هزینه پرورش بوقلمون

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

هزینه پرورش بوقلمون

گوشت بوقلمون یکی از بهترین گوشت ها برای بدنسازان است چونکه غنی از پروتئین است و در عین حال خواص بیشماری در آن وجود دارد همین باعث شده است که بیشترین مصرف گوشت بوقلمون به کشورهای اروپایی برسد از این رو خیلی از مردم به پرورش بوقلمون روی ‌می‌آورند با این هدف که به سوددهی برسند اما باید دقت کنید که برای هزینه پرورش بوقلمون چون اجاره کردن سوله، خرید تجهیزاتی چون دان خوری، آبخوری، دان، دستگاه جوجه کشی را بپردازید.

تا به حال گوشت بوقلمون خورده اید؟ به طور حتم یکی از بهترین گوشت ها در بین ماکیان سانن گوشت بوقلمون است که درصد بالایی پروتئین و همچنین انواع ویتامین ها و مواد معدنی دارد که آنرا جزو بهترین گوشت برای بدنسازان می‌نامند. البته این تنها بخشی از خواص گوشت بوقلمون است به واقع به دلیل وجود تریپتوفان باعث بهبود بی خوابی و همچنین سرحال شدن شما می‌شود و شما می‌توانید با خوردن گوشت بوقلمون باعث کاهش وزن و در  عین حال تقویت سیستم ایمنی بدن و استخوان ها شوید. وجود خواص بیشمار در گوشت بوقلمون و درصد بالایی پروتئین، انواع ویتامین ها، مواد معدنی باعث شده است که پرورش بوقلمون امروزه نسبت به گذشته بیشتر شود اما این یک کسب و کار راحت نیست بلکه شما باید به خوبی تمام هزینه های پرورش بوقلمون از  جمله: احداث سالن پرورش بوقلمون، خرید تجهیزاتی چون دان خوری، آبخوری و به طبع هزینه های دان و مولتی ویتامین برای این پرنده در نظر بگیرید که ما به همه این موارد در این مقاله خواهیم پرداخت با ذکر این نکته که به دلیل اینکه تمام قیمت ها در حال حاضر نوسان دارد از درج قیمت ها معذوریم.

سود پرورش بوقلمون

با توجه به اینکه بررسی شده است که گوشت بوقلمون دارای درصد بالایی پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی زیاد است امروزه بیشترین مصرف گوشت بوقلمون را در کشورهای اروپایی شاهد هستیم از این رو پرورش بوقلمون می‌تواند یک شغل پر سود محسوب شود. شما می‌توانید به چند روش از سود پرورش بوقلمون بهره مند شوید، اینکه به خرید تخم نطفه دار بوقلمون بپردازید و با خرید دستگاه جوجه کشی بوقلمون در مدت زمان 40 روز تخم ها را به جوجه تبدیل کنید و بفروشید یا اینکه با خرید جوجه های یک روزه آنها را به سن شش ماهگی برسانید و با افزایش وزن جوجه بوقلمون آنرا روانه بازار و کشتارگاه کنید تا از سود فروش جوجه بوقلمون سود خوبی به دست آورید.

فروش بوقلمون و سایر حیوانات

برای خرید انواع بوقلمون، همستر، خوکچه هندی و.. کافیه روی عکس زیر کلیک کنید.

خواص گوشت بوقلمون

  1. گوشتی غنی از پروتئین که مصرف آن برای بدنسازان خوب است و جزو بهترین گوشت ها برای بدنسازان به شمار می‌آید.
  2. بهترین گوشت مصرفی برای بیماران دیابتی و مبتلا به فشار خون
  3. بهبود عملکرد روده
  4. به دلیل وجود تریپتوفان داخل گوشت بوقلمون عملا با مصرف آن باعث می‌شوید که مغزتان سروتین تولید کند و باعث آرام شدن و بهبود اعصاب خود و به طبع بهبود بی خوابی شوید.
  5. جزو مواد غذایی غنی از پروتئین و کالری بالا به شمار می‌آید و همین مورد کافیست که شما با خوردن آن بتوانید باعث کاهش وزن خود شوید.
  6. تقویت سیستم ایمنی بدن و استخوان ها
  7. به دلیل میزان آهن بالا در گوشت بوقلمون باعث  خستگی، ریزش مو، سردرد و حتی خشکی پوست خواهید شد.

