نکات مهم هنگام خرید عروس هلندی

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

نکات مهم هنگام خرید عروس هلندی

اگر قصد خرید عروس هلندی دارید حتما وقت کافی برای این پرنده در نظر بگیرید چون این پرنده کاملا اجتماعی هستند و وقت نذاشتن با پرنده باعث افسردگی و اضطراب آن می‌شود و به هنگام خرید پرنده به ظاهر، صورت و حتی مقعد پرنده نگاه کنید تا از سالم بودن آن مطمئن گردید، البته قیمت عروس هلندی بالغ با جوجه عروس متفاوت است و نوع جنسیت آن و دستی یا رام بودن آن در قیمت پرنده تاثیر دارد.

یکی از بهترین و باهوش ترین پرندگان خانگی عروس هلندی هستند که نام دیگر آن کوکاتیل است. در صورتی که به خوبی به عروس هلندی غذا بدهید و از آن نگهداری کنید بین 25 الی 30 سال عمر می کند و نکته مهم اینکه اگر قصد رام کردن و دستی کردن عروس هلندی دارید به هیچ وجه چندین عروس هلندی را به طور همزمان نخرید چون هیچ کدام از آنها دستی نخواهند شد. در واقع عروس هلندی نیاز به توجه زیادی دارد و زمانی دستی و رام خواهد شد که تنها باشد در غیر اینصورت به آموزش های شما توجه ای نخواهد کرد و اینکه سوت دادن به عروس هلندی نشان ندهید چون با یاد گرفتن آن دیگر قادر به یادگیری کلمات نیست. قبل از خرید عروس هلندی به این نکته توجه کنید که حتما باید وقت کافی برای این پرنده بذارید و هزینه های خرید قفس، وسایل جانبی، غذای پرنده و.... را در نظر بگیرید.

غذای عروس هلندی چیست؟

این پرنده به مانند تمام حیوانات نیاز به مواد غذایی دارد که پروتئین، مواد معدنی، ویتامین بدن آنرا تامین کند در غیر اینصورت بیمار خواهد شد. غذای عروس هلندی در سنین مختلف یعنی جوجگی تا بلوغ کاملا فرق دارد، قطعا یک جوجه عروس نیاز به خوردن سرلاک دارد که باید نحوه سرلاک دادن به جوجه پرنده ها را بلد باشید در غیر اینصورت خفه می‌شوند. دانه ارزن ، کتان، تخم آفتابگردان، شاهدانه، جو دو سر، مخلوط هفت تخم، بلال، نخود فرنگی، پسته ، بادام زمینی و انواع آجیل ها جزو غذاهای مورد علاقه این پرنده هستند اما در کنار آنها باید انواع سبزیجات و میوه ها را نیز به پرنده بدهید.

غذای عروس هلندی در سنین مختلف از جوجگی تا بلوغ

نحوه دستی و رام کردن عروس هلندی

این پرنده خانگی و زینتی تنها زمانی فرمان شما را اجرا می کند که کاملا شاداب و سرحال باشد و در عین حال غذا آنرا به موقع بدهید. دقت داشته باشید که در صورت خرید جفت برای عروس هلندی به هیچ وجه نمی‌توانید آنرا رام کنید چون به شما دیگر توجه نخواهد کرد بنابراین قبل از خرید جفت آنرا رام کنید. با نوازش، دادن تشویقی و حرف زدن با عروس هلندی می‌توانید آنرا دستی کنید و کم کم دست خود را داخل قفس ببرید تا روی دست شما بیاید. البته زمانی پرنده روی دست شما خواهد آمد که به هیچ وجه به آن استرس ندهید و آنرا نوازش کنید.

