نحوه واکسن زدن به مرغ و خروس و انواع طیور

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

نحوه واکسن زدن به مرغ و خروس و انواع طیور

با وجود سود بالای پرورش مرغ و خروس زنده و البته پرورش جوجه گوشتی یکی از مشکلات عمده ابتلا به انواع بیماری های مرغی است که به منظور کاهش تلف شدن آنها و انواع طیور باید واکسیناسیون آنها را به موقع انجام دهید که با توجه به نوع واکسن به چند روش آشامیدنی، قطره چشمی، تزریق زیرجلدی، اسپری یا تلقیح نسوج بال انجام می‌شود.

اگر قصد پرورش مرغ و خروس زنده داشته باشید علاوه بر تامین مواد غذایی آنها و رعایت بهداشته به دلیل افزایش احتمال ابتلا به انواع بیماری ها باید نسبت به واکسیناسیون مرغ و خروس و انواع طیور اقدام کنید. پروش مرغ زنده و جوجه یک روزه سود بالایی برای هر مرغداری به همراه دارد به خصوص اینکه در ایران بیشترین مصرف گوشت به گوشت مرغ بر می گردد و یک مرغدار قادر می‌باشد با پرورش جوجه مرغ گوشتی در مدت زمان 40 الی 50 روز آنرا به وزن 2.5 الی 3 کیلوگرم برساند و روانه بازار و کشتارگاه کند. البته با وجود سود بالای مرغداری یکی از مشکلات و معایب مرغداری افزایش احتمال طیور به انواع بیماری هاست که می تواند ویروسی باشد و باعث تلف شدن تمام آنها گردد از این جهت واکسینه کردن  مرغ و خروس و انواع طیور را نباید فراموش کنید.

گاوداری بهتر است یا مرغداری

به طور حتم اگر به دنبال سوددهی کوتاه مدت هستید مرغداری بهتر است اما به دلیل افزایش احتمال ابتلا مرغ و خروس زنده به انواع بیماری ها میزان خسارات اقتصادی وارد آمده به مرغداری بیشتر از گاوداری است. بنابراین این باید همیشه غذای مرغ و خروس و جوجه های گوشتی را بدهید و با رعایت نکات بهداشتی و واکسیناسیون طیور باعث کاهش خسارات اقتصادی وارد آمده به مرغداری شوید.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

اهمیت واکسیناسیون به موقع طیور

با وجود سود بالای پرورش مرغ تخمگذار و گوشتی و انواع طیور چون کبوتر اما مشکل اصلی آنها ابتلا به انواع بیماری ها چون برونشیت، زخم کف پای مرغ، آنفولانزا، مارک؛ برفک، نیوکاسل، گامبور، باسیلوز و البته شایع ترین آنها کوکسیدوز است که هر کدام از آنها علائم و نشانه های خاص خود را دارد و در صورت واکسینه نکردن ماکیان سانان و طیور سرعت شیوع بیماری بالاست و باعث تلف شدن تعداد زیادی از آنها می شود.

انواع بیماری های رایج در بین طیور

  1. نیوکاسل مرغی
  2. افت تخم مرغ در مرغان بومی
  3. آبله
  4. گامبور
  5. خود خوری( کانی بالیسم)
  6. پر خوری طیور
  7. پاستورلوز (وبای طیور)
  8. آنفولانزای مرغی
  9. بیماری مارک
  10. برونشیت
  11. باسیلوز
  12. کوکسیدوز

فروش مرغ و خروس زنده

برای خرید هر نژادی از مرغ و خروس چه محلی، بومی و زینتی چون سبرایت، سلطان و ... کافیه روی عکس زیر کلیک کنید.

برنامه بهداشتی برای کنترل بیماری های مرغ بومی

به منظور کاهش بیماری های مرغی باید نسبت به تزریق واکسن و آمپول به مرغ و خروس و انواع جوجه ها، طیور و پرندگان اقدام کنید در غیر اینصورت با ابتلا به انواع بیماری های ویروسی باعث تلف شدن تعداد زیادی از آنها و وارد آوردن خسارات اقتصادی زیاد به شما می شوند.

