خواص و فواید مصرف گوشت بوقلمون

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

خواص و فواید مصرف گوشت بوقلمون

همه ما به خوبی خواص گوشت مرغ را می دانیم و همین باعث شده است که مصرف گوشت مرغ در ایران بیشتر از سرانه مصرف در جهان شود اما در کنار گوشت مرغ شما می توانید از فواید گوشت بوقلمون، بلدرچین و حتی کبک بهره مند شوید به خصوص اینکه اگر به کاهش وزن بدن خود اهمیت می دهید و به دنبال ماده غذایی هستید که بیشتر درصد پروتئین، کالری و انواع ویتامین و مواد معدنی را به همراه داشته باشد مصرف گوشت بوقلمون را به شما توصیه می کنیم هر چند که باید از مصرف زیاد آن اجتناب کنید چون احتمال عفونت معده، ابتلا به انواع بیماری های قلبی عروقی، سرطان، فشار خون بالا را نیز افزایش می دهد.

بوقلمون جزو پرندگانی از راسته ماکیان سانان است که به مانند مرغ، کبک، بلدرچین پرورش داده می شود تا از گوشت آنها استفاده شود. در واقع یکی از مواد غذایی که درصد بالایی پروتئین، ویتامین و انواع مواد معدنی دارد گوشت بوقلمون است که در دو نوع گوشت سفید و تیره بوقلمون در بازار موجود است و در نوع گوشت تیره بوقلمون مقدار پروتئین، مواد ریزمغذی بیشتر از نوع گوشت سفید است اما مشکل اساسی میزان درصد چربی بالایی آن است که با کندن پوست بوقلمون مشکل چربی زیاد آن حل خواهد شد. اگر به دنبال این هستید که رژیم غذایی خوبی داشته باشید و باعث کاهش وزن شما شود و در عین حال همیشه سر زنده باشید گوشت بوقلمون استفاده کنید چون دارای تریپتوفان است که باعث تولید سروتونین می شود که همین باعث آرام شدن اعصاب و سر زندگی شما خواهد شد. قطعا یکی از مشکلات مصرف گوشت بوقلمون وجود درصد بالای چربی آن است که جای نگرانی ندارد و با کندن پوست بوقلمون مشکل رفع می شود.

سود پرورش بوقلمون

بیشترین مصرف گوشت بوقلمون به کشورهای اروپایی بر می گردد که به دلیل افزایش سطح اطلاعات مردم ایران امروزه حتی گوشت بوقلمون در ایران نسبت به گذشته بیشتر مصرف می شود به خصوص اینکه خواص و فواید زیادی دارد از این رو پرورش بوقلمون سود بالایی دارد به خصوص اینکه در پرورش بوقلمون هیچ گونه آنتی بیوتیکی استفاده نشود و باعث می شود تقاضای خرید بوقلمون بیشتر شود.

فروش انواع مرغ و بوقلمون

برای خرید انواع مرغ تخمگذار، گوشتی و بوقلمون کافیه روی عکس زیر کلیک کنید.

واقعیت هایی در رابطه با گوشت بوقلمون

رنگ گوشت بوقلمون به دو نوع تیره و روشن است که با وجود درصد بالای پروتئین و ویتامین، مواد معدنی بیشتر در گوشت تیره بوقلمون در واقع چربی و کالری بیشتری نیز به همراه دارد که برای کاهش میزان چربی گوشت بوقلمون می توانید پوست آنرا بکنید.

به دلیل پرورش بوقلمون در مزارع و علفزارها گوشت این پرندگان درصد بالایی از امگا 3 را نسبت به گوشت بوقلمون پرورش یافته در دامداری های صنعتی دارد.

مواد مغذی و ارزش تغذیه ای بوقلمون

اگر می خواهید با خوردن گوشت بوقلمون از میزان درصد بالای پروتئین آن بهره مند شوید و مقدار کمی چربی دریافت کنید بهتر است سینه بوقلمون را مصرف کنید که حاوی درصد بالای پروتئین، کالری و چربی کم نسبت به قسمت های مختلف گوشت بوقلمون سات.

