علت فلج شدن یا باز بودن پای جوجه و نحوه درمان آن

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

علت فلج شدن یا باز بودن پای جوجه و نحوه درمان آن

با وجود اینکه پرورش جوجه گوشتی می تواند سود بالایی داشته باشد و در کمتر از زمان 42 روز باعث افزایش وزن جوجه گوشتی و به موجب آن به دست آوردن سود از فروش جوجه گوشتی برای هر مرغدار می شود اما فلج شدن پای جوجه و پا باز بودن آن یک مشکل اساسی برای هر مرغداری است که شما می توانید با تغذیه مناسب، تهیه بستر مناسب و همچنین رعایت بهداشت مانع از فلج شدن جوجه ها شوید و در صورت فلج شدن آنها باید پا یا پنجه های جوجه را آتل بندی کنید.

شغل مرغداری جزو آندسته از مشاغلی است که در کوتاهترین زمان ممکن به سوددهی می رسید با این تفاوت که باید به خوبی به جوجه ها رسیدگی کنید و غذای جوجه باید طوری باشد که انواع ویتامین های بدن آن فراهم شود در غیر این صورت ابتلا به انواع بیماری ها در جوجه و فلجی جوجه ممکن است. فلج شدن جوجه شاید یکی از بدترین بیماری های مرغی باشد که عوامل زیادی می تواند باعث بروز آن شود که شامل کمبود ویتامین E، ارتباط فامیلی بین مرغ و خروس مولد، نگهداری در جای نامناسب و شیب دار، ابتلا به انواع بیماری های برفک، نیوکاسل، مارک است از این رو بهتر است با بالا بردن اطلاعات خود در زمینه نگهداری و تغذیه جوجه گوشتی باعث پیشگیری از فلج شدن جوجه شوید و به موجب آن در صورت پیدا کرن علت فلج شدن جوجه به دنبال درمان سریع آن باشید.

فروش جوجه

برای خرید هر نوع جوجه پرنده چون عروس هلندی، مرغ عشق، مرغ و خروس و.. کافیه روی عکس زیر کلیک کنید.

دلایل اصلی در فلج شدن جوجه ها

قبل از اینکه با این نوع بیماری در مرغداری خود مواجه شوید و شاهد فلج شدن جوجه های گوشتی شوید بهتر است دانش و اطلاعات خود را بالا ببرید به خصوص اینکه با دادن تغذیه مناسب مانع از بروز این بیماری شوید که البته بغیر از کمبود انواع ویتامین بدن جوجه عوامل دیگری در فلج شدن جوجه تاثیر گذار است که شامل موارد زیر است.

  1. ارتباط فامیلی مرغ و خروس های مولد
  2. نگهداری در بستر نامناسب و شیب دار
  3. عدم تنظیم دقیق دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی
  4. کمبود ویتامین ها و سوء تغذیه
  5. بروز بیماری هایی مانند برفک، مارک، نیوکاسل

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

ارتباط فامیلی مرغ و خروس ها

چنانچه مرغ و خروسی که با هم جفت گیری می کنند ارتباط فامیلی داشته باشند یعنی خواهر و برادر باشند یا هر دو از یک مادر یا پدر متولد شده باشند جوجه بدست آمده دارای پاهای باز شده و فلج است از این رو با مشاهده این نشانه باید سریعا به فکر اصلاح گله مرغ و خروس خود باشید و اینکه می توانید با آوردن خروس های غریبه و ریختن در گله مرغ ها باعث جفت گیری آنها شوید.

نگهداری در بستر نامناسب و شیب دار

دومین علت فلج شدن یا پا باز بودن جوجه ها به نحوه نگهداری بد و نامناسب جوجه هاست که حتی برخی از افراد آنها را به صورت مبتدیانه داخل کارتون قرار می دهند و به علت لغزنده بودن کف کارتون به مرور زمان با شکل گیری استخوان جوجه عملا پاهای آن باز می شود و به واقع باعث فلج شدن جوجه می  شود.

به منظور جلوگیری از این مشکل حتما بستر از مواد نرم چون تراشه چوب یا خاک اره پر شود که انجام این موارد باعث راحتی در حرکت و ایستادن جوجه ها می شود از این رو برای صاف نگه داشتن بدن خود هیچ کاری انجام نخواهند داد، البته نباید فراموش کنید شیب دار بودن کف بستر هم باعث بروز این مشکل می شود که باید یک ترازو می توانید زوایه کف بستر را بسنجید.

