خواص گوشت مرغ

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

خواص گوشت مرغ

پرورش مرغ محلی قدمت طولانی دارد از این رو از سالیان دور بر می گردد که اولین بار مصرف گوشت مرغ به سال 600 قبل از میلاد مسیح در بین بابلیان بر می گردد که امروزه به خاطر خواص بیشمار آن جزو مواد غذایی پر ارزش محسوب می شود که می تواند باعث کاهش وزن، تقویت بینایی، تقویت سیستم ایمنی بدن و حتی کاهش ابتلا به سرطان شود.

مرغ زنده یکی از انواع پرندگان دسته ماکیان سانان است که پرورش آن به منظور تولید گوشت و تخم مرغ انجام می شود. گوشت مرغ را به عنوان بهترین گوشت مصرفی برای انسان ها می دانند که جالب است بدانید مصرف آن به بیش از 600 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد و حتی در 1800  میلادی در ایالت متحده گران تر از تمام گوشت ها بود و تنها ثروتمندان توان خرید مرغ زنده را داشتند. گوشت مرغ را می تون به صورت کبابی، سوخاری، بخارپز و خورشتی استفاده کرد و با خوردن آن می توانید درصد بالایی پروتئین، انواع ویتامین ها و مواد معدنی را جذب بدن کنید و از خواص بیشمار آن بهره مند شوید. مصرف گوشت مرغ برای تمام رده های سنی توصیه می شود که به دلیل وجود ویتامین ب 3 و تولید نیاسین باعث جلوگیری از ابتلا به سرطان، درمان کم خونی، تقویت سیستم ایمنی بدن می شود اما در عین حال مصرف بیش از حد آن می تواند باعث بروز مشکلات کبدی، قلبی و گوارشی شود.

سود پرورش مرغ زنده

مرغ به عنوان یکی از پرندگان پر ارزش در بین انسان هاست که با پرورش آن به راحتی می توان از گوشت و تخم آنها به عنوان مواده غذایی استفاده کرد و به دلیل خواص بیشتر در مرغ و خروس محلی نسبت به نوع ماشینی که به آن نژاد لگهومن گفته می شود خیلی از مردم حتی در حیاط خانه خود یا در بین روستاییان به خرید مرغ و خروس محلی و پرورش آن می پردازند.

بهترین نژاد مرغ های گوشتی در جهان

  1. پلیموت راک
  2. کورنیش
  3. کوشین
  4. راس
  5. آیلند
  6. فاورولس
  7. نیوهمشایر

فروش انواع مرغ زنده

برای خرید هر نوع مرغ تخمگذار،محلی، بومی و گوشتی کافیه روی عکس زیر کلیک کنید.

پیشینه مصرف گوشت مرغ

در واقع طبق تحقیقات انجام شده گفته می شود که مرغ های کنونی از نژادهای مرغ جنگلی سرخ از قاره هند گرفته شده است که قدمت آن به هزاران سال پیش می رسد و به نوعی می توان گفت که هزاران سال است که مردم از گوشت مرغ بعنوان یک ماده غذایی ارزشمند استفاده می کنند.

جالب است بدانید که اولین بار خوردن گوشت مرغ به سال 600 قبل از میلاد مسیح در بین بابلیان بر می گردد که بعد از آن مصرف گوشت مرغ در بین تمام مردم جهان رواج پیدا کرد و در مقطعی حتی به عنوان گران ترین گوشت جهان استفاده شد.

در سال 1800 میلادی در ایالات متحده گران ترین گوشت را گوشت مرغ می دانستند که تنها ثروتمندان قادر به خرید و مصرف آن بودند و در عین حال در جنگ جهانی دوم حتی به خاطر کمبود گوشت گاو و خوک، قیمت مرغ زنده خیلی زیاد شد و در سال 1996 به خاط شیوع بیماری آنفولانزا در بین گاو و گوسفندان در کشورهای اروپایی، گوشت مرغ بعنوان پر مصرف ترین گوشت شد.

