دیزی سنگی چیست

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

دیزی سنگی چیست

در طب سنتی استفاده از ظروف مسی و سنگی به جای ظروف آلومینیومی، دیگ های زودپز توصیه می شود چون معتقدند که این ظروف باعث می شوند که مواد معدنی غذا خارج نشود و به نوعی برای درمان کم خونی خوب است، البته از دید علمی این قضایا ثابت نشده است.

امروزه بازار ظرف و ظروف داغ است و انواع قابلمه ها را شاهد هستیم اما در گذشته بیشتر از ظروف مسی استفاده می شد که پزشکان طب سنتی معتقدند که باعث لعاب بهتر غذا و از آن طرف درمان کم خونی می شود. حال اینکه یکی دیگر از ظروف معروف قدیمی که در مشهد ساخت آن رواج دارد به نام دیزی سنگی یا هرکاره می شناسند. دیزی سنگی ظرفی از جنس سنگ معدنی سرپانتین است که به دلیل نرم و ضربه پذیری آن به راحتی سنگ تراشان مشهدی آنرا به شکل و شمایل ظروف یک نفره یا دیگ های 12 نفره سنگی در می آورند. به نوعی در طب سنتی معتقدند که این ظروف سنگی باعث آرام پختن غذا و به صورت کلی خوشمزه شدن غذا می شود و از آن طرف هیچ گونه ضرری برای بدن ندارد.

تاریخچه دیگ سنگی

دیگ سنگی به نام هرکاره یا دیزی سنگی می شناسند که نوع ظروف ساخته شده از سنگ است. البته شاید سوالی که ذهن شما را مخدوش کند این باشد که چگونه سنگ می توان دیگ درست کرد. در واقع این گونه از ظروف سنگی با نوع سنگ های سرپانتین ساخته می شود که نرم و در عین حال ضربه خوری خوبی دارند. قدمت ساخت دیزی سنگی در مشهد مقدس به 14 قرن می رسد که در روایاتی از امام رضا(ع) آمده است که غذای مرا در هیچ غذایی جزو ظروف های سنگی طبخ نکنید.

امروزه گرچه معادن سنگ هرکاره ، در مناطقی چون زنجان ، سیستان ، خوی ، کرمان ، ماکو ، سبزوار ، تربت حیدریه و بیرجند نیز وجود دارد ؛ اما گویا استخراج عمده و انبوه آن از معادن اطراف مشهد است که به جمهوری آذربایجان ، قرقیزستان ، آلمان و ایتالیا هم صادر می‌شود .

قیمت دیگ سنگی

دیگ سنگی جزو سوغاتی های مشهد مقدس است که بیشترین خریداران آنرا زائرین امام رضا(ع) تشکیل می دهد که به خرید این نوع ظروف سنگی روی می آورند. دو نوع ظرف سنگی داریم که اندازه یک نفره و 12 نفره است و در رنگ های سیاه و سفید وجود دارد از این رو قیمت دیگ سنگی به نوع رنگ و همچنین اندازه آن بستگی دارد.

تفاوت دیگ سنگی سفید و سیاه

قابلمه و ظروف سنگی که می خرید حتما باید به رنگ سفید باشند اما پس از مراحل آب بندی به رنگ سیاه در می آیند و دلیل آن تماس روغن با ظروف سنگی است. به همین منظور دیگ های سیاه سنگی به معنای آن است که قبلا آب بندی و استفاده شده است از این رو بهتر است اقدام به خرید دیگ سنگی سفید رنگ کنید.

پختن غذای خوشمزه با خرید گوسفند زنده سایت دامداری

به منظور درست کردن یک غذای خوشمزه نیاز به خرید گوشت گوسفندی یا گاو تازه دارید که برای اینکار کافیه به قسمت آگهی های سایت دامداری بروید یا روی عکس زیر کلیک کنید.

خواص دیزی سنگی

اباصلت هروی روایتی از امام رضا علیه السلام را ذکر کرده که این حضره به نزدیکی کناره ی کوه نزدیک سناباد نزدیک شد که مردم از سنگ آن دیگ و دیگچه های سنگی درست می کنند در این زمان اما به تخته سنگی از کوه تکیه داد و  رو به آسمان کردند و فرمودند:

  1. "خداوندا! مردم را از این کوه سود برسان و غذاهايي را كه مردم در دیگ ها و ظرف‌های سنگی این کوه می‌پزند برکت عطا فرما"
  2. سپس دستور دادند دیگچه‌هایی از همان سنگ برایشان بیاورند و فرمود:"غذای مرا در هیچ ظرفی نپزید مگر در همین ظرف‌های سنگی."
  3. (عيون أخبار الرضا (ع) - الشيخ الصدوق - ج 1 - ص147)

پس از شنیدن این روایت مردم بیشتر به پخت غذا با این دیگ های سنگی روی آوردند و در حال حاضر این کوه در شهر مقدس که با سنگ های آن دیگ و دیزی سنگی درست می کنند به نام " کوه سنگی" معروف است.

1-سلامتی بدن: این ظروف سنگی جزو سالم ترین نوع ظروف هستند.

2-صرفه جویی در سوخت: به دلیل اینکه غذاها در این ظروف با حرارت کم پخته می شود به نحوی صرفه جویی در سوخت می شو.

3- گوارا بودن غذا: غذای پخته شده با حرارت پایین خوشمزه است .

4- سرعت پخت: این ظروف برخلاف زودپزها که خطراتی برای بدن دارند هر نوع گوشتی را با ملایمت نزدیک به 2 ساعت می پزد.

5- نسوختن غذا: برای پخت غذا در دیگ سنگی نیاز به حرارت پایین است از این رو به هیچ وجه غذای شما نمی سوزد.

6-صرفه جویی در مواد شوینده: این ظروف به راحتی و حتی بدون مواد شوینده می توان شست کافیست آنرا با آب ولرم یا سرد بشویید.

نحوه آب بندی و استفاده از دیگ سنگی

خاک های سنگی داخل و بیرون دیگ و ظروف سنگی را با دستمال خشک و تمیز کنید و به جای شستن آن با استفاده از روغن دنبه یا روغن مایع و یا روغن جامد داخل آنرا چرب کنید. کافیه به مدت یک روز دیگ چرب شده به روغن را در گوشه ای بذارید و پس از یک روز آنرا با ابر کاملا تمیز کنید و با مایع بشویید.

نکات مهم ﻫﻨﮕﺎﻡ ﭘﺨﺖ ﻭ ﭘﺰ ﺑﺎ ظرف دیزی ﺳﻨﮕﯽ

  1. سرخ کردنی کاملا ممنوع .
  2. فقط غذاهای آبدار درون دیگ پخت شود .
  3. شعله گاز بسیار کم باشد .
  4. به هیچ وجه آب داخل ظرف سنگی نباید کم و خشک باشد.
  5. بهتر است دیگ سنگی مستقیما روی شعله گاز نباشد از این رو می توانید از توری فلزی استفاده کنید.
  6. در هنگام پخت غذا با دیگ سنگی طوری آب آنرا تنظیم کنید که دیگر نیازی به اضافه کردن مجدد آن نباشد چون غذا طعم و بو و مزه خود را با اضافه کردن آب از دست می دهد.
  7. از جوشاندن شیر در آنها خودداری کنید
  8. از شستن ظروف سنگی داغ و گرم خودداری کنید.
  9. از دیگ سنگی نمی توانید برای دم کردن برنج استفاده کنید.
  10. انواع خورشت های آبدار را به راحتی می توانید استفاده کنید .

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است