عدم تنظیم دقیق دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی

جوجه کشی مرغ نیاز به تخصص لازم دارد و باید حتما به درستی دما و رطوبت دستگاه جوجه کش را تنظیم کنید در غیر این صورت باعث فلج شدن جوجه ها خواهید شد. بنابراین فراموش نکنید که قبل از جوجه کشی نسبت به کالیبره بودن سنسور دستگاه اقدام و از میزان سنجش دما و رطوبت توسط سنسور مطمئن گردید، که در این مواقع شما می توانید از دماسنج تستو و کیمو کمک بگیرید.

کمبود ویتامین ها و سوء تغذیه

برای رشد صحیح جوجه و همچنین افزایش مقاومت بدنی جوجه ها در برابر انواع بیماری ها باید به فکر تغذیه مناسب و صحیح جوجه ها باشید و فراموش نکنید که کمبود ویتامین A می تواند عاملی بر فلجی جوجه باشد که در عین حال از آنطرف حتی کمبود ویتامین E علاوه بر فلج شدن پای جوجه مرغ باعث خونریزی و ورم مغز جوجه خواهد شد.

به منظور تامین ویتامین های مورد نیاز بدن جوجه حتما از تغذیه سالم استفاده کنید که می توانید مولتی ویتامین به جوجه ها بدهید اما بهتر است در کنار آب آشامیدنی به آنها مولتی ویتامین بدهید و اینکه حتما جیره مخصوص جوجه ها از مراکز معتبر دارای مجوز اداره پزشکی تهیه شود.

بروز بیماری هایی مانند برفک، مارک، نیوکاسل

برخی از انواع بیماری ها که می تواند در فلج شدن پای جوجه و پا باز بودن آنها تاثیر گذار باشد بروز بیماری های برفک، مارک و نیوکاسل است از این رو باید حتما واکسیناسیون طیور در زمان معین انجام شود و در عین حال برای کاهش ابتلا به بیماری های فوق حتما آب و غذای تازه و سالم به جوجه ها دهید و ظروف آبخوری و دانخوری را روزانه با استفاده از مواد شوینده تا جایی که هیچ گونه میکروبی در بستر نباشد انجام دهید.

تزریق واکسن های نیوکاسل، برفک و مارک به جوجه ها فراموش نشود

درمان جوجه های فلج

در صورت دیدن جوجه های فلج سریعا آنها را از سایر جوجه های سالم جدا کنید چون ممکن است به انواع بماری برفک، مارک و نیوکاسل مبتلا شده باشند از این رو امکان انتقال بیماری به جوجه های سالم و همه گیر شدن بیماری وجود دارد. در ادامه نیز قسمت پنجه های جوجه یا پای آن را آتل بندی کنید تا پس از گذشت نزدیک به یک هفته پا و پنجه پای جوجه به حالت اصلی خود بر گردد.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

فریدون ملکی طولابی 1400-05-21

سلام من دوتا جوجه دارم که وقتی راه میرن یهویی میشینن و چشاشون میبندن چکار کنم خوب بشن

محمد مهدی 1400-05-21

سلام من یک جوجه دارم که یک پاش انگار برگشته و شکسته. انگشت پای آسیب دیده اش را جمع کرده پایش را دنبال خود می کشه. پایش صافه و انگار شکسته چه کار کنم؟( طبیعی و بدون دستگاه جوجه کشی به دنیا آمده)

علیرصا 1400-05-21

سلام خوبید من جوجم ۲روزه از تخم دراومده اما یکی پاهاش فلج هست و همش بالا میگیره نمیدونم چیکار کنم لطفا بگید

سیاوش صادقی 1400-07-10

اگه در این زمینه فیلم کوتاه بزارید بهتره

مصطفی محمدی 1400-10-03

سلام من یکی از جوجه هام پاهاش بازشده وخیلی سخت راه میره الان۴۰ روزه است واکسن هم نزدم ولی طبیعی به دنیا امده

سحر 1400-10-30

سلام وقت بخیر. من یه عروس هلندی دارم که الان پنج ماهه هست و مشکل پاباز شدگی داره. یکی از پاهاش کلا به سمت عقب رفته و اون یکی پاش یکم تکون میخوره و وسط میذاشته برای حغظ تعادل. از بالای ران هاش هر دو پا انگار از بدن فاصله داره.میشه بگید درمانش چیه؟

Hesam.sameni 1400-11-18

سلام جوجه من ۳۰روزه هست خوب بود یه دفعه پاهاش فلج شد خیلی خیلی حالم گرفته کاری میشه براش کرد

فریبا 1401-02-01

سلام خسته نباشید من یک دانه جوجه دارم یکدفعه پاهاشو جمع کرد والان نمیتونه راه بره پاهاشو کامل زمین نمیذاره انگشتهاش جمع بردمش دکتر گفت کمبود ویتامینه به نظرتون سالم میمونه ؟