با خواص و فواید گوشت مرغ آشنا شوید

بد نیست که هنگام خوردن هر ماده غذایی خواص و مضررات آنرا بدانیم تا به نحوه احسن بتوانیم آنرا در رژیم غذایی خود جای دهیم. در واقع گوشت مرغ را منبع غنی از پروتئین، انواع ویتامین ها و مواد معدنی می دانند که با مصرف آن می تواند عملا باعث جلوگیری از بروز انواع بیماری ها و حتی درمان کم خونی، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش وزن شوید.

 
مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم (۳٫۵ اونس)
انرژی ۹۱۶ کیلوژول (۲۱۹ کیلوکالری)
کربوهیدرات‌ها ۰٫۰۰ g
چربی ۱۲٫۵۶ g
چربی اشباع ۳٫۵۰۰ g
چربی تک‌اشباع‌نشده ۴٫۹۳۰ g
چربی چنداشباع‌نشده ۲٫۷۴۰ g
پروتئین ۲۴٫۶۸ g
تریپتوفان ۰٫۲۷۶ g
ترونین ۱٫۰۲۰ g
ایزولئوسین ۱٫۲۳۳ g
لئوسین ۱٫۷۹۷ g
لیسین ۲٫۰۱۱ g
متیونین ۰٫۶۵۷ g
سیستین ۰٫۳۲۹ g
پنیلالانین ۰٫۹۵۹ g
تیروزین ۰٫۷۹۶ g
والین ۱٫۱۹۹ g
آرژینین ۱٫۵۴۵ g
هیستیدین ۰٫۷۲۶ g
آلانین ۱٫۴۳۶ g
اسپارتیک اسید ۲٫۲۰۰ g
گلوتامیک اسید ۳٫۶۱۰ g
گلیسین ۱٫۵۸۳ g
پرولین ۱٫۱۹۰ g
سرین ۰٫۸۷۰ g
آب ۶۳٫۹۳ g
ویتامین آی معادل ۴۴ میکروگرم (۵٪)
پانتوتنیک اسید (ویتامین ب۵) ۰٫۶۶۷ میلی‌گرم (۱۳٪)
آهن ۱٫۱۶ میلی‌گرم (۹٪)
سدیم ۶۷ میلی‌گرم (۳٪)
Not including 35% bones.
درصدها نسبی‌اند
منبع: پایگاه اطلاعاتی مواد غذایی آمریکا

مرغ سرشار از پروتئین است

یکی از بهترین مواد غذایی که پروتئین بالایی در آن وجود دارد گوشت مرغ است که در عین حال میزان چربی کمتری نیز نسبت به گوشت قرمز چون گوسفند، گوساله و بز دارد از این رو مصرف آن برای تمام رده های سنی توصیه می شود.

وجود مقدار زیاد از پروتئین و آمینو اسیدهای ضروری در گوشت مرغ باعث می شود که بازسازی بافت های بدن شما سریعتر انجام شود و در عین حال یک ماده غذایی سیرکننده محسوب می شود که حتی در یک سری تحقیقات نشان داده شده است که با خوردن گوشت مرغ می توانید باعث بازسازی بافت ماهیچه ای شوید.

دقت داشته باشید که خوردن گوشت مرغ می تواند باعث پیشگیری از پوکی استخوان شود اما در صورت زیاده روی در مصرف آن حتی نتیجه معکوس دارد و می تواند پوکی استخوان افراد را تشدید بخشد.

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در گوشت مرغ

تریپتوفان یکی از اسیدهای آمینه ضروری بدن است که به همراه نیاسین باعث می شود که سیستم های عصبی شما آرام باشد و باعث شادابی و سرحالی شما شود که این دو اسید آمینه در گوشت مرغ وجود دارد. البته بغیر از اسیدهای آمینه مقدار زیادی فسفر ، سلنیوم، ویتامین ب 6 وجود دارد که همه آنها برای تقویت پوست، دستگاه گوارشی و سیستم عصبی شما مفید هستند و می توانند مانع از افسردگی شما شوند.

