طرز پخت کله پاچه در زودپز به روش طباخی ها

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

طرز پخت کله پاچه در زودپز به روش طباخی ها

شاید هیچ غذایی به اندازه خوردن کله پاچه در وعده صبحانه برای ایرانیان لذت بخش نباشد که به منظور کاهش هزینه و بهداشتی تر بودن شما می توانید با خرید کله پاچه و پخت آن در زودپز یا قابلمه این غذای لذیذ و خوشمزه را در کنار خانواده بخورید.

کله پاچه جزو غذاهای پرچرب و البته خیلی خوشمزه و سنتی ما ایرانیان است که در کشورهای خاورمیانه، قفقاز جنوبی و حتی کشور نروژ سرو می شود. کله پاچه با اینکه کاملا پر چرب است اما از آن طرف سرشار از پروتئین بالا و انواع ویتامین ب، مواد معدنی چون روی و آهن است که باعث می شود فواید زیادی برای بدن شما داشته باشد در عین حال خوردن این غذا برای بیماران قلبی-عروقی و کسانی که چربی خون و اسید اوریک آنها بالاست توصیه نمی شود. اگر قصد خرید کله پاچه و پخت آن در منزل دارید ابتدا باید آنرا به خوبی تمیز و خرد کرده و سپس به مانند آبگوشت داخل زودپز بذارید و از سس مخصوص برای خوشمزه تر کردن آن استفاده کنید.

فواید و مضرات کله پاچه

اجزای کله پاچه شامل بناگوش، مغز، زبان، چشم، گوشت صورت، کله، پاچه است که هر کدام از آنها خواص و عوارض خود را به همراه دارد و طبع کله پاچه به قسمت های مختلف آن بستگی دارد. به طور کلی می توان گفت بهترین قسمت کله پاچه، پاچه است که چربی کمی دارد و بدترین قسمت کله پاچه قسمت چشم و مغز آن است که کلسترول بالایی دارد و باعث بالا رفتن چربی خون شما خواهد شد.

هنگام خرید کله پاچه دقت کنید

اولین نکته هنگام خرید کله پاچه این است که حتما از مراکز معتبر که مهر وزارت بهداشت دارند خرید کنید و از خریدن کله پاچه فاسد و خراب اجتناب کنید. بوی نامطبوع، گندیدگی همگی جزو نشانه های فساد کله پاچه هستند.

قیمت کله پاچه به نوع دام و حتی سن آن بستگی دارد به عنوان مثال کله بره گران تر از کله گوسفند بالغ و پیر است و از آن طرف قیمت کله پاچه بز ارزان تر است.

نحوه پخت و طبخ کله پاچه

مواد لازم برای تهیه کله پاچه

  1. کله پاچه:۱ دست
  2. پیاز:۴ عدد
  3. سیر:۴ حبه
  4. آبلیمو یا سرکه سفید:۵ قاشق غذا خوری
  5. چوب دارچین :۱ عدد
  6. نمک، فلفل، زنجبیل، دارچین،زردچوبه:به مقدار لازم

تهیه کله پاچه تازه با خرید گوسفند زنده

بهترین حالت برای اینکه یک کله پاچه خوشمزه بخورید این است که دام زنده را بخرید و ذبح کنید برای اینکار روی عکس زیر کلیک کنید.

دستور پخت کله پاچه در زودپز

روسوز کردن کله

حتی در صورت خرید کله پاچه تمیز از فروشگاه های معتبر ممکن است قسمت هایی از آن موهای ریزی وجود داشته باشد از این رو باید اقدام به موزدایی کله پاچه کنید که بهترین روش روسوز کردن است. دقت داشته باشید که با سوزاندن کله پاچه نه تنها به خوبی موهای ریز کنده می شود بلکه باعث خوشمزه تر شدن کله پاچه می شود.

