مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن گوسفند و بز

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن گوسفند و بز

اهمیت تغذیه گوسفند و بز تا جایی اهمیت دارد که اگر مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن گوسفند و بز فراهم نشود علاوه بر اینکه امکان به دنیا آمدن بره و بزغاله های نارس است بلکه ممکن است باعث کاهش تولید شیر و حتی لاغری مفرط دام شود.

همانطور که بدن انسان نیاز به انواع مواد معدنی و ویتامین دارد و کمبود آن باعث آسیب به سلامت افراد می شود همین موضوع هم برای گوسفندان و بز صدق می‌کند. کمبود کلسیم باعث بیماری تب شیر گوسفند و فلج شدن میش پس از زایمان خواهد شد و کاهش ویتامین A باعث بروز بیماری جفت ماندگی، شب کوری و تولد بره ها و بزغاله های نارس خواهد شد. پس شک نکنید شغل دامداری به همین سادگی که فکر می‌کنید نیست چونکه هم باید به تغذیه دام به دقت توجه کنید و هم اینکه از دام ها مراقبت کنید و در صورت بیمار شدن آنها اطلاعات کافی در مورد انواع بیماری های گوسفندان و بز داشته باشید تا نسبت به درمان آن اقدام کنید. برای افزایش استخوان بندی و اسکلت بدنی و همچنین افزایش رشد و کیفیت پشم و پوست گوسفندان نیاز به مصرف خوراکی های است که مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن گوسفند و بز را تامین کند.

اهمیت تغذیه گوسفند و بز تا جایی اهمیت دارد که اگر مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن گوسفند و بز فراهم نشود علاوه بر اینکه امکان به دنیا آمدن بره و بزغاله های نارس است بلکه ممکن است باعث کاهش تولید شیر و حتی لاغری مفرط دام شود.

فروش گوسفند زنده شیراز

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

مواد معدنی برای تقویت سیستم اسکلت و اعصاب بدن دام مهم است

شاید تا به حال دیده باشید که دامدار به گوسفند و بز مقداری نمک می دهد این تنها به دلیل خوشمزه شدن جیره غذایی نیست بلکه نمک حاوی سدیم و کلر است و کمبود آن می تواند باعث خاک خوردن گوسفند و حتی بروز بیماری پیکا شود. کاهش یک سری مواد معدنی حتی باعث مسمومیت و کم خونی دام خواهد شد.

تمامی شانزده مواد معدنی چون کلسیم، پتاسیم، فسفر، سدیم، کلر، منیزیم، گوگرد، ید، آهن،مس، منگنز، روی، کبالت  و سلنیم برای بدن گوسفند و بز نیاز است.

مواد خوراکی حاوی کلسیم و فسفر

مواد علوفه ای لگومینه چون یونجه حاوی مقدار زیادی کلسیم و مقدار کمی فسفر است که برای جبران فسفر مورد نیاز بدن گوسفندان بهتر است از دانه غلات استفاده کنید.دانه غلات حاوی مقدار زیادی فسفر و مقدار کمی کلسیم است از این رو حتما مهم است از نسبت کلسیم به فسفر یعنی 3.5 به 1 استفاده کنید.

نمک بهترین ماده حاوی سدیم و کلر

خوراندن نمک به گوسفند و بز باعث تامین ماده معدنی سدیم و کلر خواهد شد که در صورت کمبود نمک در جیره غذایی باعث اشتهای غیر طبیعی یعنی بروز بیماری پیکا، لیسیدن ادرار و عرق دام های دیگر و حتی خوردن خاک و کود خواهد شد.

کمبود منیزیم باعث بروز بیماری کزاز خواهد شد

منیزیم برای نگهداری اسکلت بدن بکار برده می شود و برای عملکرد اعصاب ماهیچه های بدن گوسفند و بز مهم است که این ماده معدنی را در منابع پروتئینی گیاهی چون کنجاله ها می توان یافت کرد.

کمبود منیزیم در جیره غذایی بخصوص در مصرف علوفه های اوایل بهار باعث بروز بیماری کزاز علفی گوسفند خواهد شد.