85 گرم سینه بوقلمون کباب شده شامل این موارد است:

  1. 135 کالری
  2. 3.26 گرم چربی
  3. 0 گرم کربوهیدرات
  4. 24.70 گرم پروتئین

در مقایسه، همان مقدار گوشت بوقلمون تیره کباب شده نیز شامل موارد زیر است:

  1. 173 کالری
  2. 5.13 گرم چربی
  3. 0 گرم کربوهیدرات
  4. 23.55 گرم پروتئین

بوقلمون نیز شامل ویتامین ها و مواد معدنی زیر است:

  1. ویتامین های B - 6
  2. ویتامین B - 12
  3. نیاسین
  4. کلوئین
  5. سلنیوم
  6. روی
  7. ریبوفلاوین
  8. پنتونیک

با خواص و فواید گوشت بوقلمون آشنا شوید

بدن انسان روزانه برای انجام فعالیت ها نیاز به درصد پروتئین، کالری زیادی نیاز دارد تا بتواند سر زنده باشد اما باید در رژیم غذایی خود همان طور که به درصد پروتئین و کالری بالا توجه می کنید حتما باید از خوردن مواد غذایی پر چرب اجتناب کنید. به عنوان مثال گوشت بوقلمون پروتئین و کالری زیادی دارد اما محصولاتی چون همبرگر که از این ماده غذایی درست می شود به اندازه گوشت همبرگر گاو، گوسفند چربی بالایی دارد، بنابراین مواظب سلامتی خود باشید و از خوردن چنین مواد غذایی پر چرب خود داری کنید.

1.مناسب برای بدن سازی:

درصد بالای پروتئین گوشت بوقلمون باعث می شود که کسانی که به بدنسازی مشغول هستند به خوردن این ماده غذایی روی بیاورند به خصوص اینکه برگر بوقلمون، غنی از پروتئین و مقدار کمی کربوهیدرات و چربی است.

در یک برگر متوسط، تقریبا 200 الی 250 کالری و 30 گرم پروتیئن وجود دارد که باعث ساخت و حفظ ماهیچه های ضعیف شما می شود.

2. گوشت بوقلمون برای کمک به دیابتی ها:

کسانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند باید به خوردن مواد غذایی روی بیاورند که میزان سطح قند خون آنها را بالا نبرد که گوشت بوقلمون جزو این دسته از مواد غذایی است که برای بیماران دیابتی توصیه می شود.

3. گوشت بوقلمون برای بهبود عملکرد روده:

بوقلمون یکی از سالم ترین غذاها است، با این حال می تواند برای افراد مبتلا به نقرس زیان آور باشد و آنطور که در بخش سلامت نمناک می خوانید بوقلمون حاوی مقادیر بالایی از پورینس است که می تواند حملات نقرس را تحریک کند.

برخی از افراد مبتلا به نقرس قادر به خوردن بوقلمون هستند، اما نمی توانند غذاهای مشتق شده از پورین را تحمل کنند.

4. گوشت بوقلمون برای کاهش کلسترول بالا:

قطعا میزان کلسترول گوشت بوقلمون به رنگ آن بستگی دارد که در گوشت روشن درصد پایین ترین از کلسترول وجود دارد بنابراین از خوردن گوشت تیره بوقلمون اجتناب کنید و اگر به خاطر درصد پروتئین، مواد معدنی و ویتامین گوشت تیره بوقلمون بیخیال آن نمی شوید کافیه با حذف پوست از گوشت درصد چربی آنرا کاهش دهید.

5. گوشت بوقلمون برای کمک به کاهش بی خوابی:

وجود تریپتوفان در گوشت بوقلمون باعث می شود که مغز شما سروتونین تولید کند که سروتونین یک انتقال دهنده عصببی است که باعث آرام و تقویت شدن بدن شما می شود از این رو به شما حس خوبی می دهد که برای کسانی خوب است که از بی خوابی رنج می برند.

6.کمک به سندروم روده تحریک پذیر یا IBS:

به دلیل ارگانیک بودن گوشت بوقلمون برای اینکه هنگام خوردن آن دچار مشکلات هاضمه ای نشوید بهتر است پوستش را قبل از پخت بکنید.

7. گوشت بوقلمون مفید برای دوران بارداری:

یکی از مواد غذایی بی خطر برای دوران بارداری گوشت بوقلمون است اما به شرطی اینکه به درستی نگهداری شده باشد و تاریخ انقضای گوشت بوقلمون نگذشته باشد در غیر اینصورت امکان مسمومیت غذایی برای زنان باردار وجود دارد.

