مصرف آنتی بیوتیک ها و ویتامین ها در قناری

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

مصرف آنتی بیوتیک ها و ویتامین ها در قناری

یکی از بهترین پرندگان زینتی و خانگی که می تواند شما را ساعت ها سرگرم کند قناری است که منشاء اصلی آن به جزایر قناری بر می گردد، جایی که اولین بار اسپانیایی ها در قرن پانزدهم این پرنده را به عنوان پرنده زینتی ثبت کردند و به قاره های مختلف جهان صادر کردند، این پرنده به مانند ما انسانها، دام ها نیاز به مواد غذایی دارد تا بتواند ویتامین، مواد معدنی بدنش را تامین کند و کمبود هر کدام از آنها باعث بروز مشکلاتی می شود.

قناری جزو پرندگان زینتی معروف در دنیاست که اولین بار در قرن پانزدهم میلادی اسپانیایی ها آنرا بعنوان یک پرنده زینتی به ثبت رساندند و از آن پس به تمام قاره های جهان صادر کرند. یکی از ویژگی های برجسته قناری، آواز خواندن آن که از طریق آواز پرنده قابلیت تعیین جنسیت قناری نیز وجود دارد، حتی برخی از نژادهای قناری چون آمریکایی، ایرانی را بر پایه آواز خواندن آن می شناسند. در عین حال برای خرید قناری شما باید توجه کنید که تغذیه مناسب و انجام نکات بهداشتی می تواند باعث سلامت پرنده شود و با دادن یک مواد غذایی خوب باعث تامین انواع ویتامین های بدن پرنده می شوید. دقت کنید که کمبود هر کدام از ویتامین ها می تواند باعث بروز انواع بیماری ها، نرمی و کجی استخوانها، عدم باروری تخم ها و.... شود از این رو هنگان پرورش قناری می توانید مصرف آنتی بیوتیک و ویتامین ها به این پرنده را در دستور کار خود قرار دهید.

آنتی بیوتیک چیست؟

آنی بیوتیک یا پادزیست به موادی ساختگی و طبیعی گفته می شود که از یک میکروارگانیسم تولید می شود و باعث از میان بردن یا عدم رشد میکروارگانیسم های دیگر می شود. اولین بار در 500 الی 600 سال پیش از میلاد مسیح، چینی ها از شیره کپک زده لوبیای شور یک نوع آنتی بیوتیک طبیعی کشف کردن که برای درمان عفونت ها به کار برده شد.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

حتما بخوانید: آموزش و نحوه روغن کاری پمپ آب کولر آب

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

فروش جوجه قناری

به منظور پروش قناری کافیه جوجه های این پرنده را از سایت زیر بخرید.

درمان انواع بیماری ها در قناری با آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک را جزو دسته داروهای ضد باکتریایی می نامند که می تواند باعث درمان بیماری های مختلف انسان، دام و طیور شود.

به طور کلی آنتی بیوتیک ها به سه دسته طبیع، نیمه ساختگی و ساختگی تقسیم می شوند.

منشاء طبيعی

  1. کفکها، مانند: پنی‌سيلين‌های طبيعی و گريزئوفولوين
  2. قارچ‌های پست، مانند: استرپتو مايسين - کلر تتراسيکلين - اکسی تتراسيکلين - اريترومايسين - نئومايسين - نيستاتين و سفالوسپورين
  3. باکتری‌ها، مانند: باسيتراسين - پلی ميکسين‌ها و تايروتريسين

منشاء نيمه‌ساختگی

شامل انواع اگزاسيلين - گلوگزاسيلين – آمپی‌سيلين – دی‌هيدرواسترپتومايسين - تتراسيکلين

منشاء ساختگی

انواع آنتی بیوتیک های ساختی شامل کلرامفنيکل و رولی تتراسيکلين می شود.

طيف اثر آنتی‌بيوتيک‌ها

برخی از انواع آنتی بیوتیک ها تنها روی عده زیادی از جرم ها اثر دارند و آنها را وسیع الطیف می نامند و در عین حال برخی تنها روی عده کمی اثر دارند و آنها را طیف محدود می نامند.

براين اساس آنتی‌بيوتيک‌ها به سه گروه تقسيم می‌شوند :

  1. گروه اول عمد تا روی باکتری‌های گرم مثبت موثرند مانند پنی‌سيلين‌های نيمه‌ساختگی
  2. گروه دوم عمدتاً روی باکتری‌های گرم منفی هوازی اثر می‌گذارند مانند پلی‌ميکسين‌ها
  3. گروه سوم روی هر دو دسته باکتری‌های گرم مثبت و منفی موثرند مانند تتراسيکلين‌ها

برخی از انواع آنتی‌بيوتيک‌ها

  1. آموکسی سيلين
  2. آمپی سيلين
  3. پنی‌سيلين جی اريترومايسين
  4. لينکومايسين
  5. اسپکتينو مايسين
  6. سفالوسپورين‌ها
  7. تايلوزين استرپتو مايسين
  8. جنتامايسين
  9. کانا مايسين
  10. نئومايسين تتراسيکلين
  11. اکسی تتراسيکلين
  12. کلر تتراسيکلين
  13. داکسی سايکلين فورازوليدون
  14. فورالتادون

سم‌شناسی آنتی‌بيوتيک‌ها

تمام داروهای ضد باکتریایی دارای خواص بی نهایت دارند و فایده اقتصادی زیادی برای صنعت دامپزشکی دارد، البته در عین حال مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها عوارض خاص خود را دارد اما به طور کلی فواید آن بیشتر است.

