دلایل تخم خواری مرغ ها و نحوه مقابله با آن

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

دلایل تخم خواری مرغ ها و نحوه مقابله با آن

یکی از مشکلات عمده و شایع در بین پرورش دهندگان مرغ خوردن تخم توسط مرغ تخمگذار است که می تواند معظل بزرگ باشد به خصوص اینکه یک مرغ تخم خوار باعث تشویق سایر گله های مرغ به انجام این کار می شود از این رو باید سریعا آنها را شناسایی کرده و نسبت به رفع آن اقدام کنید، البته برخی اوقات کمبود پروتئین، کلسیم در غذای مرغ باعث می شود که با دیدن تخم مرغ شکسته به نوک زدن به آن و خوردن زرده تخم برای تامین پروتئین بدن روی آورند.

مرغ زنده یکی از انواع پرندگان با ارزش است که انسان ها از گوشت و تخم آن مصرف می کنند از این رو تخم خواری توسط مرغ می تواند خسارت اقتصادی زیادی به هر پرورش دهنده بزند. به واقع خوردن تخم توسط مرغ می تواند به دلایل زیادی چون گرسنگی، تشنگی، کمبود کلسیم و پروتئین و حتی عواملی چون کاهش فضای لانه مرغ و سفت بودن کف لانه باشد. یکی از مشکلات رایج برای تمام پرورش دهندگان مرغ و طیور این است که چنانچه یک مرغ شروع به خوردن تخم شکسته کند نه تنها باعث خسارت اقتصادی می شود بلکه به خوبی تمام گله مرغ ها را به خوردن تخم تشویق می کند. شما باید در ابتدای کار علت و دلایل تخم خواری مرغ ها را کشف کنید و با انجام روش هایی به مقابله با این بیماری بپردازید.

علت خوردن تخم ها توسط مرغ چیست؟

گرسنگی؛ تشنگی، جیره ضعیف و البته در کنار آن کمبود کلسیم؛ مواد معدنی و پروتئین؛ عدم فضای کافی لانه مرغ و همچنین شدت نور بالا و مواجه شدن با تخم شکسته جزو عوامل و دلایل اصلی این است که مرغ شروع به خوردن تخم هایش می کند. هر چه سریعتر نسبت به رفع این مشکل اقدام کنید چون با چشیدن مزه تخم توسط مرغ دیگه این برای مرغ عادت می شود و حتی سایر گله مرغ ها را به خوردن تخم تشویق می کند.

چیکار کنیم مرغ تخم هاشو نخوره؟

در شروع کار از جیره غذایی مرغ های تخمگذار مطمئن شوید و بفهمید که آیا به اندازه کافی پروتئین، مواد مغذی این پرنده دریافت می کند و میزان کلسیم جیره غذایی آن به اندازه است. در صورتی که همه مواد غذایی مرغ تخمگذار متناسب بود برای رفع مشکل سریعا اقدام به جمع کردن تخم از لانه کنید و برای ترک عادت تخم خوری توسط مرغ توپ تنیس، سیب زمینی و یا تخم حاوی سس خردل داخل آن داخل لانه بگذارید تا این عادت بد توسط مرغ ها ترک شود.

چرا برخی مرغ ها تخم هایشان را شکسته و آن را می خورند

یکی از بدترین پدیده های شایع در بین مرغ های تخمگذار خوردن تخم است که اولین دلیل اصلی برای انجام این کار مواجه شدن با تخم های شکسته است. مرغ با دیدن تخم شکسته کنجکاو می شود که زرده تخم را بخورد و در صورتی که مزه آنرا بچشد دیگر به یک عادت تبدیل می شود و حتی سایر مرغ های تخمگذار را به انجام این کار تشویق می کند.

راهکار اول: ریختن سس خردل داخل تخم شکسته

مرغ ها به شدت از سس خردل متنفر هستند می توانید یک سوراخ در طرف دیگر تخم شکسته ایجاد کنید و با فوت کردن محتویات داخل آنرا خارج کنید و سپس به آرامی سس خردل را داخل تخم مرغ بریزید و آنرا داخل لانه مرغ بگذارید. هنگام نوک زدن مرغ به تخم مرغ حاوی سس خردل به دلیل تنفر زیاد از این گیاه سریعا این عادت را ترک خواهد کرد.

راهکار دوم: استفاده از توپ گلف یا تخم مرغ مصنوعی

یکی دیگر از روش های خوب برای ترک تخم خواری مرغ ها این است که داخل لانه آنها توپ گلف یا تخم مصنوعی بگذارید. به محض نوک زدن به تخم ها ساختگی و توپ گلف به دلیل سفت بودن آن این عادت را کنار می گذارند.

