علت بی حال عروس هلندی و نحوه درمان آن

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

علت بی حال عروس هلندی و نحوه درمان آن

بی حالی، بی اشتهایی، اسهال همگی نشان از بیمار بودن عروس هلندی دارد که هر کدام از آنها دلایل مختلفی دارد و شما می توانید به راحتی به درمان پرنده بپردازید فراموش نکنید که این پرنده خیلی باهوش است و نیاز به توجه زیاد از طرف صاحبش دارد در غیر این صورت افسرده خواهد شد و بغیر از آن باید غذای با کیفیت و به موقع به آنها بدهید تا میزان انرژی، مواد معدنی، ویتامین بدن پرنده تامین گردد.

عروس هلندی یکی از طوطیان باهوش است که خرید و فروش آن زیاد انجام می شود و همین باعث شده است خیلی از افراد به جوجه کشی این پرنده و حتی بزرگ کردن جوجه عروس هلندی بپردازند. این پرنده خانگی خیلی حساس است و نیاز به توجه دارد در غیر این صورت افسرده می شود بنابراین قبل از خرید عروس هلندی در نظر داشته باشید که اگر وقت کافی ندارید این پرنده را نخرید. بغیر از توجه کردن به پرنده باید به خوبی از آن نگهداری و مراقبت کنید و غذای مناسب با سن پرنده به آنها بدهید در غیر اینصورت امکان بی حالی، بی اشتهایی و حتی اسهال پرنده وجود دارد. کسانی که نگهداری و پرورش این پرنده زینتی و خانگی می پردازند باید اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشند در این مقاله به شرح دلایل بی حالی عروس هلندی خواهیم پرداخت.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

 

دلایل اصلی بی حالی عروس هلندی

شرایط محیطی

یکی از عوامل اصلی بی حالی عروس هلندی این است که صاحبان آن پرنده را محیطی نا آرام با نور کم یا بلعکس قرار می دهند که همه این ها باعث ایجاد استرس، دلزگی و به طبع افسردگی پرنده خواهد شد که نتیجه آن کسالت و بی حالی است.

سن عروس هلندی

قطعا یک عروس هلندی بالغ و جوان جنب و جوش و فعالیت بیشتری نسبت به جوجه عروس یا عروس هلندی پیر دارد پس اگر پرنده شما پیر شده است نگران بی حالی آن نباشید چون کاملا طبیعی است و قطعا در این سن قابلیت شیطنت و تحرک بیشتر ندارد.

جنسیت عروس هلندی

عروس نر در طول روز فعالیت و تحرک بیشتری نسبت به جنسیت ماده خود دارد پس یکی از عوامل بی حالی پرنده می تواند نوع جنسیت آن باشد که باز هم جای نگرانی ندارد شما با دانستن جنسیت پرنده می توانید بفهمید که چرا پرنده شما بی حال و کسل است.

تشخیص جنسیت عروس هلندی

حالات روانی

با اینکه نگهداری عروس هلندی تنها باعث می شود بهتر به آن آموزش دهید تا کلمات شما را تکرار کند اما اگر به پرنده خود بی توجهی کنید و وقت کافی برای آن نذارید و اسباب بازی های متنوع داخل قفس پرنده نذارید قطعا بی حال خواهد شد. برخی اوقات مردن جفتش می تواند عامل بی حالی پرنده باشد.

تغذیه و غذای عروس هلندی

دقت داشته باشید که این پرنده به مانند تمام دام های زنده، حیوانات و پرندگان دیگر نیاز به غذای خوب دارد تا مواد پروتئین، انرژی، کالری و ویتامین، مواد معدنی بدنش تامین گردد در غیر این صورت امکان بی حالی و کسات پرنده وجود خواهد داشت.

دقت کنید که غذای عروس هلندی با توجه به سنش به آن بدهید مثلا یک جوجه عروس هلندی نیاز به خوردن سرلاک دارد و باید نحوه سرلاک دادن به جوجه عروس هلندی را بلد باشید در غیر اینصورت باعث خفه شدن و تلف شدن پرنده خواهید شد.

غذای عروس هلندی در سنین مختلف از جوجگی تا بلوغ

مستی شدید

برخی اوقات ممکن است پرنده شما بیش از حد مست شود و همین مستی زیاد باعث کسالت و بی حالی آن شود.

پرخوری

با وجود اینکه باید غذای پرنده را به موقع دهید اما باید به اندازه به آنها بدهید در غیر اینصورت زیاده روی در تغذیه پرنه به خصوص داد تخم مرغ و یا دانه های اشتباهی باعث چاقی عروس هلندی و در نتیجه بی حالی و کسالت آن خواهد شد.