بهترین راه حل برای کاهش ابتلا مرغ و خروس زنده، جوجه گوشتی واکسینه کردن آنهاست که به صورت آشامیدنی، قطره چشمی، زیرجلدی، اسپری یا تلقیح نسوج در بال انجام می‌شود و با توجه به نوع واکسن، استفاده و مصرف آن متفاوت است.

واکسیناسیون

  1. به منظور تزریق واکسن مارک در جوجه یک روزه باید حتما در زیر پوست پشت گردن یا عضله ران به مقدار 2 سی سی انجام شود.
  2. واکسن نوبت اول نیوکاسل و از سویه ب1، به صورت آشامیدنی یا قطره چشمی (با نظر دامپزشک)، همزمان با تزریق واکسن کشته نیوکاسل + آنفلوانزا،
  3. واکسن نوبت دوم نیوکاسل از سویه لاسوتا به صورت آشامیدنی یا قطره چشمی انجام می‌شود.
  4. با نظر دامپزشک d ،واکسن نوبت سوم نیوکاسل از سویه لاسوتا –
  5. تزریق واکسن نیوکاسل با سویه لاسوتا در نوبت های بعدی، هر دو ماه یکبار باید انجام گردد.
  6. واکسن آبله در سن ۳ ماهگی، به صورت تلقیح نسوج در بال و در جایی که رگ های خونی نباشد باید صورت گیرد.

نکات مهم هنگام واکسیناسیون طیور و پرنده

توجه داشته باشید که واکسینه کردن تمام پرندگان، طیور و مرغ و خروس باید توسط دامپزشک متخصص انجام شود و البته که باید به نکاتی همچون تاریخ انقضاء، ضدعفونی کردن سرنگ، لوازم تزریقات و نحوه استریل کردن واکسن دقت کنید.

  1. دقت داشته باشید که واکسن را حتما در دمایبین 2 الی 8 درجه به دور از تابش مستقیم آفتاب نگهداری کنید و در دمای سرد به محل مرغداری انتقال دهید.
  2. تاریخ تولید و انقضا واکسن را با دقت نگاه کنید.
  3. از واکسینه کردن جوجه های ضعیف و بیمار خودداری کنید.
  4. استریل کردن در زمان واکسیناسیون
  5. از استرس وارد کردن به جوجه جلوگیری کنید.
  6. مواردی چون تغذیه بد، سروصدا، بیماری و گرما و سرما باعث وارد آمدن استرس به جوجه ها می‌شود.
  7. به منظور جلوگیری از شیوع بیماری در مرغداری حتما شیشه و ظرف واکسن های مصرف شده را بسوزانید یا ضدعفونی کنید.
  8. به منظور واکسن خوراکی یا اسپری حتما از آب ضدعفونی شده یا کلردار استفاده کنید.
  9. به منظور تزریق راحت تر واکسن های تزریق باید به مدت زمان 2 الی 3 ساعت قبل از استفاده آنها را در دمای اتاق نگه دارید تا به دمای 20 الی 25 درجه برسند و سپس نسبت به تزریق واکسن اقدام کنید.
  10. شیشه واکسن را تکان دهید.
  11. همیشه تمام لوازم تزریقات چون سرنگ، ظرف حمل واکسن و حتی دستگاه اسپری را ضدعفونی و تمیز کنید.
  12. به منظور راحت انجام شدن واکسیناسیون دو الی سه ساعت قبل از واکسن زدند طیور را تشنه نگه دارید.
  13. در مدت زمان 2 الی 3 ساعت تمام واکسن حل شده را به تمام طیور بزنید چون به سرعت نابود می‌شوند.
  14. به منظور حفظ ماندگاری واکسن به آن شیرخشک بدون چربی یا شیر معمولی بدون چربی و کم چربی اضافه کنید.
  15. پس از واکسینه کردن تمام طیور به مدت 2 روز به آنها آنتی بیوتیک بدهید و دمای مرغداری را در 2 الی 3 درجه افزایش دهید.
  16. دقت داشته باشید که بهترین روش واکسیناسیون به ترتیب :تزریقی +قطره چشمی – تزریقی – قطره چشمی – اسپری – آشامیدنی است.
  17. هنگام واکسن زدن به طیور به روش آشامیدنی حتما آبخوری ها را با آب ضدعفونی کننده تمیز کنید.
  18. واکسن های کشته را قبل از مصرف و در خلال واکسیناسیون به خوبی تکان دهید.

