نحوه تشخیص سن و جنسیت مرغ عشق

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

نحوه تشخیص سن و جنسیت مرغ عشق

اگر نگاهی به سایت دامداری و قسمت فروش پرنده بندازید بیشترین آگهی مرتبط به مرغ عشق است که دلیل بالا بودن خرید و فروش مرغ عشق تنها قیمت ارزان آن است و همین باعث شده است خیلی از افراد به تکثیر و پرورش این پرنده بپردازند، در صورتی که شما قصد این کار را دارید باید حتما جنسیت و سن مرغ عشق را به خوبی تشخیص دهید.

مرغ عشق یکی از انواع پرنده زینتی در جهان است که در راسته طوطیان قرار دارد و به خاطر قیمت ارزان آن بیشترین طرفداران و خریدار در بین پرندگان دیگر را در بر دارد بنابراین خیلی از افراد به پرورش مرغ عشق می پردازند. جهت تکثیر و پرورش مرغ عشق باید حتما جنسیت و سن پرنده را بدانید تا بتوانید به خوبی با تغذیه مناسب و آماده کردن آنها در فصل جفت گیری باعث تخمگذاری خوب پرنده و در انتها به دنیا آمدن جوجه مرغ عشق شوید. تشخیص سن و جنسیت از روی ظاهر آن و حتی بررس لگن پرنده امکان پذیر است البته دقت داشته باشید که هر چقدر سن پرنده کمتر باشد تشخیص جنسیت آن کمتر است و کار شما را سخت می شود.

هدف از خرید مرغ عشق

مرغ عشق جزو پرندگان خانگی است که هر کسی را ساعت ها سرگرم می‌کند به خصوص اینکه مرغ عشق قابلیت سخن گفتن را دارد و شما می توانید چندین کلمه را به آنها یاد بدهید البته تا زمانی که تنها باشد و در زمانی که جفت داشته باشد عملا به شما توجهی نمی کند و همین کار شما را سخت می کند.

شما می توانید با خرید مرغ عشق نر ساعت ها از آواز خواندن آن سرگرم باشید یا با خرید یک جفت مرغ عشق اقدام به تکثیر و پرورش پرنده و کارهای جوجه کشی مرغ عشق کنید که باید تخصص لازم را داشته باشید.

فروش مرغ عشق

برای مشاهده آگهی های فروش این پرنده کافیه روی عکس زیر کلیک کنید.

اهمیت تشخیص سن و جنسیت مرغ عشق

هر مرغ عشق ماده تنها تا 4 سالگی قابلیت تخمگذاری دارد از این رو اگر به دنبال تکثیر و پرورش مرغ عشق و فروش تخم و جوجه مرغ عشق هستید باید حتما سن آنها را بدانید و نسبت به خرید مرغ عشق بالغ اقدام کنید تا بتوانید با تغذیه مناسب در فصل جفت گیری باعث تخمگذاری مرغ عشق و در نتیجه به دنیا آمدن جوجه مرغ عشق شوید.

تنها کسانی می توانند به خوبی به تکثیر و پرورش مرغ عشق بپردازند که سن و جنسیت مرغ عشق را بدانند چون تا زمان رسیدن جوجه مرغ عشق به سن بلوغ و همچنین جفت شدن با جنسیت مخالف خود امکان تخم گذاشتن پرنده وجود ندارد و همین باعث می شود شما عملا از پروش مرغ عشق و جوجه کشی این پرنده سود نکنید.

روش های تشخیص جنسیت مرغ عشق

شما می توانید با استفاده از ظاهر پرنده جنسیت آنرا تشخیص دهید که برای اینکار می توانید به رنگ اسفنجی نوک مرغ عشق، میزان تحرک و فعالیت پرنده و همچنین آواز خواندن مرغ عشق توجه کنید و به راحتی با این عوامل جنسیت مرغ عشق را تشخیص دهید.

نگاه کردن به نوک مرغ عشق

قسمت اسفنجی مانند بالای نوک مرغ عشق یکی از بهترین و ساده ترین روش های برای تشخیص جنسیت مرغ عشق است که رنگ اسفنج مرغ عشق نر آبی مایل به بنفش است و چنانچه مطمئن هستید که مرغ عشق شما نر است و اسفنج آن قهوه ای رنگ است شک نکنید که پرنده شما بیمار شده است. برای اینکه بفهمید که مرغ عشق ماده است کافیست به رنگ اسفنج پرنده توجه کنید که به رنگ صورتی روشن است  که در فصل جفت گیری معمولا رنگ آن به قهوه ای پررنگ تغییر می یابد.

