جیره غذایی میش داشتی

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

جیره غذایی میش داشتی

با وجود اینکه روش پرواربندی بره در کمترین زمان بیشترین سود به همراه دارد اما پرورش داشتی گوسفندان سوددهی بیشتر در طولانی مدت دارد چون که باعث افزایش تولید مثل گله و فروش بره شیری خواهید شد و شما قادر به فروش شیر و پشم آنها در طول یکسال هستید از این رو هزینه خوراک میش بیشتر از بره و قوچ است و در طول دوره فحلی، بارداری، زایمان و شیردهی جیره غذایی آنها متفاوت است.

بهترین روش پرورش گوسفندان روش داشتی است که در طولانی مدت یک دامدار می تواند با نگهداری تعداد زیادی گوسفندان ماده و دو الی سه قوچ مولد به سوددهی بالا برسد. اگر به دنبال سود سریع و کوتاه مدت هستید قطعا پرواربندی گوسفندان بهترین روش است اما شما با نگهداری یکسال گوسفندان میش قادر هستید با جفت گیری طبیعی یا تلقیح مصنوعی باعث افزایش بره زایی گله شوید تا در نهایت بتوانید با فروش بره شیری سود کلانی به دست آورید. البته این تنها سود پرورش میش داشتی نیست بلکه در طول سال دامداران قادر به پشم چینی و همچنین تولید شیر هستند و از این طریق نیز می توانند کسب درآمد کنند. نزدیک 70 درصد هزینه دامداری به خوراک و تغذیه آن بر می گردد که در این بین هزینه خوراک و علوفه میش داشتی بیشتر از بره ها و قوچ هاست. دقت داشته باشید که جیره غذایی میش داشتی در زمان های مختلف چون فحلی، بارداری، زایمان و دوره شیردهی متفاوت است.

فروش گوسفندان میش در سراسر کشور

برای مشاهده آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

فروش گوسفندان میش در سراسر کشور

خوراک گوسفندان چیست؟

غذای گوسفندان غلات، حبوبات، علوفه های خشک، علوفه تازه و آب و البته مواد غذایی چون تفاله، کنسانتره است که داخل آن مواد معدنی و ویتامین وجود داشته باشد. پرورش گوسفندان نیاز به سرمایه گذاری چندانی برای ساخت سوله و آغل نیست و به مانند گاوداری نیازی به سالن شیردوشی، دستگاه شیردوش نیست از این رو نزدیک به 70 درصد هزینه گوسفندان به تغذیه و خوراک آنها بر می گردد. دقت داشته باشید که هزینه نگهداری هر راس گوسفند بستگی به نوع سیستم پرورش، شرایط آب و هوایی، طول پشم و حتی وزن گوسفند دارد.

کیفیت علوفه گوسفند

در جیره غذایی میش داشتی مقدار زیادی علوفه وجود دارد از این رو خیلی مهم است که کیفیت علوفه گوسفندان میش بالا باشد. دقت داشته باشید که نوع علوفه تولیدی با خریداری شده در زمان های مختلف چون برداشت یا بلوغ گیاه متفاوت است.

به طور کلی گیاهانی و علوفه های چون یونجه و شبدر پروتئین، کلسیم بیشترین نسبت به گیاهان تیره گندمان دارند و حتی هضم آنها راحت تر است البته از آن طرف گیاهان تیره گندمیان نیز نسبت به حبوبات کیفیت بالاتری دارند.

پی بردن به کیفیت علوفه

قطعا هر چقدر گیاه بالغ تر باشد فیبر آن بیشتر و انرژی آن کمتر می شود. اگر بخواهیم یک مثال در مورد یونجه بگوییم، هضم یونجه خشک یا چریده شده توسط میش در زمانی که تازه به گلدهی رسیده است راحت تر از زمانی است که دانه های آن شکل گرفه است و البته پروتئین بالاتری نیز به همراه دارد.

دوره‌های تولیدی میش

غذا و خوراک هر گوسفند ماده یا میش به طول کلی در زمان پرورش به چهار دسته تقسیم می شود که شامل موارد زیر است.