انواع واکسن های مورد استفاده برای مرغداری ها و طیور

در حال حاضر تنها دو نوع واکسن زنده تحفیف حادث شده و نوع واکسن های غیرفعالی برای استفاده طیور صنعتی وجود دارد که می توانید به روش های مختلف آنرا به طیور تزریق کنید.

روش های معمول و رایج واکسیناسیون

  1. روش آشامیدنی
  2. قطره چشمی
  3. اسپری یا آئروسل
  4. تزریق زیرجلد یا داخل
  5. تلقیح در نسوج بال

واکسن زدن به طیور به روش آشامیدنی (Oral)

برای واکسن های زنده چون گامبور، آنسفالومیلیت می توانید از روش آشامیدنی این کار را انجام دهید چون بافت هدف ویروس در دستگاه گوارش استفاده می شود. ساده ترین، آسان ترین و در عین حال اقتصادی ترین روش واکسینه کردن طیور و مرغ و خروس روش آشامیدنی است تنها مشکل و عیب اینجاست که احتمال خطا و واکسن نخورد برخی پرندگان در آن بالاست.

نکات رعایت شده هنگام  واکسن زدن به روش آشامیدنی

  1. با توجه به شرایط آب و هوایی و البته سن طیور باید آب را به مدت زمان یک الی دو ساعت قطع کنید.
  2. به هیچ وجه داخل ابی که برای واکسیناسیون استفاده می شود نباید مواد دارویی، کلر و سایر مواد ضدعفونی کننده وجود داشته باشد.
  3. با توجه به شرایط آب و هوایی و هچنین سن پرنده میزان آب مصرف شده برای هر 1000 دز واکسن به مقدار 15 تا 50 لیتر متغیر است که هدف رسیدن تمام پرندگان به دز مناسبی از واکسن است که براساس میزان آب مصرفی سنجیده می شود.
  4. برای حفاظت بهتر از ویروس های واکسن باید به مقدار 1 الی 3 درصد از شیر خشک را نیم ساعت قبل از حل کردن واکسن در آب اضافه کنید.
  5. شستن مسیر لوله های آبخوری، زنگوله های آبخوری
  6. مصرف محلول واکسن در فاصله زمانی مناسب ( بین یک تا دو ساعت در واکسن نیوکاسل و حداکثر ۴ ساعت در گامبورو )

واکسن زدن به طیور به روش قطره چشمی (Eye drop)

یک سری واکسن زنده چون نیوکاسل، برونشیت و لارنگوتراکییت را به روش قطره چشمی به ماکیان سانان، طیور می زنند.

  1. به ازای هر 1000 دز باید واکسن را در مقدار 22 الی 28 میلی لیتر آب مقطر حل کرده و پس از آن یک قطره در چشم حیوان بچکانید.
  2. چنانچه می خواهید قطره چکان و میزان آب مورد نیاز برای رقیق شدن را تست کنید کافیه مقدار 1000 قطره آب را بچکانید و سپس نسبت به اندازه گیری آب جمع شده اقدام کنید که این میزان آب عملا مقدار آب مورد نیاز برای رقیق کرن هزار دوز واکسن را تعیین می کند.

روش اسپری یا آئروسل

بهترین روش برای واکسن زدن به جوجه های یک روزه، چند روزه و البته پرندگان مسن و واکسن های زنده آن استفاده از روش اسپری یا آئروسل است.

