آشنایی با انواع داروهای پرندگان

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

آشنایی با انواع داروهای پرندگان

انواع پرنده خانگی و دسته ماکیان سانان چون مرغ، خروس و جوجه پرنده ها ممکن است به انواع بیماری ها دچار شوند از این رو شما باید اطلاعات کافی در مورد انواع بیماری های پرندگان داشته باشید و با مشاهده علائم و نشانه های بیماری انواع داروهای پرندگان را با تجویز دامپزشک به آنها بدهید تا زودتر خوب شوند.

گونه های زیادی از پرندگان در جهان وجود دارد که با پرورش برخی از آنها چون مرغ و بوقلمون، شترمرغ از گوشت آن بعنوان یک ماده غذایی پر ارزش استفاده می شود حتی شامل انواع کبوتر گوشتی می شود. در این بین اگر قصد خرید انواع پرنده خانگی دسته طوطیان چون قناری، مرغ عشق، عروس هلندی و.... دارند باید توجه داشته باشید که امکان بیمار شدن هر کدام از آنها وجود دارد از این رو با مشاهده علائم و نشانه های آن و تزریق انواع داروها باید نسبت به درمان بیماری پرنده اقدام کنید. پر ریزی نامنظم، اسهال، سرماخوردگی و آبریزش بینی تنها برخی از بیماری های پرندگان هستند که به منظور درمان آنها باید انواع داروهای پرندگان چون آنتی بیوتیک و ویتامین ها به پرنده تزریق یا خورانده شود. شما تنها زمانی می توانید دارو را به انواع پرنده(مرغ،کبک، بلدرچین،قناری، بوقلمون، مرغ عشق، عروس هلندی و...) بدهید که حتما علائم و نشانه های انواع بیماری در پرنده مشاهده کنید در غیر اینصورت از تزریق و خوراندن خود سرانه دارو به پرنده اجتناب کنید چون باعث مشکلات گوارشی، تنفسی و اندامی خواهد شد.

آشنایی با انواع بیماری های پرندگان

تنها زمانی می توانید به عنوان یک پرورش دهنده پرنده موفق باشید که اطلاعات کافی در مورد هر پرنده و البته نوع بیماری آن داشته باشید تا زمان مشاهده علائم و نشانه های بیماری سریعا داروی مناسب به آنرا به پرنده بدهید تا روند درمان بیماری انجام شود.

برخی از بیماری های پرندگان تنها به خاطر کمبود مواد مغذی، معدنی و انواع ویتامین ها رخ می دهد از این جهت باید غذای مناسب و با کیفیت به انواع پرندگان دهید.

فروش انواع پرندگان زینتی

برای خرید انواع عروس هلندی، قناری، سهره و... کافیه روی عکس زیر کلیک کنید.

مهمترین و پرکاربردترین داروهای پرندگان

هر کدام از داروها عوارض خاص خود را به همراه دارند برخی کمتر و برخی بیشتر، اما در صورتی که شما اطلاعات کافی در مورد پرندگان دارند از این رو از تزریق یا دادن خودسرانه دارو به پرنده خودداری کنید و تنها زمانی که پرنده را پیش دامپزشک بردید و علت بیماری کشف شد سپس نسبت به دادن دارو اقدام کنید.

1- ویتامین A، D، E (AD3E)

یکی از بهترین مولتی ویتامین ها برای پرندگان است که به منظور افزایش باروری و تقویت نطفه به تمام پرنده های ماده داده می شود.

2- آنتی آسما (Antiasma)

برخی اوقات تنگی نفس یا خفگی به سراغ پرنده خانگی یا انواع ماکیان سانان چون مرغ؛ بلدرچین، کبک می آید در این زمان باید داروی آنتی آسما برای پرنده تجویز شود.

3- اددوسین (Advocin)

به منظور درمان سریع اسهال و برخی عفونت های تنفسی در انواع پرندگان از داروی اددوسین استفاده می شود.