تشخیص جنسیت جوجه مرغ عشق قبل از چهار ماهگی سخت است اما گفته می شود که معمولا رنگ اسفنج جوجه مرغ عشق ماده قبل از چهار ماه صورتی با لکه های قهوه ای رنگ است.

رفتار مرغ عشق را نگاه کنید

دومین نشانه برای تشخیص جنسیت مرغ عشق قطعا نگاه کردن به رفتار پرنده و میزان فعالیت آن است که معمولا در مرغ عشق نر جنب و جوش بالاتر است و کاملا بازیگوش هستند در صورتی که مرغ عشق ماده کاملا آرام و بدون صدا در گوشه ای از قفس به استراحت کردن می پردازد.

به لگن مرغ عشق نگاه کنید

یکی دیگر از روش های تشخیص جنسیت مرغ عشق تست لگن است که شما با لمس استخوان لگن پرنده می توانید جنسیت پرنده را متوجه شوید و چنانچه مرغ عشق را به پشت در کف دست خود بخوابانید و ناحیه مخرج آنرا لمس کنید چنانچه استخوان لگن فاصله زیادی داشته باشد نشان می دهد که مرغ عشق ماده و اگر استخوان لگن به هم نزدیک بودند عملا پرنده نر است، البته این روش تنها زمانی جوابگو است که حداقل سن مرغ عشق 2 ماه باشد.

به جثه و هیکل مرغ عشق توجه کنید

در مورد مرغ عشق در واقع باید به شما بگوییم که چنانچه مرغ عشق نر باشد جثه و هیکلی درشت تر نسبت به مرغ عشق ماده دارد و اندام آن دراز تر و البته بلند نیز می باشد و از مشخصه های اصلی مرغ عشق نر این است که هنگام ایستادن بر روی میله نشیمن حالتی صاف و ایستاده دارند در صورتی که مرغ عشق های ماده تپل تر و قدی کوتاه تر دارند و هنگام نشستن فاصله بین پاهاشون بیشتر است.

نحوه تشخیص سن مرغ عشق

یکی از هدف های خرید مرغ عشق در واقع آموزش و سخنگو کردن مرغ عشق است که تنها زمانی اینکار به خوبی جواب می دهد که پرنده جوان و کم سن و سال باشد.

  1. از یک پرورش دهنده مطمئن خرید کنید چون اکثر پرورش دهنده ها به محض تولد جوجه ها به پای آنها حلقه ای آویزان می کنند که تاریخ تولد جوجه را ثبت کنند.
  2. مرغ عشق های نابالغ جثه ای کوچکتر نسبت به مرغ عشق بالغ دارد و اگر به چشمان مرغ عشق نابالغ نگاه کنید متوجه می شوید که چشمانی بزرگتر نسبت به اندازه سر خود دارد، در صورتی که چشمان پرنده های بالغ کوچکتر دیده می شوند.
  3. رنگ پای مرغ عشق جوان صاف و ظریف است در صورتی که رنگ پای مرغ عشق بالغ و مسن، کدر و تیره رنگ همراه با فسل سات.
  4. مرغ عشقی که اسفنجی نوک آن دارای رنگ های قهوه ای شدید باشد به احتمال زیاد سن آن بین 2 الی 3 ماه است.
  5. یکی دیگر از روش های تشخیص سن مرغ عشق نگاه کردن به خطوط روی سر مرغ عشق است که هر چقدر خطوط کمتری روی سر مرغ عشق باشد نشان از افزایش سن مرغ عشق است.
  6. به حلقه دور چشم پرنده توجه کنید چون هر چقدر سن مرغ عشق بیشتر باشد حلقه دور چشم آنها سفیدتر می شود، در صورتی که مرغ عشق های جوان و نابالغ چشم هایی کاملا مشکی دارند اما مرغ عشق های بالغ و پیر دارای یک حلقه سفید رنگ دور چشمان خود هستند.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است