آشنایی با نژاد گاو جرسی

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

آشنایی با نژاد گاو جرسی

به دلیل خواص بالا شیر گاو امروزه تقاضای خرید شیر گاو و همچنین فرآورده های لبنی حاصل از آن چون کره، ماست، دوغ بالاست از این رو خیلی از افراد به پرورش گاو شیری می پردازند که نژاد جرسی یکی از بهترین نژاد گاوهای شیری و مشهور جهان است که با خرید آن می توانید میزان تولید شیر گاوداری را افزایش و یک حسن دیگر نگهداری و پرورش گاو شیری جرسی این است که هزینه نگهداری کمتری نسبت به گاوهای دیگر دارد.

شیر گاو یکی از بهترین مواد غذایی به شمار می آید که علاوه بر چربی و کلسیم حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی دیگر است که می تواند تمام ویتامین ها و مواد معدنی بدن انسان ها را تامین کند. در واقع شما با نوشیدن چهار لیوان شیر گاو یک ماده غذایی پر پروتئین را می نوشید که باعث می شود احساس سیری به شما دست دهد و همین باعث کاهش وزن شما می شود. با توجه به خواص و فواید زیاد شیر گاو به خصوص برای سنین پایین امروزه 85 درصد از شیر خوراکی جهان را در بر گرفته است از این رو خیلی از گاوداران به تاسیس گاوداری شیری و پرورش انواع گاو شیری روی می آورند. انواع نژاد گاو در جهان وجود دارد که به دو دسته گوشتی و شیری تقسیم می شوند که مشهورترین گاوهای شیری جهان شامل نژادهای هلشتاین، براون سوئیس، آیرشایر، شورت هورن و البته نژاد جرسی است. اگر به دنبال خرید گاو شیری جرسی هستید بهتر است اطلاعات کافی در مورد این نژاد داشته باشید و چنانچه با شرایط آب و هوایی منطقه زندگی شما سازگار است آنرا بخرید.

افزایش شیر گاو

دقت داشته باشید که افزایش تولید شیر گاو تنها به نوع نژاد آن بستگی دارد بلکه شما باید مواد غذایی شامل علوفه و کنسانتره را برای آنها فراهم کنید و در عین حال نکات بهداشتی هنگام دوشیدن شیر گاو انجام دهید. دقت داشته باشید که هر گاو در طول روز باید سه بار دوشیده شود در غیر اینصورت باعث کاهش تولید شیر در طول شیردهی یعنی 305 روز می شود.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

حتما بخوانید: بررسی مشکلات و ایرادات رایج هود آشپزخانه و رفع آن

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

خواص شیر گاو

شیر گاو جزو مواد غذایی خوب و ارزشمند برای انسان هاست که حاوی پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی زیاد است که  کلسیم، فسفر، منیزیم و پتاسیم و ویتامین‌های آ، ب۱، ب۲، ب۶، ب۱۲، ث، د، کا، ئی، نیاسین، و اسید فولیک جزو مواد معدنی و ویتامین موجود داخل آن است که با استفاده از آن انواع فرآورده های لبنی چون کره، ماست، دوغ و همچنین روغن حیوانی گاوی درست می شود. شما می توانید با نوشیدن یک لیوان شیر گاو در طول روز کلی مواد معدنی و ویتامین جذب بدن کنید و اگر این کار را در سنین پایین به نوزادان خود آموزش دهید باعث جلوگیری از  ابتلا به انواع بیماری ها چون فشار خون بالا، سکته مغزی، سرطان روده بزرگ، شکستگی لگن در فرزندان خود در سنین بالا خواهید شد.

1-جلوگیری از پوکی استخوان و تقویت استخوان ها

2-تقویت سیستم ایمنی بدن

3-مراقبت از بدن در برابر بیماری سرطان

4-پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت

تاریخچه نژاد گاو جرسی

یکی از بهترین و معروف ترین گاوهای شیری جهان نژاد جرسی یا همان جرزی است که جزو قدیمی ترین و البته خالص ترین نژادهای گاو شیری جهان است. منشاء اصلی گاو جرسی به جزیره جرزی مابین کانال فرانسه و انگلستان بر می گردد که برخی این گفته را قبول ندارد و معتقدند که این نژاد اولین بار در بخشی از آسیا و آفریقای شمالی وجود داشته وس پس به سمت اروپا منتقل داده شده است.

گاو شیری جرسی جزو خالص ترین نژاد گاوهای جهان است که اصالت آن به بیش از 1500 سال می رسد و جزو گاوهای پر شیرده جهان است که درصد چربی بالای دارد.

