آشنایی با انواع بیماری های مرغ و نحوه درمان آن

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

آشنایی با انواع بیماری های مرغ و نحوه درمان آن

پرورش مرغ محلی و بومی جزو دسته مشاغل پر سود است چون در مدت زمان کمی به سوددهی می رسد اما مشکل اساسی هر مرغداری حساسیت مرغ ها و مبتلا شدن به انواع بیماری هاست که در صورت درمان نشدن بیماری می تواند باعث همه گیر شدن بیماری در بین گله مرغ های سالن شود از این رو حفظ نکات بهداشتی، استفاده از کف مناسب در سالن مرغداری و واکسینه کردن به موقع مرغ ها مهم و ضروری است.

مرغ ها جزو پرندگانی هستند که از گوشت و تخم آن استفاده می کنیم و بیشترین نوع ماده غذایی که انسان ها استفاده می کنند گوشت مرغ است که خواص بیشمار دارید. درصد بالای پروتئین و کالری کم باعث می شود به راحتی با خوردن گوشت مرغ احساس سیری کنید و باعث کاهش وزن و حفظ تناسب اندام خود شوید و انواع ویتامین ها و مواد معدنی چون فسفر، کلسیم را دریافت کنید که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت استخوان ها می شود. در ایران حتی سرانه مصرف گوشت مرغ بیشتر از استاندارد جهانی است از این رو خرید و فروش مرغ زنده با توجه به تقاضای زیاد مردم بالاتر رفته است و همین باعث شده است که اکثرا به دنبال تاسیس مرغداری باشند. دقت داشته باشید تنها زمانی می توانید یک مرغدار خوب باشید که انواع بیماری های مرغ را بشناسید و نحوه درمان بیماری ها را بدانید چونکه این پرندگان با وجود سرعت رشد بالا بیشتر در معرض ابتلا به انواع بیماری ها چون آنفولانزا، برونشیت، کلی باسیلوز، برفک هستند و در صورت درمان نشدن مرغ و خروس های بیمار عملا کل مرغداری در معرض بیماری قرار می گیرد.

نحوه تشخیص بیماری در مرغ

شما می توانید با مشاهده یک سری علائم و نشانه ها از بیمار بودن مرغ مطلع شوید در این مواقع باید سریعا نسبت به  درمان بیماری اقدام کنید، در غیر این صورت تمام و کل گله مرغ ها را در بر می گیرد.

  1. کم تحرکی
  2. بی اشتهایی
  3. مشکلات تنفسی
  4. خس خس سینه
  5. تنفس با دهان باز
  6. ژولیدگی پرها
  7. افتادگی بال ها
  8. کز کردگی
  9. اسهال سفید یا سبز
  10. ترشحات بد بو
  11. تورم صورت
  12. اختلالات عصبی مثل دور خود پیچیدن
  13. فلج شدن
  14. لرزش و هر نوع علامت غیر طبیعی

امکان سرایت بیماری از مرغ به انسان وجود دارد؟

بله یکسری بیماری ها چون سالمونلوز، آنفولانزای طیور و حتی باکتری ها می توانند انسان ها را نیز آلوده کند البته شدت بیماری آن چنان نیست که بتواند خطرناک باشد با این حال بهتر است هنگام مواجه شدن با مرغ بیماراصول بهداشتی را به صورت کامل رعایت کنید.

فروش مرغ و خروس زنده

به منظور خرید انواع نژاد مرغ و خروس محلی،لاری، زینتی کافیه روی عکس زیر کلیک کنید.

آیا میتوان از تخم و گوشت مرغ بیمار خورد؟

به هیچ وجه، خوردن تخم و گوشت مرغ بیمار می تواند باعث مسمومیت غذایی و مشکلات گوارشی برای هر شخص شود.

انواع بیماری های مرغ

مرغ جزو دسته پرندگانی است که ماده غذایی اصلی برای انسانها محسوب می شود از این رو پرورش آن انجام می شود که برای پرورش مرغ محلی و بومی با تعداد زیاد باید مرغداری تاسیس کرد و حتما سالن مرغداری باید تمام استانداردهای لازم را داشته باشد و در عین حال باید هنگام غذا دادن به مرغ ها بهداشت رعایت کنید چون برخی از بیماری های مرغی چون آنفولانزا حتی می تواند به انسانها سرایت کند.

  1. آنفولانزا
  2. زخم کف پای مرغ
  3. برونشیت
  4. برفک
  5. عفونت کیسه زرد
  6. کلی باسیلوز
  7. بیماری های انگلی
  8. آسپرژیلوس

بیماری های مرغ آنفولانزا

یکی از شایع ترین نوع بیماری مرغ بیماری آنفولانزای مرغی است حتی احتمال سرایت آن به انسانها نیز وجود دارد. این بیماری بیشتر در فصل پاییز و زمستان رواج دارد و می تواند بخش یا همه گله مرغ ها را در بر گیرد.

در واقع هنگام بروز بیماری آنفولانزای مرغی، دارو تاثیر چندانی در درمان بیماری ندارد و تنها با انجام یک سری موارد می تواند روند درمان بیماری را تسریع کرد.

  1. محیط مرغداری را کاملا تمیز و ضدعفونی کنید.
  2. تهویه مرغداری باید مناسب باشد تا جریان هوا کنترل شود.
  3. نور کافی به داخل مرغداری بتابد چون می تواند باعث درمان بیماری شود.

