نکات مهم هنگام نصب و راه اندازی تهویه مناسب برای مرغ های گوشتی

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

نکات مهم هنگام نصب و راه اندازی تهویه مناسب برای مرغ های گوشتی

سود پرورش جوجه گوشتی باعث شده است خیلی از افراد به شغل مرغداری روی بیاورند چون تقاضای خرید مرغ زنده و خرید گوشت مرغ هم زیاد است اما باید در ساخت سالن مرغداری دقت کنید و حتما اینکه سیستم تهویه هوا به درستی نصب شده باشد و با نگاه کردن به وضعیت جوجه ها، نوک زدن به کف بسترهای کاهی مرغداری و حتی بو کردن خوراک تازه می توانید از خوب بودن هوای مرغداری مطلع شوید، اهمیت نصب و راه اندازی تهویه مناسب برای مرغ های گوشتی از این جهت بالاست چون نداشتن تهویه مناسب باعث ابتلا به انواع بیماری ها، تلف شدن جوجه ها و مرغ های گوشتی می شود.

با وجود اینکه خواص گوشت مرغ کمتر از انواع گوشت قرمز چون گاو، گوساله، گوسفند و بز است اما جزو گوشت های کم چربی است که در ایران مصرف آن زیاد است که مهمترین دلیل آن کاهش قیمت آن نسبت گوشت گوسفند و گوساله است. جالب است بدانید که حتی سرانه مصرف گوشت مرغ در ایران بیشتر از استاندارد جهانی و عمده دلیل آن کاهش توان مالی برای خرید گوشت گوسفند، گوساله و بز است. البته همین افزایش مصرف گوشت مرغ باعث شده است خیلی ها به شغل مرغداری و احداث سالن های مرغداری روی بیاورند تا بتوانند با پرورش مرغ های گوشتی پس از تنها 40 الی 50 روز آنها را روانه بازار و کشتارگاه کنند. با وجود سود خوب مرغداری گوشتی اما یکی از مشکلات عمده آن ضعیف بودن این دسته از طیور و ابتلا به انواع بیماری های مرغی است که تهویه نامناسب مزید بر علت است چون باعث ایجاد نم و رطوبت در مرغداری می شود که عملا باعث افزایش ویروس و ابتلا مرغهای گوشتی به انواع بیماری ها و تلف شدن آنها می شود از این رو باید حتما یک سری نکات مهم هنگام نصب و راه اندازی تهویه مناسب برای مرغ های گوشتی در نظر بگیرید تا باعث کاهش خسارات وارد آمده شوید.

گاوداری بهتر است یا مرغداری؟

خب به طبع سود گاوداری در طولانی مدت بیشتر است چون قیمت گوشت گاو و گوساله بیشتر از مرغ است و همچنین مقاومت بدنی این حیوان بیشتر است اما حداقل 9 ماه برای پرواربندی گاو و گوساله طول می کشد در صورتی که در همین مدت 9 ماه مرغدار می تواند 4 الی 5 بار به پرورش جوجه گوشتی بپردازید، در کنار آن هم میزان درصد ضریب تبدیل غذایی مرغ  نسبت به گاو کمتر است و همین باعث کاهش هزینه تغذیه مرغ گوشتی نسبت به گاو گوشتی می شود.

فروش مرغ و خروس

برای خرید هر نوع مرغ و خروسی کافیه روی عکس زیر کلیک کنید.

احداث سالن مرغداری با استاندارد جهانی

باید هنگام طراحی و ساخت ساختمان گاوداری طوری عمل کنید که قابلیت تغییرات لازم در سالن مرغداری را در چند سال بعد و با پیشرفت تکنولوژی داشته باشید و مهمترین اینکه نصب و راه اندازی تهویه مناسب را فراموش نکنید چون تهویه نامناسب باعث رطوبت و گرم شدن جوجه ها و مرغ های گوشتی می شود که همین عاملی بر تلف شدن آنها بر اثر گرما یا سرما، ابتلا به انواع بیماری های مرغ می شود.

اهمیت تهویه مناسب برای مرغداری

یکی از نکات مهم که در سالن مرغداری باید به آن توجه کنید این است که حتما با ورود جوجه های گوشتی باید هوای تازه داخل آن جریان داشته باشد تا بتوانند به خوبی جوجه ها تغذیه کنند و بچرخند از این رو نصب و راه اندازی یک سیستم تهویه مناسب که بتواند اکسیژن کافی در اختیار جوجه ها قرار دهد خیلی مهم است.

ایجاد فضایی مناسب در مرغداری

با توجه به موقعیت هر سالن مرغداری و همچنین هوای جاری داخل مرغداری، هر کدام از آنها عملکرد متفاوت و منحصر به فردی دارند که یکی از تفاوت ها عمده بین مرغداری قدیمی  و نوساز همین نوع کارکرد سیستم تهویه و ایجاد هوای تازه داخل مرغداری است. در واقع شما باید هر روز مرغداری قدیمی را چک کنید تا جایی از آن چکه نکند، شکافی در بین عایق بندی ها وجود نداشته باشد و هیچ گونه درزی در ساختمان مرغداری نباشد که باعث سرد شدن ساختمان و به طبع مریض شدن جوجه ها و مرغ های شما شود.

ورود جوجه ها به سالن

یکی از نکات مهم که باید به آن توجه کنید این است که هنگامی که اولین بار جوجه ها وارد سالم می شوند نباید شدت هوای داخل سالن زیاد باشد چون باعث سرد شدن جوجه ها می شود از این رو بایستی جهت دستگاه تهویه هوا طوری باشد که بسمت بالا و سقف باشد تا زمان رسیدن هوا به پایین گرم شود.

یکی از مدیران خدمات فنی سالن مرغداری به نام آقای  Bushell اذعان می دارد  که اگر دریچه های ورودی هوا را تنها 3 الی 4 سانتیمتر باز بگذارید و هوا را در جهت درست و با فشار مناسب هدایت کنید به خوبی باید می شود که هوا یکدست وارد شود تا به صورت یک دست داخل فضای سالن منتشر شود.

چگونه هوای سیستم تهویه هوا داخل مرغداری را بررسی کنیم؟

شما می توانید داخل سالن مرغداری بنشینید و جوجه ها را نگاه کنید و با بررسی وضعیت آنها از نوع هوای داخل سالن مرغداری مطلع شوید.

صدای جوجه ها؛ بو کردن هوای داخل مرغداری و همچنین گوش کردن به نوک زدن جوجه ها و البته حس کردن هوای داخل سالن مرغداری چها روشی است که باعث می شود شما بفهمید سیستم تهویه هوای سالن مرغداری خوب نصب شده است یا نه.

  1. شما می توانید به وضعیت فعالیت جوجه ها نگاه کنید و بفهمید که هوای داخل سالن مرغداری خوب است یا خیر. خوب اگر جوجه ها به صورت یکسان و مساوی داخل همه جای سالن پخش شده اند و غذا و آب می خورند معلوم است که هوای داخل مرغداری خوب است.
  2. به صدای نوک زدن جوجه ها گوش دهید، اگر هر کدام از جوجه ها به بسترهای کاهی کف مرغداری نوک بزنند و جابجا کنند و صدای جیک جیک بدهند به طبع وضعیتشان خوب است.
  3. هوای داخل سالن مرغداری را ببنید که آیا گرم است یا دم کرده است و اینکه سرد است یعنی حس کنید که هوای سالن مرغداری چگونه است.
  4. شما می توانید از طریق بو کردن وضعیت هوای داخل سالن مرغداری را بسنجید، اینکه آیا خوراک جوجه ها بوی تازگی می دهد یا خیر.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است