فروش گاوهای جرسی

انواع گاو و گوساله نژاد جرسی را می توانید در سایت دامداری خریداری کنید کافیه روی عکس زیر کلیک کنید.

مشخصات ظاهری گاو نژاد جرسی

  1. رنگ بدن گاو جرسی زرد و البته برخی اوقات به رنگ های قهه ای یا سیاه تغییر می کند.
  2. رنگ پوزه گاو سیاه با حلقه موی کم رنگ است.
  3. اندازه سر گاو کوچک و یک فرو رفتگی بین چشم های گاو وجود دارد.
  4. بالاتنه بلند  به همراه کفل سطح صاف
  5. گاوهای نر جرسی دارای شانه های عضلانی است.

سازگاری بالای گاو با تمام شرایط آب و هوایی

یکی از بهترین نژاد گاوهای شیری جهان نژاد جرسی است که به راحتی با تمام شرایط آب و هوایی سازگار است. به دلیل مقاومت بدنی گاو جرسی نسبت به آب و هوای گرم حتی جزو بهترین نژاد گاوهای شیری خوزستان محسوب می شود.

وزن گاو جرسی

میانگین وزن گاوهای ماده نژاد جرسی به 880 الی 1150 پوند و وزن گاوهای نر جرسی به 1200 الی 1800 پوند می رسد. به واقع می توان گفت سبک ترین نژاد گاو شیری مشهور دنیا را نژآد جرسی شامل می شود.

  1. وزن گوساله نژاد جرسی در حدود ۲۶ کیلوگرم
  2. وزن گاو نر نژاد جرسی در حدود ۶۸۰ کیلوگرم
  3. وزن گاو ماده نژاد جرسی در حدود ۴۵۰ کیلوگرم
  4. قد گاو نژاد جرسی بالغ در حدود۱/۱۵ متر

مشخصات تولید محصولات گاو نژاد جرسی

  1. بخاطر داشتن چربی زرد به منظور تولید گوشت قرمز و گوشت گوساله یک نژاد کاملا بی ارزش است.
  2. نسبت به سایر نژاد گاوهای شری دیرتر به بلوغ می رسد از این جهت تولید شیر آن در مدت زمان کمتری انجام می شود.
  3. درصد چربی شیر بالایی دارد که به منظور تولید اصلی ترین فرآورده های لبنی چون کرده از آن استفاده می شود.
  4. به خاطر کاروتن بالا رنگ شیر تقریبا زرد است که در انگلستان این نوع شیر گاو را گلدتاپ میلک می نامند.
  5. توانایی تولید شیر بالا در مدت زمان کم دوران شیردهی گاو

میزان تولید شیر سالیانه هر راس گاو جرسی

مزیت اصلی این گاو تولید شیر بالا است که در هر دوره شیردهی گاو به 4 هزار لیتر می رسد و شیر گاو جرسی دارای میزان 4.2 درصد چربی و 3.6 درصد پروتئین است. به طور کلی میزان تولید شیر روزانه گاو جرسی به 20 الی 24 کیلوگرم می رسد.

ویژگی های تولید مثل گاو نژاد جرسی

  1. نسبت به سایر گاوهای جرسی جثه کوچکی دارند یعنی جزو کوچکترین گاوهای شیری جهان به شمار می آیند.
  2. زود چاق می شود
  3. قابلیت تحمل آب و هوای گرم را دارد.
  4. گاوهای نر این نژاد خشن و گاو ماده آن بسیار آرام هستند.

نحوه نگهداری و پرورش گاو جرسی

هزینه نگهداری این نژاد نسبت به سایر گاوها کمتر است. با وجود جثه کوچک اما قدرت باروری بالایی دارند و زایمان گاو راحت و گوساله زایی سالم با درصد بالا انجام می شود.

پرورش گاو جرسی در ایران

به خاطر مقاومت بالای آب و هوایی در بخش هایی از استان های اصفهان، هرمزگان و... پرورش داده می شود که قطب اصلی پرورش گاو جرسی در ایران را اصفهن می دانند.

قیمت گاو جرسی

قیمت گوساله شیری جرسی و انواع گاو شیری بالغ جرسی به اندازه، نر و ماده بودن و همچنین وزن و اندازه آن بستگی دارد، شما می توانید به دسته فروش گاو سایت دامداری رفته و شهر خود را اتنخاب کنید تا تمام آگهی های فروش گاو شیری را مشاهده کنید.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

حتما بخوانید: بررسی مشکلات و ایرادات رایج هود آشپزخانه و رفع آن

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

نظری برای این مقاله ثبت نشده است