علائم و نشانه های بیماری در مرغ عشق

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

علائم و نشانه های بیماری در مرغ عشق

دقت کنید که شما زمانی می توانید باعث سرحال شدن مرغ عشق و شادابی پرنده شوید که غذای مناسب به آنها دهید وحتما در صورت مشاهده علائم و نشانه هایی چون بی حالی، رنگی شدن فضله، چرت زدن مرغ عشق و... سریعا نسبت به درمان بیماری مرغ عشق اقدام کنید.

مرغ عشق به دلیل قیمت پایین و آواز خواندن بهترین پرنده خانگی در ایران شناخته می شود که قابلیت سخنگو کردن آن وجود دارد تنها کافیست مدت زمانی را با آن کار کنید تا چند کلمه یاد بگیرد. بیمار شدن مرغ عشق مثل هر حیوانی دلایل مختلفی دارد که می تواند شامل: سرد شدن، تغذیه نامناسب و حتی نخوابیدن به اندازه کافی در طول شب باشد. به منظور جلوگیری از حاد شدن بیماری مرغ عشق اطلاعات کافی در مورد نشانه های انواع بیماری در این پرنده داشته باشید که شما می توانید با مشاهده بی حالی، پف کردن پرها، استفراغ کردن پرنده و حتی نگاه کردن به رنگ مدفوع آن از نوع بیماری پرنده مطلع شوید.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

فروش پرنده مرغ عشق

برای خرید جوجه، پرنده نر و ماده مرغ عشق کافیه روی عکس زیر کلیک کنید.

نشانه های بیماری در مرغ عشق

اگر علاقمند به خرید و نگهداری مرغ عشق هستید باید دانش خود را در زمینه انواع بیماری های مرغ عشق بالا ببرید تا در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر سریعا نسبت به درمان بیماری مرغ عشق اقدام کنید.

افزایش بی‌حالی

برخی اوقات شاید پرنده شما خجالتی و آرام باشد از این رو مدت زمان زیادی را ساکت و بی تحرک بماند، البته اگر پرنده شما نسبت به چیزهایی که قبلا سر شوق می آمد بی حال شده است می تواند به خاطر علاقه ناشتن به آنها چون غذای جدید، خود شما و حتی بی حوصلگی از دست جفتش و... باشد.

خوابیدن در طول روز

چرت زدن مرغ عشق در طول روز می تواند به خاطر نخوابیدن آن در طول شب باشد اما برخی  اوقات ممکن است نشانه وجود کنه ها روی پرهای مرغ عشق باشد در این صورت زمان چرت زدن پرنده سریعا پرهای آنرا مشاهده کنید چون آلودگی به انواع کنه ها باعث می شود پرنده در طول شب نتواند خوب بخوابد.

پف کردن پرها

پف کردن پرهای مرغ عشق می تواند به خاطر سرماخوردگی آن باشد یا اینکه پرنده شما ناخوش باشد و از سرما بلرزد.

سر و صدای بیش از حد

سر و صدای زیاد پرنده می تواند نشانه ناراحتی آن باشد که ممکن است به خاطر عوامل استرس زا یا درد کشیدنش باشد.

تغییر در حالت نشستن

مرغ عشق معمولا روی چوب قفس می نشیند اگر حالا با نشستن آن روی زمین روبرو شدید یا دچار شکستگی بال شده سات و یا اینکه مرغ عشق شما آنچنان ضعیف شده است که توان نشستن روی چوب را ندارد.

مقعد کثیف

مرطوب یا چسبناک بودن مدفوع مرغ عشق یکی از دلایل بروز بیماری در این پرنده است پس آنرا جدی بگیرید و سریعا پیش دامپزشک ببرید.

فضولات

تغییر رنگ و نیز حجم فضله پرنده خانگی شما می تواند نشانه از بروز بیماری باشد مگر اینکه پرنده در حال خوابیدن روی تخمهایش باشد که در این صورت مشکلی نیست. برخی اوقات دادن پلت ها حاوی ذرات رنگی هستند که تغییر رنگ در فضله مرغ عشق می تواند به این خاطر باشد بنابراین از خرید چنین پلت های جدا خودداری کنید.

فضله‌ی شل

یکی از دلایل بروز اسهال مرغ عشق می تواند مصرف بیش از حد برخی غذاها باشد، اگر مطمئن هستید که اسهال پرنده به خاطر خوردن غذای زیاد نیست بنابراین احتمالا بیمار شدن یا ابتلا به بیماری انگلی در پرنده است.

وجود مایع در فضله

به حالت طبیعی به همراه فضله پرنده مقداری کمی رطوبت به صورت مایع مانند می آید اما افزایش میزان رطوبت فضله مرغ عشق روی خاک اره یا کاغذ می تواند نشان از شل شدن مدفوع و بروز بیماری باشد پس سریعا پرنده خود را پیش دامپزشک ببرید.

فضولات رنگی. سبز

به طور کلی پرنده مرغ عشق فضله ای قهوه ای یا سیاه دارد که اگر رنگ آن سبز باشد می تواند به خاطر ندادن غذای کافی به پرنده باشد یا برخی اوقات هم ممکن است سبز بودن فضولات پرنده دلیل بر وارد آمدن استرس بر پرنده باشد، فراموش نکنید که عفونت چینه دان مرغ عشق نیز می تواند دلیلی بر رنگی شدن فضولات آن باشد.