نحوه رام کردن عروس هلندی

۱۸ نکته مهم در خرید عروس هلندی

دقت داشته باشید که قبل از خرید این پرنده زینتی حتما وقت کافی برای آن در کنار بذارید در غیر اینصورت پرنده شما افسرده خواهد شد و شروع به جیغ کشیدن می‌کند. نکته بعدی اینکه این پرنده نیاز به آرامش دارد بنابراین اگر در خانه شما جنگ و دعوا و جر و بحث زیاد است از خرید آن امتناع کنید چون امکان سکته کردن عروس هلندی وجود خواهد داشت. چنانچه قصد خرید جفت عروس هلندی برای پرنده خود دارید باید حداقل 2 هفته آنرا قرنطینه کنید و اگر قصد جفت کردن عروس هلندی و جفت گیری آنها دارید باید حتما دو قفس آنها را کنار هم قرار دهید و پس از مدت زمان قرنطینه آنها را کنار هم داخل یک قفس مناسب و بزرگ بذارید. با توجه به نکات زیر شما می‌توانید یک عروس هلندی سالم و سرحال بخرید و نشانه ها و علائم بیماری پرنده را تشخیص دهید.

۱ . چنانچه پرنده در کف قفس نشسته باشد و در حال خوابیدن باشد این پرنده بیار است.

۲ . یکی از نشانه های سلامت عروس هلندی قطعا داشتن چشم های گرد و درخشان است.

۳ . توجه داشته باشید که پاهای پرنده حتما هنگام نشستن روی میله قفس تعادل داشته باشد و چنانچه قصد خرید عروس هلندی جوان دارید به رنگ پای آن توجه کنید که اگر قرمز بود این پرنده جوان است.

۴ . تمیز بودن مقعد عروس هلندی نشانه سالم بودن آن است و چنانچه فضولات دور مقعد پرنده باشد نشان از اسهال عروس هلندی دارد.

۵ . تنها زمانی پرنده سالم و سرحال و شاداب است که از این سو به آن سو بپرد و سریعا واکنش نشان دهد در غیر اینصورت پرنده بیمار است.

۶ . چنانچه قصد دارید به عروس هلندی حرف زدن آموزش دهید حتما جنسیت نر آنرا بخرید چون عروس هلندی نر نسبت به ماده برای سخنگو و حرف زدن مناسب تر است.

۷ . به صورت پرنده نگاه کنید چنانچه ترشح در چشم یا آبریزش بینی داشت نشان از بیمار بودن آن است.

۸ .این پرنده هنگام راه رفتن نباید لنگ بزند و برای تشخیص سن عروس هلندی به منقار آن توجه کنید چون عروس هلندی پیر دارای منقاری تیره تر است.

۹ . پرنده خوش خوراک باشد.

۱۰ . پرنده به راحتی در تمام قسمت های قفس حرکت کند و تنفس آن آرام و بدون صدا باشد.

۱۱ . بهتر است عروس هلندی را انتخاب کنید که کاملا دست آموزش باشد.

۱۲ . به منظور تشخیص جنسیت عروس هلندی حتما باید سن آن بیشتر از شش ماه باشد در غیر اینصورت باید از پرورش دهنده معتبر خرید کنید.

۱۳ . خرید عروس هلندی جوان بهتر است.

۱۴ . پرهای تمیز و بدون آسیب دیده بهترین انتخاب است.

۱۵ . چنانچه قصد جوجه کشی عروس هلندی دارید و صبر و زمان کافی برای اینکار ندارید بهتری است عروس هلندی بالغ بخرید که قبلا جوجه داده باشد.

۱۶ . قیمت عروس هلندی با توجه به سن، دستی یا رام بودن آن و نر و ماده بودن آن کاملا متفاوت است.

۱۷ .قفس عروس هلندی باید فضای کافی برای بازی کردن پرنده داشته باشد و ارتفاع بلندی داشته باشد و حتما نوع جنس قفس بدون سرب و رنگ باشد و برای بازی کردن پرنده داخل قفس تاب و نردبان بذارید.

۱۸ . هنگام خرید عروس هلندی وقت کافی برای آن بذارید در غیر اینصورت پرنده افسرده خواهد شد و برای اینکه از شما نترسد آنرا نوازش کنید تا با شما خو پیدا کند.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است