نکات رعایت شده هنگام واکسن زدن به روش اسپری

  1. در این روش واکسن باید حتما فصول گرم سال را به خصوص در ساعات اول صبح یا شب که هوا خنک تر است را در نظر بگیرید.
  2. حتما مخزن واکسن دستگاه اسپری را از جنس پلاستیک در نظر بگیرید.
  3. باید تمامی تجهیزات بکار رفته در عملیات اسپری و آماده سازی محلول واکسن اختصاصی باشد و به هیچ وجه از آن برای فعالیت های دیگر استفاده نکنید.
  4. هنگام واکسن زدن به روش اسپری باید تمای سیستم های هواده چون هیترها، هواکش ها خاموش شوند و پنجره ها بسته و نور سالن مرغداری یا محل نگهداری طیور به حداقل برسانید.
  5. برای هر هزار دوز واکسن میزان مصرف آب را با توجه به نوع و سن گله و دستگاه اسپری در نظر بگیرید البته فراموش نکنید که برای هر ۱۰۰۰ جوجه یکروزه ۳۰۰ الی ۵۰۰ میلی لیتر آب در نظر می گیرند. در مرغ های مسن آب مصرفی به ۵۰۰ میلی لیتر می رسد.
  6. تجویز واکسن هایی چون برونشیت H120 در داخل کارتن جوجه در سن یکروزگی را تنها با روش اسپری انجام می‌دهند.
  7. اسپری کردن واکسن باید از ارتفاع 20 الی 30 سانتی متری انجام شود و به تمام جوجه ها باید 10 الی 15 دقیقه بعد از واکسیناسیون در داخل کارتن بمانند.
  8. میزان درصد رطوبت توصیه شده در زمان اسپری کردن واکسن 75 درصد می باشد که پایین بودن رطوبت نسبی در سالن عملا باعث کاهش اندازه ذرات شده و فعالیت تبخیر ذرات واکسن را تشدید می‌کند.
  9. پخش شدن یکنواخت غبار حاصل از زدن واکسن به روش اسپری

روش واکسن زدن تزریقی به مرغ و طیور

به منظور تزریق واکسن های کشته و روغنی و البته برخی از واکسن های زنده چون مارک و رئوویروس از روش های تزریقی یا زیرجلدی استفاده می شود.

  1. در واکسن های تزریق عملا به دو روش انجام می‌گیرد که شامل تزریق داخل عضلانی( سینه و ران) و یا زیر جلدی ( گردنی) است.
  2. تمام واکسن های تزریق در بطری های 500 الی 1000 دوزی قرار دارند که شما می‌توانید با استفاده از سرنگ های خودکار آنها را تنظیم و به جمعیت زیادی از پرنده ها و طیور در مدت زمان مشخص واکسینه کنید که باعث افزایش ایمنی طولانی مدت می شود.
  3. در هنگام تزریق واکسن به پرنده یا طیور باید از سر سوزن های 18 یا 19 استفاده کنید.
  4. پس از تزریق واکسن به هر 500 الی 1000 قطعه پرنده باید سر سوزن را حتما عوض کنید.
  5. طول سوزن واکسن بسته به جثه پرنده بین 6 تا 12 میلی متر در نظر گرفته می‌شود.

روش تلقیح نسوج در بال

واکسن های آبله و سایر واکسن ها چون آنسفالومیلیت، پاستورلوز و.... به رورش تلقیح نسوج در بال تزریق می‌کنند.

  1. دقت کنید چون سوزن هایی دارای دو تیغه هستند که بر روی هر کدام از تیغه ها یک شیار وجود داشته باشد که در عمل باعث می‌شود واکسن در دو نقطه تلقیح گردد.
  2. به منظور رقیق کردن واکسن با آب میزان ۱۱ میلی لیتر و گلیسرین به میزان ۱ میلی لیتر برای هر ۱۰۰۰ دز واکسن استفاده می شود.
  3. سوزن مربوطه باید به اندازه کافی در محلول واکسن فرو رود تا شیارهای آن کاملا” از محلول پر شود.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

 

میثم باقری 1400-03-26

سلام واکسن زیر جلدی برایه چه بیماری هست؟؟

جعفر سعیدزاده 1401-02-05

سلام، فاصله ی مصرف داروی اشامیدنی وتزریق واکسن باید چقدر باشد