  1. دوره نگهداری یا دوره غیر تولیدی
  2. دوره فلاشینگ یا فصل جفت‌گیری
  3. اواخر آبستنی یا ۴ تا ۶ هفته قبل از زایمان
  4. دوره شیردهی

دوره نگهداری

این دوره را طولانی ترین دوره نگهداری گوسفندان میش می نامند و به زمانی گفته می شود که شیر گوسفند میش قطع شده است و تا 30 روز قبل از جفت گیری گوسفندان را دوره نگهداری میش می نامند. در این زمان گوسفندان میش را بیشتر به چراگاه می برند و یا با پسماندهای مواد کشاورزی تغذیه می کنند.

دقت داشته باشید که دو سوم ابتدایی دوره آبستنی گوسفند نیز جزو دوره نگهداری نامیده می شود و باید جیره غذایی میش بر طبق این دوره به آن داده شود. در این دوره معمولا مقدار مواد علوفه یا مواد مغذی تنها بین 1300 تا 1800 گرم در روز است و در صورت سالم بودن گوسفندان می توان به آنها مواد علوفه ای و خوراک ارزان قیمت داد.

جیره میش در فلاشینگ یا فصل جفت‌گیری

برنامه غذایی فلاشینگ باعث تحریک کردن گوسفندان میش به تخمک ریزی و فحلی می شود و در عین حال در این برنامه باعث کاهش میش های قصر یا باز می شوید و مهمترین ویژگی جیره فلاشینگ افزایش درصد دوقلوزایی گوسفندان است. دقت داشته باشید که تنها زمانی جیره فلاشینگ موفقیت آمیز خواهد بود که میش ها قبل از جفت گیری بررسی شوند و هیچ گونه بیماری نداشته باشند.

به منظور تامین انرژی مورد نیاز گوسفندان میش در این دوره باید آنها را به مرتع هایی ببرید که کیفیت علوفه آنها بالا باشد و مقدار غلات را افزایش دهید.

در جیره فلاشینگ غذای روزانه گوسفندان میش 250 الی 450 گرم غلات نظیر یولاف، ذرت، جو و … است. البته نباید فراموش کرد که در این دوره باید مواد معدنی چون فسفر اضافه و سلنیوم را از مواد علوفه گوسفندان کم کنید.

اواخر آبستنی به چه دوره ای می گویند؟

4 الی 6 هفته آخر دوره آبستنی میش دوره بحرانی است که بیشترین وزن گیری جنین انجام می شود از این رو خوراک میش  باید روزانه بین 1800 الی 2000 گرم علوفه خشک و 250 تا 450 گرم غلات پر انرژی در نظر گرفته شود.

خوراک میش در دوره شیردهی

در دوره شیردهی گوسفندان میش با توجه به تعداد بره های به دنیا آورده باید جیره غذایی آن نوشته شود. فراموش نکنید که در این دوره به منظور افزایش شیر گوسفندان میش حتما بره ها را از میش جدا کنید و با جایگزین شیر تغذیه کنید در غیر اینصورت احتمال افزایش ورم پستان و همچنین بیماری های دیگر وجود دارد.

در اواخر دوره آبستنی گوسفند با کاهش وزن میش متوسط روزی 50 گرم مواجه خواهید شد و چنانچه میش دو قلو یا بیشتر باردار باشد این کاهش وزن به 100 گرم در روز می رسد.

در طول دوره شیردهی باید به مقدار 2 الی 2.5 کیلوگرم به علوفه خشک در طول روز به گوسفند ماده داد و به ازای هر بره ای که دارد و به آن شیر می دهد باید 450 گرم نیز غلات دریافت کند.  البته فراموش نکنید که باید در کنار مواد خوراکی بالا حتما انواع مکمل پروتئینی چون کنجاله سویا، کنجاله تخم پنبه به آنها بدهید و آب تازه و سالم در دسترس میش قرار دهید.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است