تجهیزات لازم برای شروع پرورش بوقلمون

اگر به دنبال سوددهی در پرورش بوقلمون هستید باید به خوبی تمام تجهیزات و مواد غذایی را فراهم کنید و دقت داشته باشید که پیش از شروع هدف خود را از پرورش بوقلمون تعیین کنید، می‌خواهید به جوجه کشی بوقلمون بپردازید یا به پرورش جوجه بوقلمون یک روزه گوشتی. در واقع نوع پرورش بوقلمون در تعیین هزینه ها تاثیر گذار است.

پرورش بوقلمون به مانند تمام کسب و کارها نیازمند یک سری تجهیزات و امکانات دارد تا روند سوددهی و بهره وری شما از پرورش بوقلمون را افزایش دهد.

  1. سالن پرورش (سالن جوجه ها، سالن بوقلمون های گوشتی و سالن بوقلمون های تخم گذار )
  2. انبار ذخیره غلات (مجهز به سیستم خنک کننده و دارای ابزارهای ضد حریق)
  3. دستگاه جوجه کشی و اتاق مخصوص آن
  4. تجهیزات گرمایشی ( هیتر گازی یا گازوئیلی یا برقی )
  5. تجهیزات تهویه (فن تهویه صنعتی)
  6. تجهیزات خنک کننده ( پنل سلولزی یا کولر آبی )
  7. دان و واکسن و مولتی ویتامین
  8. تجهیزات تولید جیره ( آسیاب و میکسر )
  9. تجهیزات دانخوری و آبخوری

الف-سالن پرورش بوقلمون

چانچه یک زمین بلا استفاده دارید برای پرورش بوقلمون می‌توانید از آن استفاده کنید همین کار شما باعث کاهش هزینه ها می‌شود، در غیر اینصورت شما مجبور به اجاره سوله هستید و همین باعث افزایش هزینه پرورش بوقلمون خواهد شد.

در کنار اجاره سوله باید به امکاناتی چون برق، گاز، آب برای سالن پرورش بوقلمون و سالن مجزا برای پرورش جوجه بوقلمون، بوقلمون های گوشتی، بوقلمون های مادر، اتاق جداگانه برای مواد غذایی و اتاق جداگانه برای قرار دادن دستگاه جوجه کشی باید مد نظر قرار دهید که هر کدام از آنها هزینه ای جداگانه در بر دارد و به نوع سیستم پرورش بوقلمون بستگی دارد.

ب- دان، واکسن و مولتی ویتامین

بخش عمده ای از هزینه به تامین جیره غذایی بوقلمون در بر می‌گیرد. شما باید با توجه به سن بوقلمون نوع ماده خوراکی و میزان درصد آنرا تعیین کنید و به طور کلی باید در نظر بگیرید که تا زمان رسیدن هر بوقلمون به کشتار باید حدود 25 الی 30 کیلوگرم دان در مدت زمان 4 الی 5 ماه فراهم کنید.

نگران نباشید نیازی به خرید یکباره دان بوقلمون برای مدت شش ماه نیست بلکه کم کم می‌توانید آنرا فراهم کنید و به منظور کاهش هزینه تغذیه بوقلمون چنانچه سالن شما نزدیک مرتع یا علفزار است روزانه چندین ساعت بوقلمون ها را می‌توانید در مرتع و علفزار ببرید.

پ- تجهیزات تولید جیره غذایی برای بوقلمون

اگر می‌خواهید خودتان دست به کار شوید و مواد خوراکی این پرنده تامین کنید به راحتی با خرید انواع میکسر، آسیاب، بالابر، مخزن دان خوری می‌توانید تمام ذرت، گندم، سویا، جو و… با قیمت پایین تر خریداری کرده و نسبت به درست کردن جیره غذایی بوقلمون اقدام کنید، این کار شما باعث کاهش هزینه خرید مواد غذایی بوقلمون خواهد شد.

