آموزش تقلید صدا به شاه طوطی و ملنگو

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

آموزش تقلید صدا به شاه طوطی و ملنگو

اگر می خواهید به طوطی خود کلماتی یاد دهید حتما صبر و حوصله داشته باشید و تغذیه مناسب به آنها بدهید و در عین حال شرایط لازم برای آنها در نظر بگیرید که هیچ گونه استرسی نداشته باشند.

یکی از دلایل پرورش انواع طوطیان سانان سرگرم کردن افراد است و در این بین قطعا یادگیری کلمات ساده، سوت زدن و آواز خواندن جزو کارهایی است که پرورش دهندگان و صاحبان پرنده باید انجام دهند.  شاه طوطی و ملنگو جزو دسته طوطی سبز هستند که هوش پایین تری نسبت به کاسکو دارند از این جهت آموزش دادن آنها سخت تر است و نیاز به حداقل 8 ماه زمان دارد. با وجود اینکه این دو پرنده تقریبا شبیه به هم هستند اما از لحاظ ظاهری، هوش و رفتار تفاوت هایی با هم دارند اما به نسبت طوطی کاسکو هر دو هوش کمتری دارند و کار شما را سخت می کند. این دو پرنده خانواده طوطی سبز به راحتی قادر است نزدیک به 40 کلمه یاد بگیرد و حتی به چند زبان مختلف آنرا یاد بگیرد فقط باید پرنده جوان بخرید از این رو حتما هنگام خرید شاه طوطی، طوطی ملنگو سن آنرا از پرنده فروش بپرسید.

طوطی های سبز چند گونه هستند؟

این دسته از طوطی ها دو نوع هستند که یکی از آنها طوطی ملنگو و دیگری شاه طوطی یا همان طوطی اسکندر است که خیلی با هم شبیه هستند با این تفاوت که در شکل و ظاهر، رفتار و حتی هوش تفاوت هایی بین آنها وجود دارد.

شاه طوطی چه تفاوتی با طوطی ملنگو دارد ؟

با وجود اینکه این دو پرنده خیلی شبیه به هم هستند اما تفاوت های ظاهری بین آنها وجود دارد که شامل موارد زیر است.

  1. طوق یا حلقه دور گردن شاه طوطی ضخیم تر و بزرگتر از طوق طوطی ملنگو است،
  2. منقار بالایی و پایینی شاه طوطی هر دو قرمز بوده ولی منقار پایینی طوطی ملنگو به رنگ سیاه است
  3. شاه طوطی بزرگتر از طوطی ملنگو است و بر روی بال های خود لکه های قرمز رنگی دارد.
  4. شاه طوطی هوش بیشتری نسبت به ملنگو دارد و آموزش دادن به آن راحت تر است.
  5. ملنگو نسبت به شاه طوطی آرام تر و پرخاشگری کمتری دارد.

فراهم کردن شرایط برای یادگیری شاه طوطی و ملنگو

برای اینکه بتوانید به این دو پرنده 30 الی 40 کلمه نشان دهید باید علاوه بر اینکه طوطی جوان پیدا کنید حتما محیط آرام و بدون سر و صدا فراهم کنید و از همه مهمتر تغذیه مناسب به پرنده بدهید و در انتها حتما صبر و حوصله کافی برای اینکار داشته باشید. در هنگام آموزش دادن به پرنده باید حتما صورتی خندان داشته باشید چون به خوبی حالت چهره شما را خواهند فهمید.

  1. سن طوطی باید پایین باشد.
  2. تغذیه آن مرتب و صحیح باشد.
  3. در محیطی آرام و بدون سر و صدا انجام شود.
  4. داشتن صبر و حوصله کافی برای اینکار

در ابتدای آموزش چه کنیم؟

در زمان خرید پرنده مدت یک الی دو هفته صبر کنید تا به خوبی شاه طوطی یا ملنگو به محیط عادت کند و کاملا اهلی شود.

زمانی که عنبیه چشم طوطی شما کوچک می شود این نشان از علاقمند شدن به این است که زودتر چیزی یاد بگیرید که در این مواقع ه خوبی عنبیه چشم به رنگ سفید شده و عدسه چشم به صورت نقطه ای سیاده در وسط آن قرار می گیرد.

دقت داشته باشید که در هنگام آموزش از بکار بردن کلمات مشابه اجتناب کنید و حتما کلمات کوتاه مثل " بفرما" " بسم الله " و... بکار ببرید چون زودتر از کلمات بلند یاد می گیرند و البته باید مدام کلمات را تکرار کنید تا فراموش نشود.

حالت صورت در تقلید صدا

این دو پرنده به خوبی حالت چهره انسان ها را تشخیص می دهند و اگر در حالت خشم یا با تندی بخواهید کلمه ای به آنها یاد بدهید هرگز آنرا یاد نخواهند گرفت و حتی شروع به جیغ زدن می کنند.

تکرار پی در پی

هر از چند گاهی حتی اگر پرنده کلمه را یاد گرفته باشد کلمات قدیمی را تکرار کنید تا فراموش نشود.

صبر و تحمل در آموزش

مهمترین فاکتور برای اینکه بتوانید کلماتی به شاه طوطی یا طوطی ملنگو یاد دهید این است که صبر و حوصله داشته باشید و یک معلم با شخصیت باشید.

برخی از افراد از ضبط صوت برای یادگیری استفاده می کنند که بهتر است برای شب هنگام خوابیدن طوطی استفاده کنید چون ضبط صوت احساس ندارد و در روز باعث می شود که پرنده چیزی یاد نگیرد.

استفاده از ضبط صوت؛ صدا برای آموزش طوطی

هنگام شب باید حتما ضبط صوت را روش کنید و حتما صدای ضبط شده باید شمرده، آرام و واضحی باشد و از داد و فریاد زدن اجتناب کنید چون به پرنده استرس وارد می کند.

پرنده ای که جیغ می زند دلیل بر این نیست که نمی تواند یاد بگیرد بلکه باید به دنبال برطرف کردن عواملی باشید که طوطی را اذیت می کند.

احساس آرامش در طوطی سبز

این پرنده باید کاملا آرامش داشته باشد و احساس خوشبختی کند و اینکه قفس را در ارتفاع 2 الی 2.5 متری قرار دهید و یک طرف آن رو به دیوار باشد تا استرس به پرنده وارد نشود.

استفاده از کلمات زشت و زننده

از بکار بردن کلمات زشت و یاد دادن به طوطی اجتناب کنید چون باعث شرمندگی شما هنگام داشتن مهمان می شود که ممکن است شاه طوطی یا ملنگو آنرا به زبان بیاورد.

آموزش با غذا دادن

در صورتی که شما هنگام غذا خوردن کلمه ای به طوطی یاد دهید قطعا هنگام گرسنگی آنرا تکرار خواهد کرد تا شما به آن غذا دهید.

توجه : مدت زمان آموزش کلمات ، آواز خواندن و سوت زدن برای هر طوطی متفاوت است ولی معمولا به مدت هشت ماه طول خواهد کشید.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است