علوفه های با کیفیت منبعی از پتاسیم

پتاسیم یکی دیگر از مواد معدنی مورد نیاز بدن دام است که کمبود آن باعث بی حالی، سفتی ماهیچه ها، تشنج در گوسفند و بز خواهد شد و مصرف بیش از حد پتاسیم باعث بروز کزاز علوفی خواهد شد.

گوگرد

  1. کمبود گوگرد باعث کاهش اشتها، وزن و همچنین کاهش رشد  الیاف بدن می شود.
  2. افزایش مصر گوگرد باعث جذب مس، مولبیدن و سلنیم خواهد شد.

تولد بره های ضعیف می تواد به خاطر کمبود ید باشد

ید برای سنتر هورمون های تیروئیدی چون تیروکسین نیاز است که کمبود آن باعث تولد بره و بزغاله های ضعیف خواهد شد.

کم خونی، پوکی استخوان به دلیل کمبود مس

مس یک ماده معدنی است که در اعمال سیستم عصبی و همچنین رنگی کردن پوست و الیاف بدن گوسفند تاثیر دارد. کمبود مس باعث کم خونی، پوکی استخوان، اختلالات باروری در گوسفند و بز خواهد شد.

آهن

آهن باعث انتقال اکسیژن به بدن دام می شود و عملا کمبود این ماده معدنی باعث کاهش رشد، بی حالی، افزایش تنفس گوسفند و بز خواهد شد.

روی برای تولید مثل گوسفند و بز مهم است

روی ماده معدنی که نقش بسزایی در دستگاه تولید مثل و پوست مورد نیاز بدن دارد و کمبود روی می تواند یک سری عوامل منفی به بار داشته باشد.

  1. کاهش قدرت باروری دام
  2. اختلال در تولید فحلی دام
  3. کاهش تولید شیر
  4. کاهش رشد
  5. مشکلات پوستی
  6. دیر خوب شدن زخم های دام

عدم تعادل بره به دلیل کمبود منگنز

منگنز در بالا بردن نرخ فحلی و آبستن دام موثر است و کاهش آن باعث عدم تعادل بره های تازه متولد شده خواهد بود.

کمبود کبالت چه مشکلاتی برای گوسفند و بز خواهد داشت

  1. کاهش اشتها
  2. لاغری و ضعف شدید دام
  3. کم خونی
  4. کاهش تولید شیر و پشم
  5. اختلال در بروز فحلی گوسفند و بز

ویتامین های مورد نیاز گوسفند و بز شامل A؛ D، E، K و C و ویتامین های گروه B خواهد بود.

علوفه های سبز و دانه ذرت سرشار از ویتامین A

جفت ماندگی،اختلالات تولید مثل، شب کوری و همچنین تولد بره و بزغاله های نارس و مرده از جمله عوامل کمبود ویتامین آ محسوب می شود.

پیشگیری از نرمی استخوان با دریافت ویتامین D

نور خورشید و اشعه ماورابنفش بهترین منبع ویتامین D است که با قرار دادن دام در جلوی نور خورشید امکان دریافت ویتامین دی قرار دارد.

 

 

فریبرز محمدی 1399-11-26

باسلام و عرض ادب خدمت شما ببخشید بنده دارای یک میش دارم ۲ماه آبستن رومانف دارم الان ۳روزه که در طول روز فقط می خوابه و آخر شب ها بلند میشه فقط کاه گندم خالی می خوره و اصلا لب به یونجه نمیزنه خیلی هم ضعیف شده آلبته دوقلو نرو ماده داره ۳ماهه که تا همین الان ازش شیر خوردن الان خیلی ضعیف شده کمک و راهنمایی ام بکنید ممنون میشم بخاطر خدا خیلی گناهیه

مدیر سایت 1399-11-27

شما باید ابتدا با دامپزشک تماس بگیرید تا دلیل و علت این مشکل پیدا بشه اینکه بدونن بخاطر کمبود چه مواد معدنی اینطوری شده و طول درمان انجام بشه.