4- آنتی بیوتیک (Antibiotico)

اگر نگران سرماخوردگی عروس هلندی، آبریزش بینی و دهان و اسهال سبز هر کدام از پرندگان هستند کافیست آنتی بیوتیک به آنها دهید تا سریعا بهبود پیدا کنند.

5- آنتی استرس (Antistress)

به منظور کاهش استرس به جوجه ها و همچنین سرحال کردن پرندگانی که غش یا سکته کرده اند داروی آنتی استرس تجویز می شود.

6- آویسانول (Avisanol)

تمام پرندگان اعم از ماکیان سانان در زمان به تولک رفتن دچار پرریزی می شوند پس جای نگرانی نیست اما چنانچه پرند شما پر ریزی نامنظم و بی موقع دارد داروی آویسانول به آن بدهید.

7- ویتامین ب کمپلکس (B complex)

به منظور تقویت سیستم دفاعی بدن پرنده و همچنین افزایش اشتها و میل به خوردن غذا در پرنده باید ویتامین ب کمپلکس تجویز شود که حاوی تمام ویتامین های گروه ب از ب1 تا ب 12 است.

8- بکتوسید (Bactocid)

بکتوسید جزو داروهای ترکیبی امینو اسیدها و املاح معدنی مورد نیاز برای بدن پرنده است که زمان بروز انواع بیماری تنفسی و گوارشی تجویز می شود.

9- بایتریل (Baytril)

بایتریل جزو آن دسته از آنتی بیوتیک های عمومی است که به برای درمان انواع بیماری های باکتریایی استفاده می شود.

10- کالسیکولیناپ (Calcicolinap)

در زمان بروز انواع بیماری در پرندگان چون سرخی شکم، جگر باد کرده، چاقی مفرط از داروی کالسیکولیناپ استفاده می شود، فراموش نکنید که این دارو به منظور جلوگیری از پیچ خوردن تخم در شکم ماده نیز کاربرد دارد.

11- کانتو (Canto )

به منظور سرحال شدن پرنده نر به خصوص در مورد قناری نر برای آواز خوانی بهتر از داروی کانتو استفاده می شود.

12- تابرنیل سریا(Tabernil CRIA )

به منظور تقویت بدن و رشد بهتر جوجه پرنده و همچنین پیشگیری از مرگ و میر آنها از این دارو استفاده می شود.

13- اِگ استوپ (Egg stop)

همانطور که از نامش پیداست به منظور قطع تولید تخم در انواع پرنده ها استفاده می شود.

14- لانکوسید (Lancocid)

ورم روده پرنده یکی از بیماری های سخت و دردناک است که در خارج از فصل جفت گیری انجام می شود در این زمان باید داروی لانکوسید به پرنده تزریق شود.

15- هگزن (Hexen)

زخم های دهان و پای هر کدام از پرندگان از جمله ماکیان سانان چون مرغ زنده می تواند باعث تلف شدن و خسارات اقتصادی زیاد به هر مرغداری شود از این جهت از هگزن استفاده می شود البته به منظور آب تنی پرنده نیز این محلول بکار برده می شود.

16- مازوتن (Mazoten)

انواع بیماری های انگلی خارجی چون شپش ها در پرندگان با داروی مازوتن درمان می شود.

17- مینو پلاس (Minoplus)

مینو پلاس، جزو داروهای ترکیبی از سنگ ریزه ها و املاح معدنی است که باید در طول سال در اختیار پرنده قرار گیرد.

18- مولتو فورس (Molto Force)

اگر به دنبال این هستید که پرنده سریعتر به تولک برود برای اینکار می توانید داروی ملتو فورس به آن بدهید.

19- نکتون بیو (Nekton bio)

دارویی کاربردی به منظور کمک در فرآیند پرسازی، تسریع در فرآیند پر ریزان و افزایش رشد پرنده ها

20- نکتون ام اس آ (Nekton MSA)

به منظور پیشگیری از فلج شدن پرنده و البته تقویت استخوان بندی آنها و جذب راحت تر کلسیم و فسفر از داروی نکتون ام اس آ استفاده می شود.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است