در اول کار با یک چاقو تیز از قسمت لپه و لبه کله اقدام به شکافتن کله به دو نیم کنید و سپس قسمت بینی را به صورت کامل ببرید و تمیز بشویید تا تمام خون های کثیف و حتی در صورت وجود کرم کله بیرون بیاید.

تمیز کردن و شستن کله پاچه

با وجود اینکه کله پاچه را به صورت تمیز شده از مراکز معتبر می خرید اما باید دوباره آنرا تمیز کنید. حالا کافیه کله پاچه را داخل یک قابلمه بزرگ بذارید و آب داخل آن بریزید و اجازده دهید که به صورت کامل آب بجوشد حالا کله پاچه را داخل آن قابلمه بگذارید چند دقیقه بعد آنرا بیرون بیاورید و موهای اضافی آنرا بگیرید و آبکشی کنید.

نحوه پخت و طبخ کله پاچه

در این مرحله پیاز، سیر را به صورت نگینی درشت خرد کنید و با مقدار کمی روغن تفت دهید و آنرا داخل قابلمه بزرگ یا زودپز بریزید. در ادامه ادویه هایی چون چوب دارچین، زردچوبه، زنجبیل، سرکه و آبلیمو و کله را داخل قابلمه یا زودپز بذارید و بگذارید بجوشد. دقت کنید که در حین جوش آمدن کف روی کله پاچه را بگیرید و وقتی آب جوش آمد حرارت شعله گاز را کم کنید و به مدت زمان 6 الی 7 ساعت بگذارید که به صورت کامل مغز پخت شود.

تنها در یک ساعت انتهایی نمک را اضافه کنید چون زود ریختن نمک باعث سفت شدن کله پاچه می شود.

سرو کله پاچه

یکی از بهترین موادی که به کله پاچه می زنند سس مخصوص کله پاچه است که باعث می شود به روش طباخی  و کله پزی ها یک غذای کاملا خوشمزه شود. پس از پخت کله پاچه آنرا از قابلمه یا زودپز خارج کنید و آب کله را از صافی رد کنید تا به صورت کامل زلال شود و مجددا آب را داخل قابلمه یا زودپز بگذارید.

تمام مخلفات کله پاچه را داخل یک ظرف بکشید و چند قاشق سس مخصوص روی آن بریزید. آب کله را داخل کاسه ها بریزید و مجددا چند قاشق دیگر سس روی آن بریزید و با آبلیمو تازه و نان سنگک میل کنید.

نحوه درست کردن سس مخصوص کله پاچه

روغن جمع شده روی آب کله پاچه را با ملاقه جمع کنید و داخل یک تابه بریزید و به آن حرارت دهید و در انتها پودر دارچین به آن اضافه کنید و چند دقیقه هم بزنید تا خوب به جوش بیاد.

بعد از کله پاچه چی بخوریم و چی نخوریم

به خاطر اینکه کله پاچه یک غذای چرب و سنگین است به همین منظور برای هضم راحت تر آن باید در کنار آن انواع ادویه های گرم چون دارچین وزیره، رازیانه،زرد چوبه و نعنا استفاده کنید.

از خوردن انواع غذاهای سرد، آب سرد، نوشابه وحتی دوغ پس از کله پاچه اجتناب کنید چونکه باعث انجام چربی داخل روده شما می شود و همین باعث کند شدن متابولیسم بدن می شود.

خوردن آبلیمو و آبغوره و کاهش چربی کله پاچه

مصرف مصلحات چون آبلیمو و آبغوره در کنار کله پاچه تنها باعث خوشمزه تر شدن آن و افزایش اشتهای شما می شود وگرنه هیچ تاثیری در کاهش چربی کله پاچه ندارد و تنها حسن آن کاهش سمیت غذا است.

کسانی که فشار خون دارند با این تفکر که در صورت خوردن آبلیمو و آبغوره در کنار کله پاچه می توانم این غذای چرب را مصرف کنم و هیچ مشکلی پیش نمیاید تنها به سلامت بدن خود آسیب می زنید.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است