چگونه عروس هلندی شاداب و سرحال داشته باشیم؟

آماده کردن لانه کاکاتیل

  1. برای پرنده خود یک قفس بزرگ و با ابعاد مناسب تهیه کنید که بتواند به خوبی داخل آن حرکت کند و روی زیپایی باشد و در صورت گذاشتن اسباب بازی داخل قفس با آنها بازی کند.
  2. فراموش نکنید که حتما داخل قفس زیرپایی مناسب نصب کنید، این زیرپایی هم باعث کوتاه شدن ناخن عروس هلندی خواهد شد و هم اینکه آنرا سرگرم خواهد کرد.
  3. به دلیل هوش بالای این پرنده حتما اسباب بازی داخل قفس بذارید که این کار نیز باعث کوتاه تر شدن نوک و منقار عروس هلندی خواهد شد و سعی کنید چندین نوع اسباب بازی بذارید تا با آن مشغول شود.
  4. با احتیاط لازم اقدام به حمام دادن عروس هلندی کنید اینکار باعث شاداب شدن پرنده می شود.
  5. قفس بزرگ و با ابعاد مناسب برای عروس هلندی تهیه کنید

مراقبت از کوکاتیل (عروس هلندی)

  1. غذای مناسب و با کیفیت به آن بدهید، البته با توجه به سن پرنده نوع غذای آن متفاوت است.
  2. سلامت پرنده را در نظر بگیرید و چنانچه علائم بیماری های مختلف داخل بدن پرنده دیدید سریعا با دامپزشک تماس بگیرید و طول درمان را طی کنید.
  3. این پرنده نیاز به خواب کافی دارد بنابراین شرایط لازم برای این کار را فراهم کنید و اجازه دهید در زمان مناسب بخوابد در غیر اینصورت باعث چرت زدن عروس هلندی خواهد شد.
  4. با پرنده خود بازی کنید و آنرا به انجام فعالیت و تحرک تشویق کنید، شما می توانید با دادن تشویقی باعث فعالیت بیشتر پرنده شوید.
  5. نوازش عروس هلندی یکی از راه حل هایی است که باعث دستی شدن پرنده و البته شاداب شدن آن خواهد شد.
  6. بازی کردن با عروس هلندی و وقت گذاشتن برای آن را فراموش نکنید.
  7. در صورتی که پرنده شما دستی شده است و نیاز به جوجه کشی این پرنده دارید برای آن جفت بیاورید.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

 

Sina tabrizi 1400-07-03

سلام خسته نباشید من یک عروس لوتینو 3 ماه دستی دارم که تا دیروز خوب بود ولی امروز خیلی بی حاله و غذاییم غیر برنج ساده و ارزن نمیخوره میشه یکم راهنماییم کنید ممنون.

سلیمی 1400-07-05

سلام من ۲ روزه عروس هلندی خریدم ولی بیش از حد می‌خوابه مثلا دیشب ساعت ۱۱ خواب بود ولی الان که ساعت ۳ هست خوابه علت بی خوابی اون چیه غذا هم میخوره ولی کم میخوره

مجیدتیموری 1400-07-16

سلام، من یه عروس هلندی دارم که از آبتنی می‌ترسه بخاطر همین تو گوگل دنبال راهی گشتم که بتونم بهش آبتنی بدم همه راهارو انجام دادم ولی نشد بخاطر همین رفتم سراغ آخرین راه بردمش حموم وزیر دوش آب گرفتمش ولی الان که یک ساعت از حموم کردنش میگذره بی‌حال وکسل شده لطفا راهنمایی کنید، نمیخوام تواین حال ببینمش، واینکه متوجه شدم این مدل آبتنی دادن اشتباه ومن گول حرفای یه یوتوپرو خوردم????????????????

مائده کریمی 1400-07-24

سلام اجی کوچیکم به عروس هلندی مون دلستر انگور داده، حالا استفراغ کرد و بی حال شد نمیدونم چ کار کنم یه وقت میترسم بمیره، چ کار باید بکنم

کاظم حیدری 1400-07-25

عروس هلندیم چند روزه خیلی بیحال شده و حرف نمیزنه هفته گذشته یه جوجه عروس سرلاکی گرفتم ممکنه بخاطر اون باشه در ضمن عروسهای قبلی جفت هستن خیلی بی حال شده لطفا کمکم کنید اگر از بیتوجهی باعث این کار شده چطور دوباره به حالت اولیه میشه برگردوندش ممنون میشم جواب بدید

حسن شفیعی 1400-08-16

سلام دتا جوجه عروس دارم امروز موقع سرولاک دادن یکی از جوجه ها از دستم فرار کرد وتو خانه شروع به پرواز کردن کرد که اخرش خورد به دیوار وافتاد روی میز وتلفن گرفتم کذاشتمش تو قفسش خوب بود بعد از 3 ساعت دیدم چرت میزنه وتند تند نفس میکشه علتش چیه چیمار باید بکنم ممنون

زهره 1400-08-21

سلام ی عروس هلندی۴۰روزه دارم...هروعده ک سرلاک بهش میدم دوتا سورنگ پر بهش میدم...امشب ک گذاشتمش تو قفس بیدارشدم یهو دیدم کف قفس پهن شده انگار داره جون میده ولی دست زدم بهش سریع بلند شد مشکلش چیه؟خیلی هم مدفوع میکنه و مدفوعش زیاد اب داره ولی حالت جامدش مشکلی نداره.