ت- تجهیزات دان خوری و آبخوری

در سالن پرورش بوقلمون شما باید به ازای هر 5 بوقلمون بالغ یک عدد دانخوری و یک عدد آبخوری بخرید که همه آنها از مواد پلیمری ساخته شده اند.

سایر موارد لازم در هزینه پرورش بوقلمون

بغیر از موارد بالا که ذکر کردیم و آماده سازی سالن پرورش بوقلمون شما نیاز به پرداخت هزینه بابت موارد زیر دارید.

  1. خرید تخم نطفه دار یا جوجه یک روزه
  2. استخدام نیروی کار
  3. هزینه های صدور مجوز و بازاریابی

الف – خرید تخم نطفه دار یا جوجه یک روزه :

چنانچه قصد انجام جوجه کشی بوقلمون دارید باید هزینه ای بابت خرید تخم نطفه دار و همچنین دستگاه جوجه کشی بوقلمون بپردازید و اگر قصد پرورش جوجه یک روزه و بزرگ کردن آنها در مدت زمان شش ماه دارید حتما باید جوجه بوقلمون را از جای تولید کنندگان معتبر بخرید.

ج – استخدام نیروی کار :

به طور حتم شما به تنهایی قادر به پرورش 400 قطعه بوقلمون نیستید و باید برای این تعداد بوقلمون راحت 10 الی 12 ساعت به آنها رسیدگی کنید بنابراین به تنهایی از عهده کارهایی چون: تغذیه بوقلمون ها، نظافت، خرید ملزومات، بازاریابی و کار با دستگاه جوجه کشی و حتی نگهبانی شب بر نخواهید آمد. برای رسیدگی به تمام کارهای مربوط به پرورش بوقلمون تا جایی که امکان دارد از اعضای خانواده خود کمک بگیرید در غیر اینصورت یک الی دو نفر کارگر استخدام کنید.

پ – هزینه های صدور مجوز و بازاریابی :

پرورش بوقلمون به مانند پرورش گوسفند، گاو و حتی مرغ زنده نیاز به مجوز دارد بنابراین باید به سازمان جهاد کشاورزی منطقه خود مراجعه کنید تا آنها شما را راهنمایی کنند. شما برای تاسیس سالن بوقلمون باید مجوز تاسیس، پروانه بهره برداری را بگیرید در غیر اینصورت حق انجام اینکار ندارید.

انتخاب هدف در پرورش بوقلمون تاثیر گذار در هزینه پرورش بوقلمون

به طور حتم نوع سیستم پرورش بوقلمون در کاهش هزینه ها تاثیر گذار است که شامل سه مورد زیر است.

  1. جوجه کشی و فروش جوجه های چند روزه
  2. خرید جوجه و پرورش دادن آنها
  3. جوجه کشی و فروش بوقلمون گوشتی

چطور کمترین هزینه را در پرورش بوقلمون داشته باشیم؟

  1. از زمین یا ساختمان بلا استفاده خود برای اینکار استفاده کنید.
  2. از اعضای خانواده خود به منظور کار در سالن بوقلمون کمک بگیرید.
  3. گله بوقلمون های مولد را داشته باشید که به ازای یک بوقلمون نر باید سه بوقلمون ماده داشته باشید.
  4. به منظور خنک شدن و تهویه مناسب سالن پرورش بوقلمون حتما پنجره های سالن در جهت وزش باد باشد.
  5. به منظور کاهش هزینه ها می‌توانید به بوقلمون ها در روز مقدار علوفه و سبزیجات دهید.
  6. بردن بوقلمون به چراگاه را فراموش نکنید.
  7. مراقبت از بوقلمون ها را فراموش نکنید.

 

نعمتی 1401-03-11

همه چیز گفتی بغیر از هزینه حیف از وقتی که برای خواندن اراجیف شما گذاشتم واقعا احمق و بی سوادین