آشنایی با نژاد گوسفند کلکویی

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

آشنایی با نژاد گوسفند کلکویی

یکی از انواع نژاد گوسفندان ایرانی که برای دوره پرواربندی مناسب است نژآد کلکویی است که نژاد بومی استان مرکزی می باشد و علاوه بر سرعت رشد بالای بره کلکویی می توان به درصد دوقلوزایی گوسفندان میش این نژاد که 11 درصد است اشاره کرد.

با توجه به افزایش قیمت دام زنده به خصوص قیمت گوسفند زنده خیلی از مردم روی به شغل گوسفند داری و پرورش این دام سبک می آورند اما تنها کسانی موفق می شوند که آشنایی کامل با این شغل داشته باشند. دقت داشته باشید که تنها زمانی می توانید بهترین دام برای پرورش را انتخاب کنید که حتما شناخت کامل با انواع نژاد گوسفند در ایران داشته باشید چون شما با شناخت تمام نژادها به خوبی می توانید گوسفند گوشتی، شیری، پوستی و پشمی را از هم تشخیص دهید و بهترین نژاد گوسفند را انتخاب کنید. یکی از گوسفندان گوشتی ایرانی نژاد کلکویی یا همان کلکوهی است که در استان های قم، سمنان و مرکزی پرورش داده می شود و حتی آنرا به نام های سیاه کبود قم می شناسند.

اهمیت پرورش گوسفند در مرکزی

از گذشته تا به امروز مردمان این استان به شغل دامداری و دامپروری می پردازند که قطعا به خاطر آب و هوای منطقه  و قرار گرفتن آن در حاشیه کویر و در محل چین خوردگی های رشته کوه های البرز و زاگرس از این رو شاهد تنوع گیاهان هستید و به نوعی این استان دارای آب و هوای بیابانی، نیمه بیابانی، معتدل کوهستانی و حتی سرد کوهستانی است بنابراین دامداری و دامپروری در این استان رواج دارد که در این بین نژادهای فراهانی و کلکویی جزو گوسفندان بومی آنها هستند که سرعت رشد بالایی نیز دارند و بعنوان گوسفندان گوشتی ایرانی محسوب می شوند.

استان مرکزی را جزو پیشگامان عرصه کشاورزی و دامپروری کشور می دانند که به خاطر تنوع گیاهی و وجود تنوع آب و هوایی این استان دامپروری در آن رواج دارد و نژادهای بومی آنرا گوسفندان فراهانی و کلکوهی می نامند.

اهمیت پرورش گوسفندان کلکویی

افزایش وزن روزانه گوسفند کلکویی به 92 الی 201 گرم می رسد که میزان بازدهی غذایی آن به 9 الی 12 درصد می رسد از این جهت گوسفندان کلکویی را جزو دسته گوسفندان گوشتی ایرانی می دانند که بیشترین پراکنش این گوسفند در استان های مرکزی، قم و سمنان است.

فروش گوسفند کلکویی

برای خرید انواع نژاد گوسفند ایرانی کافیه روی عکس زیر کلیک کنید.

خصوصیات ظاهری گوسفندان کلکویی

رنگ پشم این نژاد سفید با لکه هایی سفید دور چشم، پوزه و نقاط انتهایی بدن است که باعث می شود از لحاظ شکل ظاهری متمایز از سایر نژآدهای گوسفندان ایرانی باشد، البته به خاطر رنگ آن حتی آنرا به نام سیاه کبود قم می شناسند.

 وزن گوسفندان کلکویی

  1. وزن بره تازه متولد شده : نر 3.1 و ماده 3 کیلوگرم
  2. وزن بره تا پایان شیرخوارگی : بره نر 24 و بره ماده 23 کیلوگرم
  3. وزن بره شش ماهه : بره قوچ 30 و بره میش 29 کیلوگرم
  4. وزن گوسفند بالغ: قوچ کلکویی 42 و میش کلکویی 34 کیلوگرم
  5. میزان افزایش وزن روزانه نژاد کلکویی(کلکوهی) به 92 الی 201 گرم می رسد.
  6. بازده غذایی آن(خوراک مصرفی به وزن زنده) به 9 الی 12 درصد می رسد.

میزان درصد دوقلوزایی گوسفندان کلکویی

این نژاد با اینکه جزو دسته گوسفندان گوشتی است اما برای داشت بد نیست و درصد دوقلوزایی آن به 11 درصد می رسد.

میزان شیردهی گوسفندان کلکویی

طول دوره شیردهی میش کلکویی به 4.5 ماه می رسد که در این بین هر راس گوسفند میش روزانه 420 گرم شیر تولید می کند که می توان از شیر گوسفند انواع فرآورده های لبنی چون دوغ؛ ماست، کره، کشک درست کرد و با درست کردن روغن حیوانی و فروش آن سود خوبی به دست آورید.

میزان پشم تولید شده گوسنفد کلکویی

با وجود سرعت رشد بره های کلکویی اما این نژاد در تولید پشم بد نیست و میزان تولید پشم سالیانه نژاد کلکویی به 1.5 الی 2.4 کیلوگرم در سال می رسد.

  1. قطر پشم 25 الی 41 میکرون
  2. طول دسته پشم 10.5 سانتی متر
  3. میزان درصد پشم حقیقی 74 درصد
  4. میزان بازدهی پشم به 48 الی 58 درصد می رسد.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است