در صورت تلف شدن مرغ های شما در اثر بیماری باید نسبت به دفن کردن آنها در چاه  اقدام کنید، با این کار شما باعث عدم سرایت ویروس به سایر مرغ ها خواهید شد.

بهترین روش برای پیشگیری مرغ ها به بیماری آنفولانزا، واکسینه کردن به موقع آنها پیش از فصل سرما است.

زخم کف پای مرغ

یکی از روش های کاهش هزینه مرغداری، پوشاندن کف سالن مرغداری با آسفالت یا سیمان است اما در طولانی مدت با افزایش سن مرغ به دلیل افزایش وزن مرغ عملا راه رفتن روی این کف سالن را برای آنها سخت می کند که همین باعث می شود کف پای مرغ زخم شود.

به منظوری پیشگیری از این بیماری باید کف سالن مرغداری را با مواد نرم چون خاک اره، پودر کاغذا، پوشال نرم یا کاه بپوشانید.

بیماری های مرغ برونشیت

برونشیت را جزو دسته بیماری های مشترک بین انسان و پرندگان می دانند که می تواند روی تخمگذاری مرغ ها تاثیر منفی بگذارد، بنابراین باید سریعا بیماری را تشخیص داده و نسبت به درمان آن اقدام کنید در غیر این صورت با قطع تخمگذار مرغ ها همراه می شود و می تواند باعث خسارت اقتصادی زیاد به شما شود.

علائم و نشانه های بیماری برونشیت مرغ

  1. عطسه
  2. سرفه
  3. آبریزش بینی
  4. خس خس
  5. خرو پف
  6. تورم پلک و ترشح اشک از چشم

نحوه درمان بیماری برونشیت

در صورت مشاهده هر کدام از علائم و نشانه های بیماری باید محل زندگی مرغ را تمیز و با آب گرم بشویید. دقت داشته باشید که به جای آب آشامیدنی به مرغ ها شربت عسل و آبلیمو دهید، البته خوراندن مولتی ویتامین به مرغ نیز یکی از روش های کار آمد برای بهبود سریع مرغ بیمار است.

برونشیت به مانند بیماری آنفولانزا با شروع فصل سرما ایجاد می شود بنابراین با واکسینه کردن مرغ می توانید آنها را در برابر این بیماری خطرناک مصون قرار دهید.

بیماری برفک

کثیفی محل زندگی مرغ، غذا یا آب باعث بروز انواع بیماری ها چون برفک می شود. این بیماری باعث ایجاد لکه هایی کوچک و سفید روی گردن و بدن مرغ می شود که به مرور زمان باعث شکستن پرهای مرغ می شود.

در صورت مشاهده بیماری باید سریعا مرغ بیمار را از سایر مرغ ها جدا کرده و محل زندگی  آنها یعنی سالن مرغدار را بشویید و بدن مرغ بیمار را نیز با محلول ضد قارچ ضدعفونی کنید.

عفونت کیسه زرد

این بیماری بیشتر در جوجه مرغ و خروس رخ می دهد که هنگام بیرون آمدن از تخم بدنی متورم و کبود دارند. این بیماری عملا باعث ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن جوجه می شود و تنها از طریق آنتی بیوتیک امکان درمان بیماری وجود دارد.

بیماری های انگلی

یکی از انواع بیماری های شایع که در مرغ ها وجود دارد بیماری های انگلی است که می تواند از سایر پرندگان یا حیوانات به مرغ ها سرایت کند از این رو همیشه بدن مرغ ها را بررسی کنید که شپش نزده باشند.

بیماری اشریشیاکلی ( کلی باسیلوز )

بیماری کلی باسیلوز یا ای کولای (E.coli) را جزو دسته بیماری های میکروبی هر مرغداری می نامند که به خاطر باکتری اشریشیاکلی به وجود می آید و می تواند باعث آسیب زدن به دستگاه گوارش و روده های پرنده شود و بیشترین درصد ابتلا بیماری در بین جوجه های دو الی سه ماهه است.

در واقع این بیماری باعث از کار افتادن سیستم گوارش جوجه می شود که همین باعث فاسد شدن غذا در چینه دان جوجه و یا هضم نشدن غذا می شود و عملا باعث تشنگی زیاد جوجه ها می شود که به سرعت با لاغر و استخوانی شدن جوجه همراه است.

این بیماری بیشتر از طریق مدفوع پرنده و گرد و خاک وارد سالن مرغداری م شود از این رو بهترین راه حل پیشگیری است که شما می توانید با با سم پاش و جرمی ساید هوای سالن را هم ضدعفونی کنید.

بیماری آسپرژیلوس

آسپرژیلوس جزو دسته بیماری های عفونتی قارچی است که بیشترین درصد ابتلا بیماری در بین جوجه ها و مرغ های مسن است که باعث آلوده شدن سیستم تنفسی و ریه های پرنده می شود.

علائم و نشانه های بیماری

  1. تنگی نفس
  2. نفس کشیدن با دهان باز
  3. بی حالی
  4. خواب آلودگی
  5. کاهش اشتها

این بیماری درمان خاصی ندارد و حتی با آنتی بیوتیک ها عملا باعث تشدید بیماری می شود بنابراین بهتر است طیور و مرغ هایی که به این بیماری مبتلا می شوند را معدوم کرد و به منظور پیشگیری از سرایت بیماری به انسان ها تمام نکات بهداشتی را رعایت کرد.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است