مصرف مرغ و کاهش وزن

درصد بالای پروتئین و چربی کم نسبت به انواع گوشت قرمز باعث شده است که خیلی از کسانی که به تناسب اندام خود اهمیت می دهند به مصرف گوشت مرغ روی بیاورند به خصوص اینکه به دلیل کالری کم، پروتئین زیاد در سینه مرغ عملا می تواند باعث حفظ تناسب اندام شما شود. یکی از فواید گوشت مرغ این است که می تواند باعث کاهش کلسترول و حتی کنترل بیماری دیابت شود.

کاهش کلسترول

میزان درصد چربی گوشت مرغ و ماهی نسبت به گوشت گوسفند، گوساله و بز خیلی کم است و کلسترول کمتری نیز دارد که می تواند باعث پیشگری از انواع بیماری های قلبی شود.

 درمان استرس و افسردگی

همانطور که گفتیم وجود اسیدهای آمینه چون تریپتوفان باعث می شود که سیستم عصبی شما آرام باشد و به دلیل تولید سروتونین در گوشت مرغ عملا باعث کاهش استرس و افسردگی می شود و باعث بهبود کم خوابی شما می شود.

به طبع استرس و افسردگی دو عامل اصلی برای بی خوابی شما محسوب می شوند که شما با خوردن گوشت مرغ می توانید این مشکل را حل کنید.

مصرف مرغ و تقویت بینایی

به منظور تقویت سیستم بینایی خود شما باید مواد غذایی با ویتامین A مصرف کنید که گوشت مرغ حاوی این ویتامین است و مشتقات دیگری چون رتینول، آلفا و بتاکاروتن دارد که همه آنها در تقویت سیستم بینایی بدن موثر هستند.

سلامت پوست

اگر به صورت و پوست خود اهمیت می دهید یکی از خواص با ارزش گوشت مرغ رفع خشکی پوست و همچنین درمان انواع بیماری های دهانی، خشکی لب است. به دلیل وجود ماده ای به نام ریبوفلاوین در گوشت مرغ عملا می توانید باعث رفع مشکل خشکی پوست خود شوید.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

یکی از معضلات مصرف زیاد گوشت قرمز ابتلا به بیماری سرطان روده بزرگ و مقعدی است که با جایگزین کردن گوشت مرغ و ماهی به جای آنها می توانید این مشکل را حل کنید و با وجود نیاسین داخل گوشت مرغ باعث جلوگیری از ابتلا به سرطان شوید.

مصرف مرغ و تقویت استخوان ها

وجود ویتامین دی و همچنین مواد معدنی پتاسیم و سدیم در گوشت مرغ باعث تقویت و سلامت استخوان های شما می شود به خصوص اینکه با مصرف گوشت مرغ در سالمندان می توانید باعث پیشگیری از انواع التهاب مفاصل، پوکی استخوان شوید.

درمان سرماخوردگی

به طور حتم یکی از بهترین مواد خوارکی که می تواند برای درمان سرماخوردگی مفید باشد سوپ مرغ است که پای مرغ را شامل می شود و با خوردن چنین سوپی به نوعی می توانید باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شوید.

مضرات مصرف گوشت مرغ

همانطور که در متن این مقاله به فواید و خواص گوشت مرغ اشاره کردیم قطعا زیاده روی در مصرف گوشت مرغ می تواند باعث بروز انواع بیماری های کبدی، ریوی و گوارشی شود و در عین حال توصیه می شود کسانی که فشار خون یا کلسترول بالا دارند در مصرف گوشت مرغ مراقب باشند و تنها مرغ را بدون پوست و به صورت آبپز یا کباب شده میل نمایند.

امیر امیری 1401-04-18

عالی بود لطفا بیشتر از این نوع مقاله بذارید سپاس