استفاده از سیر و زردچوبه در پرورش طیور

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

استفاده از سیر و زردچوبه در پرورش طیور

یکی از بهترین داروهای طیور به منظور افزایش رشد، تقویت سیستم ایمنی بدن داروی گیاهی پودر زردچوبه و سیر است که علاوه بر اینکه محرک رشد است بعنوان داروی مناسب برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کوکسیدوز و مسمومیت کبدی در بین طیور است.

پودر سیر و زردچوبه جزو داروهای گیاهی هستند که در طب سنتی به شدت مورد استفاده قرار می گیرد و امروزه بخاطر منع استفاده از آنتی بیوتیک در طیور پرورش دهندگان طیور روی به این دو داروی گیاهی آورده اند. از فواید استفاده از سیر وز ردچوبه در پرورش طیور می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن ، افزایش سرعت رشد، کاهش کلسترول در زرده تخم مرغ و همچنین کاهش ابتلا به انواع بیماری های طیور چون کوکسیدوز، مسمومیت کبدی و کاهش استرس گرمایی در مرغداری ها اشاره کرد. به راحتی پرورش دهندگان با استفاده از این دو داروی گیاهی می توانند باعث کاهش بیماری در طیور و پرندگان و همچنین افزایش وزن مرغ و طیور شوند و آنرا در تغذیه مرغ های گوشتی و تخمگذار قرار دهند.

عدم استفاده از آنتی بیوتیک در طیور

به دلیل ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی در انسان ها در حال حاضر به منظور افزایش وزن طیور به هیچ وجه از آنتی بیوتیک استفاده نمی شود از این جهت برخی از پرورش دهندگان به دنبال استفاده از راه حلی مناسب و خوب برای بهبود رشد و البته افزایش سلامت پرندگان هستند که برخی از آنها از پودر گیاهان دارویی چون سیر و زردچوبه استفاده می کنند.

این دو داروی گیاهی از دیرباز توسط اطبای طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است و به منظور درمان خیلی از بیماری های انسانی از آن استفاده می شد و امروز می تواند به عنوان داروی پرندگان و طیور مورد استفاده قرار گیرد که باعث بهبود رشد، کاهش ابتلا به انواع بیماری ها شود.

فواید استفاده از زردچوبه و سیر در پرورش طیور و مرغ

  1. محرک رشد در بین پرندگان و طیور
  2. بهبود بازده خوراک
  3. کاهش چربی های مضر لاشه
  4.  کاهش کلسترول تخم مرغ
  5. بهبود زنده‌مانی
  6. تقویت سیستم ایمنی

این دو داروی گیاهی برای طیور و مرغ مناسب است از این رو می تواند در تغذیه جوجه ها گوشتی و مرغ تخمگذار استفاده شود و باعث بالا بردن راندمان تولید و البته افزایش بازده اقتصادی هر مرغداری و واحدهای تولیدی طیور گوشتی و حتی تخمگذار گردد.

فروش انواع پرنده خانگی زیبا

به منظور خرید هر کدام از پرنده های زینتی و خانگی کافیه روی عکس زیر کلیک کنید.

کاربردهای درمانی گیاه زردچوبه و فراورده‌های آن در مرغداری‌ها

1- درمان بیماری‌ها و مسمومیت کبدی طیور

یکی از بیماری های رایج و شایع در بین مرغداری ها که باعث سرعت همه گیری آن در بین جوجه های گوشتی بالاست بیماری مسمومیت کبدی است. کبد را مرکز مهم درگیر شدن متابولیسم و واسطه ی مهم بین دستگاه گوارش و خون در طیور می دانند از این جهت هر گونه آسیب و اختلال در کبد جوجه ها می تواند باعث کاهش اشتها و افت راندمان تولید جوجه ها شود.

در تحقیقات به عمل آمده اثبات شده است که با مصرف زردچوبه 1 گرم برای هر یک کیلوگرم وزن طیور باعث رشد بهتر جوجه ها می شود البته باید این روند به مدت زمان دو هفته انجام شود.

2- کاهش استرس گرمایی

گرم شدن طیور و مرغ و خروس زنده در مناطق گرم وخشک باعث کاهش تولیدات طیور و همچنین افزایش تلفات  و البته کاهش راندمان خوراک در بین جوچه های گوشتی می شود و حتی احتمال بروز بیماری آلکالوز تنفسی و تضعیف سیستم ایمنی بدن جوجه ها را به همراه دارد.

گزارشات حاکی از تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که مصرف همزمان سلنیوم و زردچوبه می تواند باعث بهبود سرعت رشد جوجه های گوشتی و البته در کنار آن باعث افزایش اشتها و بهبود مصرف خوراک طیور و پرندگان شود. به منظور کاهش تنش گرمایی در بین طیور کافیست که مقار 10 گرم زردچوبه به ازای هر کیلوگرم دان و سلنویم به اندازه 0.3 میلی گرم به جوجه های گوشتی بدهید.

3- تأثیر زردچوبه بر افزایش رشد در پرورش طیور

اگر می خواهید یک داروی سالم و کاملا گیاهی به طیور بدهید که باعث افزایش رشد آنها شود به ازای نیم درصد زردچوبه در جوجه های گوشتی و تداوم بخشیدن آن به مدت زمان پنج هفته باعث افزایش وزن طیور می شود که در دو هفته آخر قطعا تاثیر آن بیشتر است.

مصرف این داروی گیاهی نه تنها اثر منفی روی طعم گوشت ندارد بکله باعث بهتر شدن و خوشمزه شدن طعم گوشت و فراورده های گوشتی می شود.

4- اثرات ضد کوکسیدیایی زردچوبه

برای کاهش ابتلا به بیماری کوکسیدوز در بین طیور و کاهش تعداد تخم انگل ها در مدفوع جوجه ها کافیه به مقدار 1 تا 3 درصد زردچوبه را داخل غذای جوجه ها قرار دهید.

5- اثرات زردچوبه بر سیستم ایمنی طیور

علاوه بر افزایش رشد جوجه ها، بهبود طعم گوشت شما می توانید از زردچوبه به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن طیور استفاده کنید هر چند که به صورت علمی این تحقیق صورت نگرفته است.

طریقه مصرف زردچوبه و میزان مصرف برای طیور

بهترین راه حل برای استفاده از پودر زردچوبه در غذای طیور ترکیب کردن آن با دان مصرفی طیور است.

  1. پودر: به منظور افزایش تاثیر درمانی دارو برای رشد طیور کافیه به مقدار 5 کیلوگرم در یک تن دان مصرفی آنرا در دستور کار قرار دهید و به منظور مصارف دیگر در مدت زمان کوتاه به راحتی 2 تا چند برابر آن را استفاده کنید.
  2. دم‌کرده: اگر می خواهید زرچوبه به صورت دم کرده را در مرغداری استفاده کنید کافیه به مقدار 50 گرم پودر زردچوبه را با یک لیتر آب جوش دم کرده مخلوط کنید که این میزان برای صد لیتر آب مصرفی طیور کاف است.

نتیجه گیری:

با توجه به فواید استفاده از زردچوبه درصنعت مرغداری اگر قیمت زردچوبه مناسب بود و برای شما به صرفه بود می توانید به مدت زمان طولانی به مقدار 5 الی 10 کیلوگرم در هر تن دان مصرف طیور از آن بعنوان محرک رشد و پیشپیری از کوکسیدوز استفاده کنید.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است