امیرسام شریعت 1400-08-24

سلام خسه نباشید کسایی که میگن عروس هلندی شون تازه خریدن و می خوابه و غذا نمیخورن قریبی دارن تا ۴ روز دیگه خوب میشن مال منم همین توری بود

nadia rahmani 1400-09-08

با سلام و تشکر از زحماتتان عروس نر خریداری کردیم که به ما گفت که سالم است به دیدیم همش در چرت هست و جناق سینه اش بیرون زده فروشنده گفت که عروس نر هستش چون کار داده ضعیف شده لطفا بفرمایید چطور درمان میشه چی بخوره براش خوبه قرص جوشان ویتامین ث دارد بدم بخوره بازم ممنون از وقتی که گذاشتید.

محمد زارع 1400-09-20

سلام آقای دکتر من یک هفته است عروس هلندی خریدم از امروز بی حاله اسهال و ... نداره ولی بی حال هست خیلی میخوابه

صادقیان 1400-10-10

سلام چندروزه عروس هلندی من خیلی بی اشتهاشده ۲روزه اصلا غذانمیخوره همش بیحاله وچرت میزنه لطفاً کمکم کنید ????????????????

فندق 1400-10-23

سلام عروس من نمی دونم چش شده همش عرق می کنه امروز اینجوری شده نمی دونم چیزی خورده که اینجوری شده ولی همش چشماش رو می بنده حدود ۱۰ ماهشه

ملوسِ زهرا 1400-10-23

سلام. وقتتون بخیر. عروس هلندی من جفت خورد و برای بار سوم تخم گزاری کرد که هیچ کدوم نطفه نداشت جز یکیش که جوجه به‌دنیا اومد و بلافاصله مرد. سری آخر نمیتونست تخم بزاره کف قفس بود و شکمش باد کرده بود که کمکش کردیم و با دست خارج شد. بعد از اون لحظه نمیتونه راه بره و با نوکش خودشو میکشه. و شدید بی حاله . چکار کنم؟ زنده میمونه؟

مودب 1400-10-30

سلام عروس هلندی ماده ما 10 روزه بیحال و خواب الوده قبلا نمیزاشت دست به. بالش بزنیم الان زیر دستم از بیحالی میخواهی خیلی نگرانم

Hana 1400-11-05

سلام ببخشید من ی عروس هلندی دارم امروز یجا گیر افتاده بود و خیلی ترسیده بود. بعد الان تا بهش غذا ندم غذا نمیخوره و همش میخواد بخوابه اینا بخاطر ترسشه؟

Amir mohammad 1400-11-17

سلام من یه عروس هلندی ۲.۵ ساله دارم که خیلی بی حاله.اسباب بازی جدید بهش دادم و قفسش رو جای مناسب گذاشتم ولی فایده ای ندارم . یه عروس هلندی ماده هم برای خریدم ولی دوستش نداشت و درگیر میشدم برای همین فروختیمش ولی از وقتی فروختیم عروس هلندی من اینجوری شده نمیدونم چیکا. کنم

شیوا 1400-11-26

سلام عروس من خیلی بی حاه وهمش می خوابه اصلا چیزی نمی خوره ۳روزه این طور هست وامروز هم اسهال سبز داره .بردم دکتور دارو داده ول نمی خوره چکار کنم؟؟ کمک کنین لطفا حالمو بد کرده

بهروز وحدانی 1400-12-07

سلام عروس هلندیم ۷۰ روزست خواستم ازسرلاک بگیرمش ارزن وتخمه رواساب کردم توسریلاکش ریختم بعد دوروز بالا میاره وبیحال شده حتی پرواز نمیکنه لطفاراهنماییم کنید

تینا مروتی 1400-12-11

جواب آقای مجید تیموری???? شما نباید کامل زیر دوش آب بگیرید عروس هلندی رو باید یا با قفس ببری حمام بعد آرام روش آب ولرم بریزید یا یک لیوان لبه گشاد رو آب ولرم بریزید و عروس هلندی رو روی لیوان قرار بدید اونوقت خودش یاد میگیره و آب تنی میکنه من الان یک عروس هلندی یک سال و نیم دارم اون رو هم همین شکلی می شوریم خیلی هم خوبه اولش تا خشک بشه بی حاله اما بعدش که خشک میشه دوباره سرحال میشه

