حکم خوردن گوشت خرگوش از دید مراجع تقلید

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

حکم خوردن گوشت خرگوش از دید مراجع تقلید

با وجود اینکه خوردن گوشت خرگوش در بین کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و جنوبی و حتی کشورهای آفریقایی چون مراکش جایز است و جزو گوشت های خوشمزه به شمار می آید و در ایران نیز برای درمان ریه، سرفه و... از گوشت خرگوش استفاده می کنند اما حکم خورن گوشت خرگوش در دین اسلام حرام است و خوردن آن جایز نیست و تنها در اهل سنت و شافعی خوردن گوشت خرگوش را حلال می دانند.

خرگوش ها جزو پستانداران  گیاه خوار محسوب می شوند که ظاهری شبیه به گربه و گوشهای دراز دارند. هر خرگوش بالغ بر شش سال عمر می کند و بالغ بر 44 گونه خرگوش صحرایی و اهلی وجود دارد. از خز خرگوش آنگورا برای ساخت انواع لباس استفاده می شود و جالبتر اینکه در بین کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و لاتین از گوشت این حیوان در پخت انواع غذاها استافده می شود طوری که در بریتانیا قصابان  زیادی به دنبال خرید گوشت خرگوش هستند. در مراکش گوشت خرگوش را با بادام سروی می کنند که به آن  غذای طاجین گفته می شود. با وجود اینکه در خیلی از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی گوشت خرگوش را مصرف می کنند اما حکم خوردن گوشت خرگوش در دین اسلام و شیعه حرام است مگر اینکه در سنت مذهب شافعی که خوردن گوشت این حیوان را حلال می دانند.

انواع بیماریها هنگام مصرف گوشت خرگوش

خرگوش جزو حیوانات حرام گوشت در دین اسلام است که خون جهنده دارد و علاو بر این با مصرف گوشت این حیوان باعث ابتلا به انواع بیماری های چون تولارمی و تب خرگوشی خواهید شد. در این بین برخی از پزشکان می گویند که در بدن خرگوش نوعی سم به نام آتروپین وجود دارد که تجمع زیاد آن باعث می شود هنگام خوردن گوشت خرگوش اعصاب پاراسمپاتیک مختل گردد، در واقع این بخش نقش اصلی در فعالیت های قلبی، تنفسی و گوارشی بدن انسان دارد از این رو حتی خوردن گوشت این حیوان را مرگ آور می دانند.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

روایات مختلف در مورد حرام بودن گوشت خرگوش

1- در یکی از روایات از پیامبر اکرم (ص) آمده است که خرگوش به مانند میمون، سگ، فیل، گرگ، سوسمار و... جزو حیوانات مسخ شده است و خوردن گوشت آنها جایز نیست. در واقع منظور از حیوانات مسخ شده این است که چنین حیواناتی انسان های مسخ شده به شکل حیوانات هستند.

2-در برخی از روایات ذکر شده است که خرگوش به مانند گربه و تمام حیوانات درنده چنگال دارند از این رو گوشت آن حرام است و خوردن آن جایز نیست.

3- در روایتی دیگر امام رضا (ع) می فرماید: «به دلیل اینکه خرگوش دارای خونی شبیه به خون زنان است از این جهت حرام گوشت هستند.

حکم خوردن گوشت خرگوش از آیت الله العظمی خامنه ای

چه حيواناتى حلال و چه حيواناتى حرام گوشت هستند؟

ج) در جواب می فرمایند که تمام حیوانات چهارپایان ساکن در خشکی به دو دسته تقسیم می شوند که شامل حیوانات اهلی و وحشی هستند که از بین حیوانات اهلی گوسفند، گاو، شتر حلال است و اسب و قاطر، الاغ نیز جزو حیوانات مکروه به شمار می آیند و از آن طرف حیوانات دیگر چون سگ، گربه و غیره همگی حرام هستند و خوردن گوشت آنها به هیچ وجه جایز نیست.

در بین تمام حیوانات وحشی نیز آهو، گاو وحشی، قوچ کوهی و الاغ وحشی را حلال می دانند و از آنطرف حیواناتی که وحشی و سباع هستند حرام می دانند.( سباع به معنای حیواناتی است که کاملا درنده، ناخن و دندان دارند به مانند شیر و پلنگ و یا روباه و کفتار) و البته خرگوش نیز حرام است.

حکم خوردن گوشت خرگوش طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

ایشان خوردن گوشت خرگوش را مطلقا حرام می دانند.

