرافیایی کرمانشاه در مسیر جاده ابریشم و همچنین عبور و مرور عراقی ها و زائرین امام حسین به این شهر از گذشت تا اکنون شهر کرمانشاه یک شهر توریسی به حساب می آید که مواد خوراکی خود را به گردشگران و مردم سایر کشورها می فروشد و به دلیل اهمیت افزایش عطر و بوی روغن حیوانی قطعا در ایران قیمت روغن کرمانشاهی از همه نوع روغن حیوانی در سایر روستاهای ایران بیشتر است.

تفاوت روغن کرمانشاهی و روغن حیوانی

بهترین نوع روغن حیوانی در مناطق کرمانشاه تولید می شود که به غیر از افزایش کیفیت شیر گاو و گوسفند و همچنین افزایش عطر و بوی روغن یک نوع گیاه کوهی به نام چیور داخل هیزه و خیک که محل نگهداری روغن حیوانی است گذاشته می شود که باعث دو چندان شدن عطر و بوی روغن حیوانی این شهر می گردد از این جهت فروش روغن حیوانی کرمانشاهی بیشتر از سایر مناطق کشور است بنابراین تبدیل به یک برند شده است و آنرا روغن کرمانشاهی می نامند.

طرز تهیه روغن حیوانی

در ابتدای کار شیر گوسفند و گاو تبدیل به ماست می شود و طی فرآیندی دوغ را از ماست محلی به دست می آورند که با ریختن دوغ داخل مشک و تکان دادن آن کره حیوانی به دست می آید. با گذاشتن کره حیوانی داخل یک ظرف بزرگ و حرارت دادن به آن برداشتن قسمت های کف مانند و اضافی قسمت بالای کره عملا روغن حیوانی به دست می آید.

طرز تهیه روغن حیوانی کرمانشاهی

تشکیل انجمن روغن حیوانی کرمانشاهی

روغن حیوانی در کنار نان برنجی، کاک، نان خرمایی جزو یکی از بهترین سوغاتی های کرمانشاه شناخته می شود که عطر و بوی زیادی دارد و در سراسر ایران و حتی ایرانیان مقیم کشورهای خارجی روغن حیوانی کرمانشاهی تقاضای زیادی دارد از این رو در کرمانشاه، تولید کنندگان و صادر کنندگان انجمنی به نام"انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان روغن حیوانی" تشکیل داده اند.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است