8. گوشت بوقلمون برای کمک به کاهش وزن:

یکی از مواد غذایی غنی از پروتئین و کالری بالا گوشت بوقلمون است و جالب اینجاست که با خوردن گوشت بوقلمون به شما احساس سیری می دهد از این رو جزو مواد غذایی ارزشمند هستند که برای افرادی توصیه می شود که به دنبال کاهش وزن خود هستند.

9. گوشت بوقلمون منبع غنی از پروتئین:

درصد پروتیئن بالای گوشت بوقلمون باعث می شود که هر کدام از قسمت های بدن انسان شامل پروتئین شود و همین پروتئین زیاد باعث رشد مو، پوست، ماهیچه، استخوان های سالم و حتی رباط ها و افزایش سلامتی ناخن و غیره می شود.

10. گوشت بوقلمون برای جلوگیری از سرطان:

سلنیوم یک نوع آنتی اکسیدان است که وجود آن در مواد غذایی چون گوشت بوقلمون باعث می شود که مانع از بروز سرطان گردد بنابراین با خوردن گوشت بوقلمون نه تنها باعث جلوگیری از ابتلا به سرطان می شود بلکه خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را نیز کاهش می دهید.

11. گوشت بوقلمون منبع خوب ویتامین B:

یکی از انواع ویتامین ها که مقدار زیادی داخل آن  است ویتامین B  است که شامل انواع ویتامین B3 و B6 می شود و وجود ویتامین B3 به کاهش کلسترول کمک می کند و برای پوست سالم و عملکرد مغز ضروری است.

12. گوشت بوقلمون برای کمک به تقویت استخوان ها:

وجود مواد معدنی چون کلسیم، منیزیم، ویتامین D و درصد بالای پروتئین در گوشت بوقلمون باعث تقویت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان می شود. توجه کنید که وجود منیزیم در گوشت بوقلمون باعث آرام کردن اعصاب و اضطراب  می شود که همه اینها مانع از بروز یبوست، کاهش گرفتگی ماهیچه می شود.

13. گوشت بوقلمون برای کمک به تقویت سیستم ایمنی:

اسید آمینه تریپتوفان داخل گوشت بوقلمون باعث تولید سروتونین و به موجب آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد.

14. گوشت بوقلمون غنی از آهن:

اگر دچار کم خونی هستید یکی از مواد غنی از آهن گوشت بوقلمون است. در واقع کمبود آهن بدن باعث خستگی، ریزش مو، سردرد و حتی خشکی پوست و ناخن های ترد می شود که با خوردن گوشت بوقلمون می توانید این مشکل را نیز برطرف کنید.

15. گوشت بوقلمون برای کمک به افزایش متابولیسم بدن:

وجود ویتامین B، باعث کمک به افزایش متابولیسم بدن و کاهش وزن بدن می شود. در واقع با کاهش میزان متابولسیم بدن شما عملا وزن شما بالا می رود و همین باعث می شود خطر ابتلا به انواع بمیاری های قلبی و فشار خون در شما افزایش یابد.

16. مصرف گوشت بوقلمون برای پوست و موی سالم:

اگر به دنبال سلامت پوست و موی  هستید به دلیل میزان بالا پروتئین گوشت بوقلمون و همچنین افزایش تولید کلاژن در آن عملا می توانید باعث افزایش سلامت پوست خود و مانع از ریزش مو شوید.

عوارض جانبی بوقلمون:

  1. مصرف زیاد گوشت بوقلمون می تواند باعث خواب آلودگی و همچنین خستگی زیاد افراد شود.
  2. جزو دسته مواد غذایی پرچرب است که خوردن آن برای زنان باردار توصیه نمی شود چون امکان مسمومیت غذایی را به همراه دارد مگر اینکه پوست بوقلمون را بکنید.
  3. مصرف زیاد باعث استفراغ و بهم خوردن حال فرد می شود که احساس بیماری به آن دست می دهد به خصوص اینکه اگر گوشت بوقلمون به خوبی پخته نشده باعث عملا منجر به عفونت معده می شود.
  4. خوردن زیاد گوشت بوقلمون باعث افزایش احتمال چاقی، افزایش ابتلا به انواع بیماری های قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا و حتی سرطان و ناباروری می شود.

فراموش نکنید که دمای داخل گوشت بوقلمون هنگام پختن به حداقل 74 درجه سانتی گراد برسد.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است