امیر ارسلان 1400-12-12

من عروس هلندیم خیلی بیحاله حس میکنم داره میمیره خیلی ناراحتم

Fatemeh 1400-12-13

سلام من یه عروس هلندی خریدم نره و حدودا چهار ماهشه روز اول خیلی سرحال بود و تو قفس بالا پایین می پرید و سر و صدا می کرد ولی از روز دوم به بعد یه جا میشینه و زیاد تحرک نداره همچنین دیگه سر و صدا نمی کنه چکار کنم دوباره سرحال شه؟ الان سه روزه که پیش منه

بهنام 1400-12-17

سلام خسته نباشید من یک جفت عروس خریدم موقع خرید به فروشنده گفتم مادش انگار کسل هستش گفتش نه این سالمه گفتش ن ی خورده خوابش میاد منم آوردم خونه تو قفس انگار که پرهاش حالت سیخ سیخ وامیسه اما از قفس که در میارم ی نمه حالش بهتر میشه از طرفی موقع سفره انداختن بی تابی میکنه که منو بیار بیرون منم در قفس باز میکنم شیرجه میزنه تو سفره هر چی میبینه میخوره بابام هم برعکس تلیط کله پاچه بهش داده حالا از اون روز به بعد این حیوون همش کز میکنه تخم هم گزاشته ۳ تا

بهروز کولیوند 1400-12-22

با سلام من چند تا جوجه هلندی دارم که خودم بهشون سرلاک میدم حالشون خوب بود امروز یکیش به شدت بی حاله به زور بهش غذا دادم تروخدا زود جوابو بدین تا نمرده????اگه سرما خورده باشه چیکار باید بکنم چون احساس میکنم خونمون سرد بوده

مریم 1400-12-24

سلام من ی عروس هلندی خریدم یک هفتس .دوماهه هستش .خیلی سره حال بود اومدیم شهرستان دیروز .امروز کسل و میخوابه اشتها هم نداره دلیلش چیه.لطفا جواب بدین

حسین 1401-01-06

سلام یه جوجه۱۳ روزه دارم یه چند روزه بی حال و زیاد میلی به غذا خوردن ندارع لطفا راهنماییم کنید

Ssss 1401-01-13

عروس هلندیم دیشب خودشو یهو زد به در و دیوار قفس چنتا از پراش ریخت الانم خیلی بیحاله تکون نمیخوره چیکار باید بکنم؟

razieh kabiri 1401-01-18

سلام من ی جوجه عروس ۵۰روزه خریدم سه روز بود خوب بود سرلاک میخورد خیلی بازیگوش،بود صبح ک دیدمشراصلا تکون نمیخوره خیلی بی حاله و سرلاکم نمیخوره چکار کنم اسهال هم شده

چیکا 1401-02-09

سلام من ی عروس هلندی خریدم ۲۵روزه الان ۳روزه حالش بده چکارش کنم تو رو خدا کمکم کنید

Anime 1401-02-18

عروس هلندی من جوجس خیلی امروز خورد سرلاک خیلی بی حاله الان باید چیکار کنم

فاطمه حسونی زاده 1401-02-23

سلام دو هفتس که یک عروس هلندی خریدم اما از دیروز همش چشماشو می بنده و می خوابه . علت چیه؟ کمکم کنید؟

ق بادینلو 1401-03-01

سلام من ی جفت عروس هلندی اوردم‌.یکی ک سنش کمربند.اولش خیلی خوب و تر و فرز بود.الان چندروز بی حاله .دونه میخوره.ولی بیشتر میلش ب تخم مرغه.بعضی وقتا هم سرش توبالاشه می خوابه.چیکارکنم

امیر علی 1401-03-21

سلام من یک هفته اس عروس طوطی هلندی 5ماهه خاکستری رنگ گرفتم دست رو میزنه. همیشه هم پرهاش پف هس اصلا پرهاش رو صاف نمیکنه و دانه تخمه قشنگ میخوره زیاد هم می‌خوابه وبدنش هم لرزش داره ممنونم میشه جواب بدین

مریم کریمی 1401-03-28

عروس هلندی من نون میخورد و الان دوماهش شده و چند روزه مریضه و نون بالا اورد الان بی حاله چیکار کنم‌ معدش خالی بشه و خوب بشه

المیرا 1401-03-31

سلام وقت بخیر عروس هلندیم ترسید و خودشو به قفس کوبید الان دو روزه بی حاله اواز نمیخونه همش میخوابه نگرانم اعصابم بهم ریخته لطفا راهنمایی کنید ممنونم