راهکار سوم: بهبود جیره غذایی

یکی از دلایل تخم خواری مرغ ها می تواند کمبود پروتئین باشد و چون تخم مرغ پروتئین زیادی دارد شروع به خوردن آن می کنند از این رو بهتر است از پلت های تجاری با درصد پروتئین بالا و حتی غلاتی چون سویا و.. در جیره غذایی مرغ استفاده کنید ا میزان  پروتئین مورد نیاز بدن آن تامین گردد.

راهکار چهارم: تاریک کردن لانه مرغ

با پوشاندن اطراف لانه و محل تخمگذار مرغ ها با پارچه یا پرده عملا لانه مرغ ها تاریک می شود و در این زمان مرغ ها قادر به دیدن تخم مرغ ها نیستند و دیگر نمی توانند به آنها نوک بزنند و شروع به خوردن تخم مرغ ها کنند.

راهکار پنجم: استفاده از چشم بند

بغیر از بیماری تخم خواری در بین طیور یک بیماری به نام کانی بالیسم وجود دارد که در آنها مرغ ها شروع به نوک زدن به همدیگر می کنند به منظور رفع این مشکل باید از چشم بند مرغ استفاده کنید تا دید آنرا کاهش دهد.

راهکار ششم: تقویت خوراک پرنده

برخی اوقات ممکن است پوسته تخم مرغ خیلی ظریف باشد و سریعا بشکند از این جهت می توانید با تقویت خوراک پرنده و اضافه کردن کلسیم در جیره غذایی آن باعث سفت شدن تخم مرغ ها شوید. به واقع بهترین مواد کلسیمی برای مرغ ها پودر صدف دریایی و کف دریاست. توجه کنید که اگر به دنبال جوجه کشی مرغ هستید قطعا سفت شدن پوسته تخم ها می تواند باعث شود که جوجه ها نتوانند به راحتی از تخم بیرون آیند و باعث تلف شدن آنها شود.

راهکار هفتم: استفاده از سیب زمینی

شما می توانید سیب زمینی خام را به صورت تخم مرغ در بیاورید و داخل لانه مرغ بگذارید تا شروع به نوک زدن به آنها کند زمان چشیدن مزه سیب زمینی قطعا می فهمد که این مزه تخم مرغ نیست و عادت تخم خوردن را ترک می کند.

خرید مرغ تخمگذار

اگر قصد خرید انواع مرغ تخمگذار محلی و بومی دارید کافیه روی عکس زیر کلیک کنید.

سایر اقدامات برای پیشگیری از عارضه تخم خواری در بین طیور

  1. در سریعترین زمان ممکن شروع به جمع آوری تخم ها کنید چون این کار شما باعث می شود که تخم ها در دسترس مرغ نباشد که بخواهد شروع به نوک زدن به تخم کند.
  2. لانه ای به اندازه کافی برای مرغ ها تهیه کنید چون یکی از عوامل شکستن تخم فضای کوچک لانه مرغ است که باعث می شود با دیدن تخم شکسته شروع به خوردن آنها کنند.
  3. به هیچ وجه نگذارید که مرغ ها گرسنه باشند چون گرسنگی زیاد مرغ ها می تواند باعث نوک زدن به اطراف و به احتمال زیاد تغذیه کردن خود با تخم ها باشد.
  4. کم تحرکی و کسل بودن از سایر عوامل نوک زدن به تخم هاست.
  5. با قرار دادن تکه هایی از میوه و سایر خوراکی ها مفید در کنار لانه باعث شوید به جای نوک زدن به تخم ها به خورن این مواد روی بیاورند.
  6. در صورت شکستن تخم مرغ سریعا آنرا از محل نگهداری مرغ ها بیرون بیاورید.

راهکارهایی برای شناسایی مرغ تخم خوار در بین گله

در اسرع وقت نسبت به پیدا کردن مرغ های تخم خوار اقدام کنید چون یک مرغ می تواند باعث تشویق کردن سایر گله مرغ ها به انجام این کار شود از این رو با انجام موارد زیر می توانید سریعا مرغ تخم خوار را شناسایی و نسبت به ترک عادت تخم خوردن مرغ اقداماتی انجام دهید.

  1. مرغ هایی که شروع به خوردن تخم مرغ می کنند نوک آنها آغشته به زرده تخم مرغ است که به راحتی می توانید آنرا تشخیص دهید.
  2. محتویات داخل تخم را خالی و داخل آن رنگ غذایی پر کنید تا در زمان نوک زدن مرغ به تخم ها سریعا آنها را شناسایی و نسبت به ترک این عادت اقدام کنید.
  3. روش دیگر این است که یک تخم داخل لانه بگذاریدو منتظر بمانید که کدامیک از مرغ ها شروع به نوک زدن به تخم می کند.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است