ذبح اسلامی حیوانات در قرآن

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

ذبح اسلامی حیوانات در قرآن

یکی از روش های سر بریدین گوسفندان، سایر حیوانات حلال گوشت و پرندگان استفاده از دستوراتی است که برطبق آیات قرآن استخراج شده است و آنرا ذبح اسلامی و حلال می نامند و به نوعی باعث خروج تمام خون حیوان می شود در صورتی که برخی از کشورهای غیر اسلامی و اروپایی چون هلند، دانمارک، بلژیک به منظور حمایت از حیوانات این روش ذبح را ممنوع کرده اند و معتقدند که باعث عذا دادن حیوان می شوند در صورتی که تحقیقات نشان می دهد که ذبح اسلامی بهترین روش سر بریدن حیوانات است.

ذبح اسلامی، ذبیحه یا ذبح حلال به مجموعه دستوراتی در دین اسلام گفته می شود که بر طبق آن اقدام به سر بریدن حیوانات و پرندگان حلال گوشت می پردازند. در واقع طبق دین اسلام باید هنگام ذبح و سر بریدن گوسفند، گاو، شتر، مرغ و خروس یک سری دستورات را برگرفته از آیات قرآن است اجرا کرد. تمام دستورات فقهی از آیات سوره مائده (آیه ۳) و سوره بقره نوشته شده است. با اینکه کشورهای غربی  مخالف ذبح حلال حیوانات هستند و آنرا روشی برای عذاب دادن به حیوانات می دانند اما تحقیقات نشان می دهد که ذبح اسلامی بهترین روش است که باعث خارج شدن خون حیوان به صورت کامل می شود در صورتی که  ذبح غیر اسلامی باعث تجمع خون در گوشت، افزایش فساد گوشت و همچنین بروز بیماری جنون گاوی می شود.

نحه ذبح اسلامی و حلال حیوانات و پرندگان حلال گوشت

در دین اسلام بغیر از ذبح حیوانات آبزی باید یک سری دستورات در مورد پستانداران و پرندگان حلال گوشت انجام شود در غیر اینصورت گوشت حیوان حرام خواهد شد. در این روش عملا با جسم برنده ای باید رگ های گردنی حیوان را ببرید و پس از خروج خون از سر و گردن حیوان ذبح شده به صورت کامل آنرا جدا کنید.

در ذبح شرعی و حلال باید موارد زیر رعایت شود.

  • حیوانی که قصد ذبح و سر بریدن آنرا دارید باید حلال گوشت باشد.
  • کسی که قصد ذبح و سر بریدن حیوان دارد باید به یکی از ادیان ابراهیمی چون یهودیت، مسیحیت، اسلم معتقد باشد.
  • ذکر نام خدا در هنگام ذبح از واجبات است.

انجام یک سری موارد در هنگام ذبح و قربانی کردن حیوانات مکروه است که شامل موارد زیر است.

  • بریدن نخاع قبل از جان دادن حیوان.
  • ذبح حیوان در منظر حیوانات دیگر.
  • ذبح حیوان پرورش‌یافته.
  • ذبح حیوان در شب.
  • ذبح قبل از زوال روز جمعه.
  • فرو کردن چاق به پشت حلقوم حیوان

تفاوت ذبح اسلامی  با ذبح غیراسلامی

در برخی از کشورهای غربی و غیر اسلامی، سر بریدن حیوانات با ذبح حلال را یک روش عذاب دهنده به حیوانات می نامند از این رو بیشتر آنها چون بلژیک، دانمارک این نوع ذبح را به صورت کامل در کشور خود ممنوع کرده اند.

طبق سنت اسلامی در هنگام سر بریدن حیوان پس از چند ثانیه به حالت خماری می رود و دست و پا زدن حیوان تنها به خاطر واکنش های عصبی است در غیر این صورت حیوان هوشیار نیست. همانطور هم که در شرایط ذبح حیوانات آمده است باید حتما با چاقو یا جسم برنده با سرعت عمل زیاد سر حیوان بریده شود. در صورتی که در ذبح غیر اسلامی با وارد کردن شوک الکتریکی، شلیک گلوله به مغز عملا باعث قطع ضربان قلب می شود و باعث می شود که خون داخل گوشت باقی بماند که باعث می شود گوشت زودتر فاسد شود.

ذبح اسلامی باعث می شود که از دید علمی عملا خون پمپ شده قلب سریعا از محل برش خارج شود و از آن طرف مغز به قلب دستور پمپ سریعتر خون دهد که همین باعث خروج سریع خون می شود. در صورتی که در روش غیر اسلامی این اتفاق رخ نمی دهد.

تحقیقات نشان می دهد که روش ذبح اسلامی بهتر است

در تحقیقاتی که پروفسور ویلهلم شازل و دکتر هزیم در دانشکده دامپزشکی هانوفر آلمان انجام داده است تفاوت های خروج خون دام ذبح شده به روش اسلامی و غیر اسلامی بررسی شد و نتایج نشان داد که در ذبح اسلامی خون به صورت کامل خارج می شود.

الف- ذبح اسلامی: در این روش پس از 6 ثانیه میزان EEG مغز به صفر می رسد و در واقع در زمانهای اولیه به دلیل خروج خون از بدن حیوان مغز به سرعت به قلب فرمان پمپاژ خون می دهد همین باعث می شود تمام خون حیوان از بدن خارج شود و گوشتی خوب برای مصرف کننده مهیا شود.

ب-ذبح غیر اسلامی باعث می شود که در ابتدا حیوان پس از دریافت بیحسی هوشیاری خود از دست دهد و درد شدیدی پس از بی حسی دریافت کند و در عین حال خون به صورت کامل خارج نشود و داخل گوشت باقی بماند. خون باقی مانده در گوشت به حالت پنیر سوئیسی سوراخ دار است که باعث ایجاد بیماری جنون گاوی می شود که تمام انسان ها با خوردن این گوشت حیوان امکان ابتلا به بیماری جنون گاوی را دارند.

ممنوعیت ذبح اسلامی در کشورهای غربی

خیلی از کشورهای اروپایی چون هلند، دانمارک، بلژیک معتقدند که ذبح اسلامی باعث درد و رنج بیشتر حیوان می شود از این رو پارلمان هلند در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۱ انجام ذبح اسلامی و یهودی  در این کشور ممنوع کرد که با اعتراض یهودیان و مسلمانان قانون این کشور به این صورت ثبت شد که در ذبح باید حیوان ظرف 40 ثانیه بیهوش شود.

در کشورهایی چون دانمارک و بلژیک نیز ذبح اسلامی و کشروت اجرایی شده است.

نظر اهل سنت در مورد ذبح اسلامی حیوانات

اهل سنت معتقدند که ذبیحه اهل توحید (مسلمان، یهودی و مسیحی) را به شرطی حلال است که تمام دستورات اسلام زمانی انجام شود که قبل از مرگ حیوان باشد و در زمانی می توان از شوک الکترونیکی و داروهای بیهوش استفاده کرد که قبل از سر بریدن موجب مرگ حیوان نشود.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است