فضولات رنگی. خاکستری

تغییر رنگ فضله پرنده به سمت خاکستری یا قهوه ای مایل به خاکستری می تواند نشانه بیماری لوزالمعده باشد.

فضولات رنگی. قرمز

رنگ قرمز تیره در فضله مرغ عشق می تواند نشان از خون و مشکلات روده ای پرنده باشد اما در این مواقع ابتدا باید از خود سوال بپرسید که آیا غذاهایی چون گیلاس، توت قرمز یا چغندر به آن نداده اید شاید دلیل قرمز بودن فضله همین مواد غذایی باشد.

فضولات رنگی. سبز روشن و زرد

وجود فضله سبز روشن یا زرد در مرغ عشق یکی از علائم و نشانه های بیماری کبدی است که عملا به خاطر صفرا پرنده فضله به رنگ سبز یا زرد تغییر می کند.

دانه‌ها یا غذاهای هضم نشده در فضولات

چنین حالتی می تواند به خاطر انگل روده ای در پرنده باشد که باعث شود به خوبی دانه ها و غذاها هضم نشود و چنانچه بیماری درمان شود سیستم گوارشی پرنده پاکسازی شده و در عرض چند روز مشکل پرنده شما حل خواهد شد پس جای نگرانی نیست.

استفراغ کردن مرغ عشق

شما می توانید با مشاهده کثیف شدن پرهای زیر نوک و سینه مرغ عشق از استفراغ کردن پرنده خود مطلع شوید فقط برخی اوقات ممکن است این رنگ های زیر نوک به خاطر ریختن غذای مادر به جوجه هایش باشد پس تمام جوانب را بسنجید و سپس نسبت به درمان فوری استفراغ مرغ عشق آنرا پیش دامپزشک ببرید.

سوراخ بینی بسته شده، یا ترشحات بینی

زمانی مرغ عشق شما سالم است که هیچ گونه ترشحات خشک یا خیس داخل بینی پرنده وجود نداشته باشد.

پاهای داغ

داغ شدن پای مرغ عشق می تواند دلایل مختلفی چون مشکلات کلیوی، فعالیت زیاد پرنده به همراه داشته باشد و این نکته را نباید فراموش کنید که پرنده های چاق پای داغ تری دارند.

پاهای سرد

چنانچه پای مرغ عشق شما سرد باشد و با لرزیدن، بی حالی و پف کردن پرهای پرنده همراه باشد یکی از نشانه های بیماری است البته برخی اوقات حمام دادن مرغ عشق می تواند باعث سرد شدن پاهای پرنده باشد پس نگران نباشید.

چشم متورم یا زخمی

همیشه چشمان پرنده خود را نگاه کنید اگر متورم شده است یا ترشحات چشمی وجود دارد احتمالا پرنده شما به عفونت های میکروبی، ویروسی یا قارچی دچار شده است.

پرهای چسبنده روی سر و صورت

چسبیدن پرهای روی سر و صورت مرغ عشق می تواند به خاطر عفونت چینه دان باشد که در این مواقع باعث می شود پرنده شما میلی به خوردن غذا نداشته باشد و در صورتی که سریعا بیماری درمان نشود عملا با تلف شدن مرغ عشق همراه خواهد شد.

وجود خون روی پرها

زخمی شدن پرنده مرغ عشق باعث تضعیف شدن سیستم ایمنی بدن آن می شود در این مواقع باید سریعا آنتی بیوتیک به مرغ عشق بدهید.

لنگیدن

احتمال شکستگی پای پرنده وجود دارد.

رشد بیش‌ از حد منقار یا ناخن‌ها

این نشانه می تواند به خاطر مشکلات کبدی پرنده باشد.

منقار تغییر شکل داده یا ناقص شده

در صورت تغییر شکل منقار به آلوده بودن پرهای پرنده به انواع کنه ها مشکوک شوید که تنها راه نجات پرنده درمان سریعا آن است.

تنفس سریع و پی‌درپی

باز نگه داشتن نوک، صدا در آوردن به صورت خس خس یا تیک تیک هنگام نفس کشیدن و حتی تکان دادن بالا پایین دم می تواند به خاطر گرمای بیش از حد مرغ عشق باشد.

مراقبت‌های اولیه از مرغ‌ عشق بیمار

در صورت مشاهده هر کدام از نشانه ها و علائم بیماری در مرغ عشق حتما به دامپزشک مراجعه کنید و پرنده بیمار را از سایر پرندگان جدا کرده تا بیماری به آنها سرایت کند.

  1. از ضدعفونی کننده های مجاز برای حیوانات خانگی یا ترکیب یک به دو سرکه و آب برای تمیز کردن قفس مرغ عشق بیمار استفاده کنید.
  2. قفس پرنده را در جایی قرار دهید که هیچ گونه استرسی بر آن وارد نشود.
  3. از گرم بودن قفس پرنده مطمئن شوید چون بیشتر بیماری ها به خاطر کاهش دمای بدن پرنده رخ می دهد که شما می توانید برای گرم کردن قفس پرنده از لامپ های مادون قرمز استفاده کنید.
  4. آب و غذای کافی در دسترس پرنده قرار گیرد.
  5. در هنگام بیمار شدن مرغ عشق به هیچ وجه نگذارید که کودکان یا حیوانات خانگی دیگر اطراف آن باشند تا باعث کاهش استرس به پرنده شود.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

ساناز دریس 1400-12-07

با سلام مرغ عشقم تحرک زیادی نداره و غذا کم میخوره دلیلشس چیه؟؟؟؟؟