معرفی نژاد ترکی گربه آنگورا

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

معرفی نژاد ترکی گربه آنگورا

یکی از بهترین نژاد گربه های ترکی نژاد آنگورا است که ظاهری آراسته و چشمانی به رنگ آبی، سبز و کهربایی دارد و در عین حال به علت کاهش ریزش مو نگهداری آن راحت است و تنها باید به آن توجه کنید چون عدم توجه شما به گربه باعث افسردگی گربه خواهد شد.

یکی از بهترین و قدیمی ترین نژاد گربه های خانگی جهان نژاد آنگورا است که دارای موهای نازک و ابریشمی دارد و با صاحب خود کنار می آید و جزو آندسته از گربه ها نیست که با دیدن افراد غریبه جیغ بکشند. این نژاد گربه ترکی در واقع محبوبیت بالایی داشت تا اینکه اولین بار که در شوی گربه دیده شد باعث شد که پرورش دهندگان گربه پرشین به فکر تلقیح این نژاد با گربه های پرشین بیفتند و همین باعث شد که هویت خود را به عنوان یک گربه مستقل از دست دهند، هر چند که هنوز در کشور ترکیه به این نژاد می رسند و از آن مراقبت می کنند.

گربه‌های آنگورای ترکی با ظاهری زیبا و دلفریب

این گربه های خانگی ترکی دارای موهای نازک و ابریشمی و با ظاهری آراسته و دلربا هستند و از آن طرف به نظافت و تمیز خود خیلی اهمیت می دهند. بنابراین اگر به فکر خرید گربه آنگورا هستید باید حتما به تمیز کردن آنها برسید و خاک ظرف دستشویی گربه را مدام تعویض کنید.

  1. سر گربه‌ی آنگورا بزرگ و ذوزنقه‌ای شکل؛
  2. چشم‌های بادومی بامزه‌ای؛
  3. گوش‌های پشمالو؛
  4.  بدنی عضلانی با پاهای کشیده؛
  5. دمی پر پشت؛

رنگ چشم گربه آنگورا کاملا خاص است و به رنگ های سبز، آبی و کهربایی وجود دارد.

برخی اوقات شاید این نژاد گربه با گربه وان ترکی یکی  بدانید که کاملا اشتباه است، البته به خاطر شباهت زیاد آنها به همدیگر است اما تنها زادگاه هر دو نژاد در ترکیه است.

  • وزن نژاد آنگورا معمولا بین ۲ تا ۴ کیلوگرم؛
  • قد گربه آنگورا ترکیش بین ۲۶ ال ۳۸ سانتیمتره؛
  • طول عمر گربه آنگورا: بین 12 الی 18 سال است.

گربه‌های Turkish Angora، منظم و خوش تیپ

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم این نژاد گربه ترکی دارای بدنی سفید، موهای بلند و نازک هستند که به طور کلی گربه آنقوره در سنین 2 سالگی پوشش موی بدن آنها تکمیل می شود. البته این نژاد از لحاظر شکل ظاهری کمی به گربه مین کون شبیه است که به دلیل ریزش کم مو جزو دسته گربه های خانگی خوب است که همه به دنبال خرید آن هستند.

این نژاد گربه دارای موی نازک و البته یک لایه است که باعث می شود مشکل گره خوردگی در آنها وجود نداشته باشد و به دلیل ظاهر آراسته و شیک که دارند باید همیشه به نظافت و شانه کردن موهای گربه آنگورا بپردازید.

تمیزی خاک دستشویی و همچنین کوتاه کردن ناخن های گربه آنگورا جزو کارهایی است که باید همیشه انجام دهید.

گربه‌های آنگورای ترکیش، شیطون و فعال

بازیگوشی و البته باهوش بودن این نژاد گربه زبان زد است به خصوص اینکه دوست دارند به صاحب خود کمک کنند با این تفاوت که بیشتر خرابکاری می کنند.

باز و بستن کابینت های آشپزخانه، پرت کردن ظرف ها به سمت پایین و کارهای دیگر توسط این گربه ترکی انجام می شود و این به دلیل هوش بالای گربه است که برخلاف دیگر گربه ها اهل لم دادن نیست.

نکات طلایی در مورد تربیت و نگهداری گربه آنگورا

این گربه نیاز به محبت دارد و در صورتی که به آن توجه نکنید افسرده خواهد شد و غذا نمی خورد. باید با گربه آنقورا حتما بازی کنید و اسباب بازی به آنها بدهید تا با آنها مشغول شوند.

تغذیه گربه‌ آنگورای ترکی

این نژاد گربه خانگی نیاز به ماده غذایی با مقدار زیاد پروتئین دارد که بهترین آن گوشت است. این را فراموش نکنید که باید هر ماه یک بار وزن گربه آنگورا را بررسی کنید تا از کاهش یا اضافه وزن آن مطلع شوید و می توانید انوئاع غذای تشویقی چون گوشت مرغ، خوک و برش های پنیر به آنها بدهید.

دقت داشته باشید که به منظور حفظ سلامت گربه حتما غذای خشک از برندها معتبر بخرید و به گربه بدهید تا مانع از درد و ناراحتی گربه شود.

بیماری‌هایی که گربه نژاد آنگورا رو تهدید می‌کنه

این نوع گربه نیز به مانند نژادهای گربه های خانگی مستعد انواع بیماری است که بیشتر به آن مبتلا می شود اما به این معنا نیست که طول درمان ندارد.

بعضی از این بیماریها عبارتند از:

  1. اضافه وزن و چاقی در گربه؛
  2. مشکل قلبی کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک؛
  3. ناشنوایی؛
  4. ترومبو آمبولی شریانی؛
  5. آتاکسی ارثی که باعث عدم تعادل و لرزش موقع حرکت می شود.

آیا آنگورای ترکی گربه مناسبی برای شما است؟

این گربه خانگی جزو دسته گربه های خانگی و اجتماعی است که بیشتر دوست دارد به آن توجه شود و در معرض دید باشد و چنانچه جزو دسته افرادی هستید که حوصله بازی کردن با گربه و بچه گربه آنگورا ندارید بهتر است از خرید آن منصرف شوید چون بازی نکردن با آنها باعث افسردگی گربه می شود.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است