آشنایی با نژاد کبوتر چیندار شرقی

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

آشنایی با نژاد کبوتر چیندار شرقی

اگر به دنبال خرید کبوتر و پرورش آن هستید بهتر است قبل از خرید حتما اطلاعات کافی در مورد نوع نژاد، سازگاری با شرایط آب و هوایی و همچنین مواردی چون نوع غذا و تغذیه آن در اختیار داشته باشید و با توجه به این موارد اقدام به خرید و پرورش کبوتر کنید که در این بین نژاد کبوتر چیندار شرقی جزو نژادهای خوب و محبوب در دنیاست که سالیان دراز آنرا پرورش داده اند و جزو پرندگان زینتی محبوب در بین اشراف زادگان بوده است.

یکی از مشهورترین کبوترهای دنیا نژاد چیندار شرقی است که در اصل کبوتر ترکی است و به دلیل اینکه بیشتر پادشاهان عثمانی آنرا پرورش می دادند به نام کبوتر شاهی نیز شناخته می شود. نوک و منقار کوتاه، پرهای بال پر پیچ از جمله خصوصیات بارز این نژاد کبوتر است که در ایران به نام های کبوتر طاوسی، مینیاتوری و حتی کبوتر بلژیکی نیز می شناسند. در واقع این نژاد کبوتر که نام علمی آن Oriental Frill Pigeon جزو نژادهای ترکیبی است که توسط دانشمندان با تغییر علم ژنتیک به وجود آمده است و بیشتر با هدف پرورش در بین اشراف زادگان ایجاد شده است. نوک و منقار کوتاه جزو ویژگی های بارز این کبوتر است که باعث شده است پادشاهان عثمانی آنرا پرورش دهند و به عنوان هدایا به مهمانان خود بدهند.

محبوبیت بالای کبوتر چیندار شرقی

این نژاد به همراه انواع نژاد کبوتر چون شاهی، جاینت موهر، کارنیه، مونداین، رنت، مکه و بخارا جزو کبوترهای مشهور و محبوب در دنیا است که در این بین کبوتر چیندار شرقی با ترکیب چند نژاد کبوتر و محبوبیت بالا در جهان به وجود آمده است.

تاریخچه کبوتر چیندار چینی

این نژاد جزو پرندگان زینتی است که از سالیان دور پرورش داده شده است و جزو پرندگان محبوب در بین اشراف زادگان به شمار می آیند. دقت داشته باشید که این نژاد را به نام های مختلفی چون کبوتر شاهی و حتی در ایران به نام کبوتر طاوس، مینیاتوری و یا کبوتر بلژیکی نیز می شناسند. برخی از شواهد نشان می دهد که این نژاد ترکی است و اولین بار  در شهره مانیسا در غرب ترکیه پرورش داده شده است. در شهر مانیسا به دلیل وجود آب و هوای معتدل مدیترانه ای بهترین مکان برای پرورش این کبوتر به شما می آیند.

محبوبت بالای این کبوتر باعث شده بود حتی پادشاهان عثمانی به پرورش کبوتر چیندار شرقی علاقمند شوند و آنرا به عنوان هدایا به مهمانان بدهند.

خصوصیات ظاهری کبوتر چیندار شرقی

علت نامگذاری کبوتر به چیندار به خاطر وجود پرهای پیچ و خم دار در بال و پرهای آن است. البته به غیر از این وجود نوک منقار کوتاه جزو خصوصیات ظاهری ویژه این نژاد کبوتر است که آنرا از سایر نژادهای کبوتر دنیا متمایز می کند.

  1. پرهای پیچ و خم دار در بال و پر آها
  2. نوک کوتاه در حد نوک قناری
  3. پرهای سفید در بدن و پرهای خاکستری بال با انتهایی مشکی
  4. وجود پرها تا ناخن پاهای پرنده
  5. تاج در قسمت پشتی کبوتر که از ناحیه پشت شروع تا پشت سر ادامه دارد.

غذای کبوتر چین دار شرقی

تغذیه این کبوتر به مانند سایر انواع نژاد کبوتر شامل انواع دانه ها مانند گندم، ارزن، جو، بذر سبزیجات و انواع میوه ها مانند سیب، گلابی، توت فرنگی، هلو، زردآلو و… است و شما می توانید از ترکیبات مختلفی از دانه ها به آنها بدهید. فراموش نکنید که دادن انواع غذاهای چرب و شور به پرنده ضرر دارد و حتی از دادن خوراکی هایی چون چیپس، پفک، پاستیل و... باید خودداری کنید و به جای آنها به کبوتر چیندار شرق ی انواع پلت مخصوص بدهید که شامل انواع ویتامین ها، مواد معدنی مورد نیاز بدن است.

شما می توانید علاوه بر پلت و انواع دانه ها به صورت هفتگی دو بار تخم مرغ آب پز شده و سیب زمینی آب پز شده را در اختیار پرنده قرار دهید.

قیمت کبوتر چپیندار شرقی

به دلیل محبوبیت بالای این نژاد در بین پادشاهان عثمانی و اشراف زادگان کماکان جزو پرندگان زینتی گران قیمت محسوب می شود که قیمت آن به سن، جنسیت پرنده بستگی دارد.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است