علت حرام بودن گوشت خرگوش از دید مکارم شیرازی

ایشان می فرمایند طبق روایات اسلامی خوردن گوشت خرگوش حرام است چون خون این حیوان جهنده است.

امکان نگهداری خرگوش در خانه هست؟

فضولات خرگوش از دید این مرجع تقلید نجس است و موی بدن و عرق آن نماز ندارد.

حکم خوردن گوشت خرگوش طبق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: ایا گوشت ملخ و خرگوش حلال است؟

پاسخ: گوشت ملخ حلال است.

گوشت خرگوش و تمام انواع ان حرام است.

حکم خوردن گوشت خرگوش آيت الله صافي گلپايگان

تمام کسانی که به شکار حیواناتی چون خرگوش، جوجه تیغی می پردازند باید بدانند که خوردن گوشت آنها کراهت دارند و به طور کلی خوردن هر نوع گوشت خرگوش، جوجه تیغی حرام است.

گوشت خرگوش، حلال است يا حرام؟

خرگوش، حرام‌گوشت است و فرقي بين انواع آن نيست.

حکم خوردن گوشت خرگوش از دید حضرت آيت الله بهجت

شنیده می شود که برخی از مردم می گویند که دو نوع خرگوش حلال گوشت یا حرام گوشت داریم اما طبق دیدگاه این مرجع تقلید تمام خرگوش ها جزو حیوانات حرام گوشت هستند و خوردن از گوشت آن جایز نیست.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

 

بدبخت ایرانی 1400-06-06

از خامنه ای بپرسید انسان خون جهنده دارد وحرام گوشت است ؟ چراهرروز خون مارا میخوه ؟وتوشیشه هم میکنه ؟ حرومه هاااا ایت اله سیستانی چون خودش زابلی هست وهیچ کجای ایران ملخ نمیخورن غیر زابلی بهمون خاطر حلال کرده! اصلا فتوای این جماعت درسته ؟ البته ایشان چون گوشت اهو وشکارانچنانی میل میکنند قطعا نمیدونن گوشت خرگوش چیه

راشنو 1400-08-19

با سلام و بسیار سپاسگزارم از شما که فتاوای مراجع عظام را آوردید.بله واقعا خرگوش ها نمی توانند حلال بوده باشند؛چرا که خرگوش مادینه،مانند زنان بالغ حائض می شود که این از خصوصیات خفاش هست.در ضمن،در متن شما یک غلط بسیار فاحش بود.حیوانات مسخ یافته همان اقوام عذاب شده نیستند؛بلکه بفرموده امام صادق (صلوات الله علیه) خداوند این حیوانات را شبیه آن اقوام مسخ شده آفرید به دو جهت : 1-تا مردم با دیدنشان عبرت گیرند و از قبیحه ای که آن اقوام مرتکب شدند دوری کنند(نه اینکه این حیوانات همان انسان های مسخ شده بوده باشند.لطفا اصلاح کنید!) 2-خداوند هرچه قدر هم که یک قوم از بنی آدم مرتکب فواحش شوند،به دلیل روح برگزیده ای که قبل از ارتکاب فواحش بدیشان بخشیده باست،آنها را به نجاستخواران بدل نمی کند.درحالیکه موش و خرگوش یا میمون و گوریل و خرس و غیره،تماما نجاستخوار اند و این کار آنها به فرموده ائمه (صلوات الله علیهم اجمعین) سبب دفع آفات از کره خاکی و تمیز ماندن طبیعت و زندگی انسانها می باشد.به همین خاطر خداوند آنها را در اوج پلشتی و زشتی و کریه المنظر بیافرید تا هیچ انسانی در این حیوانات طمع نکند.ولکن امان از وقاحت این بشر که حتی به این نجاستخواران کریه المنظر هم رحم نکرد و اینها را هم درید.صد رحمت به شیر و پلنگ و گرگ که به گرد پای این بشر دوپا نمی رسد.

احسان 1401-03-13

من موندم دین شیعه و سنی واقعآ یکی هستند ؟ اصلا دین پیامبر و ائمه شیعه بود مگه که شما اسلام رو اینکونه تحریف کردید؟ پیامبر نه اینگونه نماز میخواند که به سه نوبت و با دست های باز! بلال در اذان خواندن از علی نام نمیبرد ! خیلی ها همینگونه بدون فکر و کورکورانه پیروی میکنند که کشور داره به فنا میره...