آشنایی با نژاد هلندی گوسفند تکسل

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

آشنایی با نژاد هلندی گوسفند تکسل

اگر قصد خرید بهترین نژاد گوسفندان گوشتی و پرواری دارید یکی از بهترین نژادهای جهان که لاشه ای بدون چربی دارد نژاد تکسل است و حتی در کشور انگلیس با نژاد سافولک در حال رقابت هستند.

یکی از بهترین نژاد گوسفندان گوشتی در جهان نژاد تکسل است که بدنی عضلانی با لاشه ای ماهیچه ای دارد و جزو نژادهای بومی کشور هلند است. لاشه بدون چربی آن باعث شده است که خرید گوسفندان تکسل در جهان زیاد شود و حتی کشورهای اروپایی، استرالیا، نیوزلند، ایالات متحده و حتی کشور اروگوئه به پرورش آن بپردازند. اهمیت پرورش گوسفند زنده نژاد تکسل آنقدر بالاست که در انگلستان بعد از نژاد سافولک جزو بهترین نژاد گوسفندان گوشتی این کشور به شمار می آید.

تاریخچه گوسفندان تکسل

این نژاد گوشتی به نام Texel Sheep جزو دسته گوسفندان بومی کشور هلند است که به نام های مختلفی چون Texelaar, Texelse, Improved Texel و  Verbeterde Texelse شناخته می شود. در واقع تکسل جزو جزایر ساحل شمالی کشور هلند است. مهمترین ویژگی بارز این نژاد گوسفند گوشتی داشتن لاشه بدون چربی و بدن عضلانی است و اینکه به راحتی در مرتع پرورش داده می شود و مسافت های طولانی را می تواند راه برود.

خصوصیات ظاهری گوسفند تکسل

صورت پهن با سفید رنگ کاملا آنرا از سایر انواع نژاد گوسفندان جهان متمایز کرده است.

  1. جثه‌ی متوسط روبه بزرگ و صورتی سفید
  2. بدون هیچ گونه پشمی روی سر و پاها
  3. صورتی کوتاه و پهن
  4. بینی سیاه و گوش های کوتاه با حالت افقی
  5. سم گوسفند تکسل به رنگ سیاه است.
  6. رنگ پشم سفید و قهوه ای روشن
  7. قوچ و میش تکسل هر دو بدون شاخ هستند.

اهمیت پرورش گوسفند تکسل

به دلیل بدن عضلانی و همچنین داشتن لاشه بدون چربی جزو بهترین نژاد گوسفندان گوشتی کشور هلند و جهان به شمار می آید. شاید باور نکنید اما نزدیک به 70 درصد از گوسفندان پرورشی کشور هلند نژاد تکسل هستند.

وزن گوسفند تکسل

  1. متوسط وزن قوچ بالغ 85 تا 110 کیلوگرم
  2. و متوسط وزن میش بالغ 65 تا 80 کیلوگرم

ویژگی ها و مشخصات بارز گوسفندان تکسل

این نژاد جزو علاوه بر اینکه جزو بهترین نژاد گوسفندان گوشتی جهان است اما پرورش آن از این جهت برای دامدار خوب است چون به راحتی قادر به پیمودن مسافت های طولانی است و به راحتی در مرتع نیز پرورش داده می شود همین باعث می شود که هزینه خوراک آن نسبت به سایر نژادهای گوسفندان کمتر باشد.

میزان پشم تولید شده گوسفند تکسل

این نژاد بیشتر با هدف تولید گوشت پرورش داده می شود و بره های تکسل جزو بهترین بره های پرواری جهان هستند که سرعت رشد بالایی دارند و در عین حال میزان خوراک کمترین نسبت به سایر نژادهای گوسفندان به همراه دارند. البته این نژاد نیز به صورت داشت پرورش داده می شود و سالیانه بالغ بر 3.5 تا 5.5 کیلوگرم پشم بدون الیاف سیاه تولید می کند.

ویژگی ها و خصوصیات بارز گوسفند تکسل

  1. سرعت رشد بالای بره تکسل
  2. میش تکسل قابلیت زایمان راحت را دارد.
  3. بره های متولد شده سالم درصد بالایی دارند.
  4. به راحتی در مناطق بومی و مرتع پرورش داده می شوند.
  5. بدن عضلانی و لاشه ی بدون چربی
  6. قابلیت پیمودن مسافت های طولانی به منظور چرا

اهمیت پرورش گوسفند تکسل در انگلستان

همانطور که در بالا ذکر کردیم این نژاد به دلیل داشتن لاشه بدون چربی جزو نژادهای خوب گوشتی دنیا به شما می آید از این رو پرورش آن در سایر کشورها بغیر از هلند انجام می شود که در این بین در کشور انگلیس حتی با گوسفند سافولک در حال رقابت است.

قیمت گوسفند تکسل

قیمت این گوسفند به سن، جنسیت و همچنین وزن گوسفند نژاد تکسل بستگی دارد.

نظری برای این مقاله ثبت نشده است