آشنایی با قرقاول بلژیکی یا طلایی

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

آشنایی با قرقاول بلژیکی یا طلایی

اگر قصد پرورش قرقاول دارید حتما باید به دما و رطوبت محل نگهداری آنها توجه کنید چون کاهش دما و سرد شدن محل آنها می تواند باعث کاهش تولید تعداد تخم های پرنده شود.

قرقاول یکی از پرندگان راسته ماکیان سانان است که در طول سال تنها 9 الی 12 تخم می گذارند و به شدت برای تولید تخم بهتر نیاز به گرما دارند از این رو پرورش قرقاول بهتر است در مناطق معتدله انجام شود. دم دراز و البته رنگ بندی زیبای پرهای قرقاول باعث شده است که آنرا عجیب ترین نوع پرندگان جهان بدانند که 26 نژاد دارد. انواع نژاد قرقاول شامل طوقی، طلایی، ریوز، لیدی آمهرست، نقره ای، طاووسی خاکستری، میکادو، سبز، کالیج، سیامی، آرگوس بزرگ، گوش دار سفید، خونی، طاووسی پالاوان، پشت آتشی کاکلی، گوش دار آبی، الیوت، چیر، گوش دار قهوه ای، طاووسی مالایایی، خانوم هیوم، طاووسی کوهی، آرگوس تاج دار، ویتنام، تاج کوتاه، طاووسي جرمين، مسی، گوش دار تبتی و… است. قرقاول بلژیکی به نام قرقاول طلایی رنگ می شناسند که تخمگذاری آن نسبت گونه های دیگر کمتر است و بیشتر در کوهستان های بخش غربی چین وجود دارد.

تاریخچه قرقاول بلژیکی

یکی از بهترین گونه های قرقاول نژاد بلژیکی آن است که به نام قرقاول طلایی ( Golden pheasant ) شناخته می شود و بیشتر در قسمت های کوهستانی بخش غربی چین وجود دارند و در نوع گونه های وحشی می توان این نژاد را در سرزمین های اروپایی و آمریکایی مشاهده کرد.

خرید و فروش پرنده

برای خرید انواع قرقاول و انواع مرغ و خروس در سایت دامداری کافیه روی عکس زیر کلیک کنید.

خصوصیات ظاهری قرقاول طلایی

  1. بدنی به رنگ های زیبا متشکل از رنگ های سیاه، قرمز، زرد و طلایی دارد که تاج آن کاملا به رنگ طلایی است.
  2. طول این پرنده گیاه خوا به 90 الی 107 سانتی متر می رسد که نزدیک به 60 الی 70 درصد آنرا دم تشکیل می دهد.

بررسی شکل و ظاهر قرقاول بلژیکی نر

یکی از روش های تشخیص جنسیت قرقاول نگاه کردن به ظاهر پرهای پرنده نر و ماده است . در قرقاول نر تاج طلایی رنگ و قسمت نوک پرنده اغلب خطوط قرمز رنگ دارد و در قسمت سینه، گلو و اطراف گردن آن توسط پر های قهوه ای مایل به زرد وجود دارد. قسمت دم این پرنده به رنگ سیاه و سفید و پاها به رنگ زرد می باشد.

مکان زندگی و تاثیر آن بر تخمگذاری قرقاول بلژیکی

این نژآد قرقاول اگر در مکان های مرتفع پرورش یابد قطعا کیفیت تخم گذاری آن کاهش می یابد و همین باعث می شود که تعداد تخم های بدستت آمده آن کم شود. در واقع به منظور پرورش قرقاول بلژیکی باید گرما و اکسیژن مکان کافی باشد در غیر این صورت روی دوره جوجه کشی پرنده تاثیر منفی خواهد گذاشت.

بهترین مکان برای پرورش قرقاول بلژیکی سرزمین های معتدل است که باعث می شود جوجه قرقاول به خوبی از تخم بیرون بیاید.

غذای قرقاول طلایی

دان مرغ و پلت بیشترین مقدار غذای قرقاول بلژیکی را شامل می شوند که برخی از پرورش دهندگان به خاطر کاهش هزینه ها اقدام به ترکیب علوفه و سبزیجات مختلف با غذای پرنده می کنند.

این پرنده ها با وجود اینکه  زیاد پرواز نمی کنند اما به گشت و گذار و پریدن علاقه مند هستند از این جهت بهتر است در هنگام پرورش آنها مکان یا سالن بزرگ در نظر بگیرید.

بررسی تخم گذاری و جوجه کشی

برخی از پرندگان در فصل های سرد سال چون پاییز و زمستان تخمگذاری خوبی می کنند که قرقاول بلژیکی جزو آن دسته است و حتی در صورت فراهم شدن شرایط می تواند بعد از جفت گیری نیز تخمگذاری کند.

این گونه از قرقاول نسبت به سایر نژادها تعداد تخم کمتری می گذارد و تنها در طول یکسال 9 الی 12 عدد تخم می گذارد که کل فرآیند جوجه کشی آن 23 روز می شود که 21 روز را دوره ستر و 2 تا 3 روز را دوره هچر تشکیل می دهد.

دما و رطوبت دو عامل اصلی در زمان جوجه کشی قرقاول بلژیکی است که کم کاستی در هر کدام از آنها باعث بهم خوردن دوره می شود.

دمای لازم برای جوجه کشی قرقاول بلژیکی در دوره ستر باید بر روی ۳۷.۵ و در دوره هچر بر روی ۳۷.۲ درجه تنظیم شود. رطوبت ایده آل نیز بین ۵۷ تا ۶۴ درصد می باشد.

قیمت قرقاول بلژیکی

قیمت این پرنده به جنسیت آن، وزن و همچنین سن قرقاول بستگی دارد.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است