بعضی از عوارض آنتی بیوتیک ها شامل: کاهش بازده قلب، کاهش فشار خون، کاهش نسبی ضربان قلب، تضعيف عضله قلب است که از این جهت توصیه می شو از تزریق خود سرانه آنتی بیوتیک ها به خود، دام یا طیور اجتناب کنید.

محل اثر آنتی‌بيوتيک‌ها

نمی توان گفت که تزریق یا خوردن هر آنتی بیوتیک خوب است برخی از آنها به براساس نوع بیماری و محل تاثیر آن دارو روی دام، طیور انتخاب می شوند

عوارض ناشی از کمبود ويتامين‌ها و مواد معدنی در قناری ها

اگر قصد تکثیر و پرورش قناری دارید تا بتوانید جوجه قناری، قناری بالغ نر و ماده را به قیمت خوب بفروشید تغذیه مناسب یکی از فاکتورهای مهم است و باید تمام ویتامین های مورد نیاز بدن پرنده را تامین کنید در غیر این صورت کمبود هر ویتامین، مواد معدنی می تواند مشکلات و بیماری های خاصی برای قناری به همراه داشته باشد.

کمبود ويتامين A

کاهش ویتامین آ موجب کوری، نقرس، تلفات جنینی در روزهای اول شود. به واقع یکی از دلایل کمبود این ویتامین می تواند عدم استفاده از سبزیجات، مصرف غذای کهنه به قناری باشد.

کمبود ويتامين D

پرنده ها می توانند با قرار گرفتن در نور آفتاب مقدار زیادی ویتامین دی جذب کنند. در صورت کمبود این ویتامین نرمی استخوان، کج شدن استخوان های بلند چون ساق پا و حتی کاهش ضخامت پوسته تخم قناری را به همراه خواهد داشت.

کمبود ويتامین  E

چنانچه بیش از حد دان یا مواد چرب اکسید شده به قناری دهید عملا باعث کمبود ویتامین E بدن قناری خواهید شد که این کمبود ویتامین می تواند منجر به عدم باروری تخمها، ضعف جوجه خارج شده از تخم، مرگ در روزهای اوليه پس از خروج از تخم همراه با خيز زير پوستی و آتروفی عضلانی شود.

کمبود ويتامين  B1

بدنیا آمدن جوجه های ضعیف و لرزش آنها از عوارض کمبود ویتامین ب 1 است که می تواند باع تلف شدن جوجه قناری پس از چند روز شود.

کمبود ويتامين B2

از عوارض کمبود ویتامین ب 2 می توان به فلجی قناری و جمع شدن پنجه پا از مرحله دوم رشد جنین اشاره کرد.

کمبود نياسين (اسيد نيکوتينيک)

اگر به دنبال افزایش جوجه آوری قناری هستید حتما مواد غذایی به پرنده قناری بدهید که نیاسین بدن آنرا تامین کند در غیر این صورت کمبود نیاسین می تواند باعث کاهش میزان جوجه آوری شود.

کمبود اسيد فوليک (فولاسين)

به منظور تشکیل نطفه و به دنیا آمدن جوجه قناری سالم باید اسید فولیک بدن پرنده مادر تامین گردد چون کاهش این ماده می تواند باعث مرگ و میر جوجه ها در هنگام بیرون آمدن از تخم شوند. یک از عوارض طولانی مدت آنتی بیوتیک از بین بردن باکتری های روده ای بدن قناری است، در واقع این باکتری ها باعث ساخت فولاسین می شدند.

کمبود ويتامين B12

کم خونی، مرگ در دوران اولیه و گاهی تحلیل رشد عضلانی از جمله عوارض کمبود ویتامین ب12 است.

کمبود بيوتين

کاهش بیوتین بدن قنار یاعث مرگ و میر در مراحل اول و سوم رشد جنینی و حتی تغییر شکل منقار در طوطی و کوتاه شدن طول استخوانهای پرنده می شود.

کلسيم و فسفر

به منظور تشکیل پوسته تخم قناری و رشد استخوان بندی جنین باید تمام مواد معدنی چون کلسیم، فسفر تامین گردد و کاهش هر کدام از آنها در مواد غذایی باعث کاهش قدرت جوجه در خروج از تخم می شود و حتی در صورت خروج ران های ضخیم با بال های کوتاه خواهد داشت.

منيزیم

منیزیم یکی از مواد معدنی موثر در رشد استخوانی پرنده قناری است که کمبود آن می تواند باعث بروز بیماری پروزیس، کوتاه شدن طول بال پرنده و منقار آن گردد.

اين ماده معدنی در تنظيم رشد استخوانی نقش داشته و کمبود آن موجب بيماری پروزيس، کوتاه شدن طول بال خيز زير پوستی و منقار طوطی شکل می‌شود.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

حتما بخوانید: آموزش و نحوه روغن کاری پمپ آب کولر آب

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

نظری برای این مقاله ثبت نشده است