معرفی مرغ و خروس بلک استار

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

معرفی مرغ و خروس بلک استار

یکی از بهترین نژاد مرغ تخمگذار در دنیا که هیبریدی و ترکیبی است نژاد بلک استار است که در سال قادر به تولید 300 تخم است و به راحتی می تواند برای پرورش دهندگان سود بالایی داشته باشد به خصوص که نرخ تبدیل غذایی آن کم است.

با توجه به ارزش غذایی بالای تخم مرغ و میزان پروتئین بالا اگر قصد خرید مرغ تخمگذار دارید بهترین نژادهای آن در دنیا شامل لگهومن، مرندی، نیوهمشایر، پلیموت راک، مرغ استرالموپ؛ رود آیلند؛ ساکس است. همه این نژادهای مرغ و خروس به راحتی در طول سال می توانند با تغذیه مناسب بالای دویست تخم بگذارند که یکی از نژادهای مرغ تخمگذار اصلاح شده به نام مرغ بلک استار است که پس از جام جهانی از جفت شدن پلیموت راک با رود آیلند یا نیوهمشایر به دست آمده اند. این مرغ تخمگذار در هفته 5 تخم و سالیانه حدود 300 تخم می گذارد و نژاد بلک استار جزو مرغ و خروس های محلی و بومی مناسب است که پرورش داده می شود.

سود پرورش مرغ بلک استار

این نژاد مرغ در دنیا بیشتر با هدف تخمگذاری پرورش داده می شود چون به راحتی با تغذیه مناسب قادر است در طول سال 300 تخم بذارد و در صورتی که مایل به جوجه کشی آن باشید با فراهم کردن شرایط لازم کرچ می شود. به منظور کرچ شدن مرغ باید بگذارید که مرغ بلک استار به حالت طبیعی کرچ شود و در صورتی که نمی خواهید کرچ شود کافیست سریعا تخم ها را از لانه خارج و روشنایی لانه مرغ را زیاد کنید.

این مرغ نژاد اصلاحی کاملا آرام و کم صدا است و قادر است در طول سال 300 تخم بذارد.

فروش مرغ تخمگذار

اگر قصد خرید انواع نژاد مرغ تخمگذار دارید کافیه به دسته فروش مرغ زنده سایت دامداری بروید یا روی عکس زیر کلیک کنید.

آشنایی با تاریخچه مرغ و خروس بلک استار

این نژاد مرغ تخمگذار دقیقا پس از جام جهانی دوم یعنی اواخر سال 1945 به ثبت رسید. بعد از جنگ جهانی به منظور شروع زندگی بهتر به منظور نیاز به تامین مواد غذایی بیشتر داشمندان و محققان طیور به ارتقا برخی از نژادهای مرغ و خروس پرداختند. در این بین بلک استار از جفت دادن پلیموت راک ماده با رود آیلند یا نیوهمشایر نر به دست آمد.

مرغ های بلک استار جزو مرغ های تخمگذار پر سود هستند که پرورش آن زیاد شده است از این رو خرید و فروش مرغ بلک استار زیادتر از قبل شده است.

شکل ظاهری و خصوصیات مرغ و خروس بلک استار

  1. اندازه بدن آنها متوسط و وزن خروس تقریبا 3 الی 4 کیلوگرم است در حالی مرغ بلک استار بالغی وزن به حدود 2 الی 2 و نیم کیلوگرم دارد.
  2. تاج و ریش قرمز و نسبتا بلندی دارد، تاج و ریش خروس بلک استار بلند از مرغ این نژاد است.
  3. پرهای بدن مرغ بلک استار سیاه و براق و در قسمت گردن و سینه مرغ شیارهای طلایی رنگ است.
  4. خروس بلک استار دارای پرهای مشکی و زرد است و تقریبا شبیه به خروس پلیموت راک است با این تفاوت که به جای پرهای سفید در این نژاد پرهای زرد وجود دارد.
  5. اندازه بدن آنها متوسط است و خروس بالغ به میانگین وزنی ۳ الی ۴ کیلوگرم می رسد، همچنین مرغ بلک استار بالغ نیز به حدود وزنی ۲ الی ۲ و نیم کیلوگرم خواهد رسید.
  6. ساق پای مرغ و خروس زرد و صاف و تمیز است.
  7. دارای چهار انگشت  در پا هستند.

به دلیل اینکه مرغ و خروس بلک استار خود نژادی هیبریدی یا ترکیبی است از این رو چنانچه جفت گیری مرغ و خروس بلک استار انجام شود جوجه به دست آمده به احتمال زیاد ترکیبی جدید باشد.

پرورش مرغ و خروس بلک استار

این گونه از مرغ و خروس های محلی به خوبی در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم هستند بنابراین می توانید آنرا بخرید و در جنوب یا شمال و هر منطقه ای از کشور پرورش دهید.

این پرنده ها کاملا ارام هستند و همه جا به دنبال غذا می گردند و کمترین صدا از آنها بیرون می آید مگر اینکه مرغ بلک استار در حال تخمگذاری باشد که صدای قد قد آن هم کم است و به هیچ وجه آزار دهنده نیست.

  1. آرام و ساکت
  2. خروس بلک استار به هیچ وجه جنگی و عصبی نیست.
  3. در هفته 5 و در سال 300 تخم می گذارد.
  4. رنگ تخم مرغ بلک استار قهوه ای و نزدیک به 60 گرم وزن دارد.
  5. ضریب تبدیل غذایی کمی دارند به این صورت که با حداقل مواد غذایی می توانید بیشترین تخمگذاری از این نژاد داشته باشید.
  6. مقاومت بالایی در برابر بیماری های مرغی دارند چون سیستم دفاعی بدنشان قوی است اما باید در زمان های مقرر واکسن های آنرا بزنید.
  7. قادر به تخمگذاری تا دو سال اول زندگی یعنی پس از سن بلوغ هستند و بعد از آن کم کم شاهد کاهش تخمگذاری مرغ بلک استار خواهید بود.

چگونه می توان مرغ و خروس بلک استار را به دست آورد؟

این نژاد حاصل پلیموت ماده با رُد آیلند یا نیوهمپشایر نر است از این رو باید حتما مولد های آنرا بخرید و با هم جفت کنید و یا از افراد با سابقه خوب، تخم های نطفه دار بخرید واز دستگاه جوجه کشی خانگی یا صنعتی استفاده کنید.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است