طرز تهیه پلو بریانی با گوشت گوسفند

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

طرز تهیه پلو بریانی با گوشت گوسفند

یکی از غذاهای خوشمزه در بین شهرهای جنوب کشور ایران بریانی پلو است که برخی آنرا غذای اصیل امپراطوری مغول و برخی غذای هندی می نامند که در اینجا دستور پخت بریانی پلو با گوشت گوسفندی را شرح می دهیم که بیشتر در کشور پاکستان طبخ آن رایج است.

بریانی پلو یکی از غذاهای خوشمزه است که در ایران بیشتر در بین مردمان سیستان بلوچستان، هرمزگان و خوزستان درست می شود. در واقع این غذای خوشمزه را یک غذای هندی می نامند که از ترکیب برنج، با ادویه جات تند و سبزیجات درست می شود. به راحتی این غذای کامل با انواع گوشت گوسفند، بز، گوساله، ماهی یا میگو درست می شود و حتی برخی از افراد آنرا با استفاده از تخم مرغ و سبزیجاتی چون سیب زمینی درست می کنند. تاریخچه اصلی این غذا به صورت دقیق مشخص نیست برخی آنرا جزو غذاهای اصیل امپراطوری مغول می نامند و برخی آنرا غذای اصلی شبه قاره هند می نامند که در شهرهای مختلف آنرا طبخ می کنند.

تفاوت پیلاف و بریانی چیست؟

بریانی به عنوان یک غذای اصلی شناخته می شود در صورتی که پولائو یا همان پیلاف جزو غذاهایی است است که در کنار خورش های دیگر سرو می شود. در اصلا غذای پیلاف یا همان پولائن را بعنوان غذای پلویی می نامند که در آشپزی شبه قاره هند، آسیای مرکزی و حتی خاورمیانه پر اهیمت است اما تفاوت هایی بین این غذا و بریانی پلو وجود دارد.

  1. بریانی، غذایی اصلی است اما پولائو به همراه یک خورش یا غذای دیگر سرو می شود.
  2. پولائو یک غذای ساده است که از ترکیب سبزیجات، برنج و گوشت به دست می آید در صورتی که بریانی یک غذای کامل است که مدت زمان طولانی تری برای پخت لازم دارد.
  3. در پولائو تمام محتویات برنج، سبزیجات، گوشت داخل یک قابلمه درست می شود در صورتی که هر کدام از آنها در غذای بریانی به صورت جداگانه پخته  می شود و سپس به صورت لایه به لایه در قابلمه ریخته می شود.

انواع بریانی

  1. کاچی بریانی : این غذا به نام دیگر کاچی پخنی نیز نامیده می شود که با گوشت بز مزه دار می شود.
  2. تهاری: تهاری ( ( Tehari یا «تهری»، را معادل نسخه گیاهی غذای بریانی می نامند که اولین بار توسط مسلمانان هندوی درست شد و بعنوان یک غذای خیابانی در کشمیر هند فورخته می شود.
  3. بریانی گوشت گوساله: این نوع بریانی تنها توسط گوشت گوساله درست می شود و در حیدرآباد هند به نام کالیانی بریانی مشهور است.

طرز تهیه پلو بریانی با گوشت

انواع بریانی پلو داریم که نوع غذای آن با گوشت گوسفند بیشتر در پاکستان طبخ می شود و جزو غذاهای لذیذ و مجلسی است که از ترکیب موادی چون: گوشت گوسفند، زنجبیل، سیر، پیاز، نخود فرنگی، گل کلم، ماست، گوجه‌فرنگی، نعنا، گشنیز و ادویه‌های مختلف درست می شود.

مواد لازم برای چهار نفر

  1. ۵۰۰ گرم گوشت گوسفند خرد شده
  2. یک قاشق چای‌خوری زنجبیل رنده شده
  3. ۲ حبه سیر پوست کنده و رنده شده
  4. یک عدد پیاز بزرگ پوست کنده و خرد شده
  5. یک قاشق چای‌خوری زردچوبه
  6. ۲ قاشق غذاخوری پودر کاری هندی
  7. یک قاشق چای‌خوری پودر گشنیز
  8. یک قاشق چای‌خوری پودر زیره
  9. ۴ پیمانه برنج باسماتی
  10. یک لیوان نخود فرنگی
  11. نصف لیوان گل کلم ریز خرد شده
  12. نصف لیوان ماست چکیده
  13. ۲ عدد گوجه‌فرنگی
  14. ۲ قاشق غذاخوری نعنا و گشنیز خرد شده
  15. نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه پلو بریانی با گوشت

مرحله اول:

در شروع کار باید فر را روی دمای 180 درجه سانتی گراد تنظیم و روشن کنید تا به خوبی گرم شود.

مرحله دوم:

یک تابه مناسب بیاورید و مقدار کمی روغن داخل آن بریزید و روی حرارت متوسط گاز بذارید. پس از داغ شدن روغن شروع کنید و پیازهای نگینی خرد شده را داخل تابه بریزید و تفت دهید تا به شکل طلایی رنگ شوند و در ادامه کار زردچوبه ها را به پیاز اضافه کنید و به مدت زمان یک دقیقه دیگر تفت دهید.

مرحله سوم:

تمام گوشت گوسفندی که قبلا خرد کرده اید را داخل تابه حاوی پیاز بریزد و به خوبی تفت دهید تا کمی گوشت تغییر رنگ دهد. در ادامه موادی چون نعنا، گشنیز، ادویه‌ها، سیر و زنجبیل رنده شده را داخل تابه بریزید و به خوبی مخلوط کنید و هم بزنید. حالا نوبت ریختن یک پیمانه آب جوش داخل تابه و اضافه کردن موادی چون گل کلم، نخود فرنگی است و باید صبر کنید تا آب به خوبی بجوشد. گوشت گوسفند پس از طی 40 دقیقه می پزد و پس از این زمان باید نمک و فلفل به اندازه کافی اضافه کنید.

مرحله چهارم:

آب برنج را از قبل خیس کرده اید را خالی کنید و آنرا به همراه مواد مخلوط گوشت داخل تابه به داخل یک قالب مخصوص از فر بریزید. روی تمام مواد باید به اندازه یک بند انگشت آب بریزید و سپس روی آنرا فویل بپوشانید و چند سوراخ روی آن ایجاد کنید تا برنج به خوبی بپزد. قالب داخل فر بعد از نیم ساعت باید بیرون بیاورید.

مرحله پنجم:

غذای شما آماده است و می توانید آنرا به همراه ماست، نعنا یا حتی گوجه فرنگی خام بخورید و نوش جان کنید.

نکات مهم برای تهیه پلو بریانی گوشت

دقت داشته باشید که گوشت گوسفند در راستای شیارهای ماهیچه برش دهید و آنرا به اندازه گوشت خورشتی خرد کنید.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است