نحوه تمیز کردن کله پاچه گوسفند

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

نحوه تمیز کردن کله پاچه گوسفند

اگر هوس خوردن کله پاچه گوسفندی کردید ابتدای کار باید با نحوه تمیز کردن آن آشنا باشد و پس از تمیز کردن، کله پاچه را خرد کنید و سپس نسبت به طبخ و پخت کله پاچه اقدام کنید.

چندش ترین غذای جهان کله پاچه برای ما ایرانیان خیلی خوشمزه است و طرفداران زیادی دارد به خصوص اینکه بیشتر کله پزی ها مشتریان زیادی در طی روز دارند و دلیل آن طبخ کله پاچه و مصرف آن برای صبحانه است. یکی از دوستانم میگفت که در کشور سوئد با شلیک تیر تفنگ به سر گوسفند انرا می کشند و شروع به سلاخی کردن آن می کنند در صورتی که در ایران ذبح کردن و سر بریدن گوسفند طبق  شرع اسلامی انجام می شود و کله پاچه گوسفندی جزو غذاهای مغذی و گران قیمت در حال حاضر محسوب می‌شود. ترمیم دهنده شکستگی، درمان یبوست و متحرک سیستم ایمنی بدنی از جمله خواص پاچه گوسفندی است که البته از دید علمی ثابت نشده است و تنها از دید طب سنتی این موارد ذکر شده است. برای پخت کله پاچه حتما نیاز است که پس از سر بریدن گوسفند نسبت به کندن مو کله پاچه و تمیز کردن آن اقدام کنید در این مقاله به صورت آموزش تصویری نحوه پاک کردن و تمیز کردن کله پاچه را شرح خواهیم داد.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

فروش گوسفند زنده تهران

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

مصرف کله پاچه گوسفند برای چه کسانی پیشنهاد نمی شود؟

به دلیل اینکه کله پاچه حاوی مقدار زیادی کلسترول است حتما افرادی که به بیماری نقرس مبتلا هستند و افراد سالمند از این غذا نخورند با اینکه کله پاچه خاصیت ترمیم کننده شکستگی دارد اما حاوی چربی، پروتئین و کلسترول بالایی است و سالمندان می توانند به جای خوردن کله پاچه، مرغ،ماهی و بوقلمون بخورند.

نحوه تمیز کردن و پاک کردن کله پاچه گوسفند

پس از سر بریدن گوسفند باید سریعا کله پاچه را تمیز کنید در غیر اینصورت بو می کند و باید آنرا دور بندازید.

  1. خب برای اینکه موهای کله و پاچه به راحتی کنده شود کافیه یک قابلمه بزرگ را پر از آب کنید و بگذارید خوب بجوشد.
  2. تمامی پاچه ها را داخل قابلمه بگذارید و پس از چند دقیقه آنرا بیرون بیاورید و موهای آن خیلی راحت کنده می شود.
  3. حواستون باشه که کله پاچه نباید زیاد داخل آب جوش باشد که بپزد و نه باید زود بیرون بیاورید چون موهای آن سفت است.
  4. کله را هم داخل قابلمه بذارید و پس از چند دقیقه بیرون بیاورید تا موهای آنرا با دست بتونید بکنید.
  5. البته برخی از موها ممکن است روی کله پاچه باقی بماند کافیه با چاقوی تیز یا حتی ژیلت یا تیغ آنرا بتراشید تا هیچ مویی روی کله پاچه باقی نماند.
  6. برای بیرون آوردن سم پاچه گوسفند کافیه چاقو بین آن بذارید و فشار دهید به راحتی سم بیرون می آید.
  7. آب را با فشار از قسمت پشت وارد نای گوسفند کنید تا هر چه کثافت و مواد باقی مانده از داخل بینی کله گوسفند بیرون بزند.

 

موزدایی کله پاچه گوسفندی با آتش

ممکن است با طی کردن مراحل بالا بازم یک سری از موهای کله پاچه باقی بماند آنرا روی آتش به صورت مایل بگذارید یا به اصطلاح بذارید کِز شود بعد سریعا با دست موها را بکشید. البته می توانید از جوش شیرین و قرص آسپرین هم برای کندن موی کله پاچه استفاده کنید.

تمیز کردن کله پاچه را به صورت کامل در سایت باجا ببینید و تنها روی عکس زیر کلیک کنید.

نحوه خرد کردن کله پاچه

پس از اینکه کل کله پاچه گوسفند تمیز و پاک کردین باید آنرا خرد کنید. گوش باید از بیخ بریده شود و دور انداخته شود چون قابل مصرف نیست و خود کله گوسفند باید به دو نیم یعنی فک پایین و بالا تقسیم شود برای اینکار از چاقوی تیز در دو کله برش دید و سپس دو قسمت لب  را با دست باز کنید و فشار دهید.

قسمت پاچه گوسفند هم باید به دو نیم تقسیم شود که البته قبل از این کار باید غده ما بین سم پا را برش دهید و با چاقو به دو نصف تقسیم کنید. برای اینکه مطمئن شوید که داخل بینی کله پاچه کرم وجود ندارد حتما آنرا چند بار به زمین بکوبید تا هر چی داخل بینی است خارج شود و با چاقو قسمت بینی برش دهید در این صورت کرم های داخل بینی خارج خواهد شد.

کرم داخل بینی گوسفند نشانه بیماری میازیس گوسفند است که باعث ایجاد سرفه گوسفندان خواهد شد.

 

نحوه در آوردن مغز گوسفند

برخلاف زبان و نای گوسفند نباید مغز قبل از طبخ و پختن آن جدا شود پس از اینکه خوب کله پاچه گوسفندی طبخ شد به راحتی امکان بیرون آمدن کله پاچه وجود دارد البته برخی قید خوردن مغز گوسفند را می زنند.

یک دست کله پاچه گوسفندی شامل چه موارد است؟

خیلی از اوقات ممکن است برای برآورده کردن نذر اقدام به قربانی کردن گوسفند کنید یا اینکه برای مراسمات عزاداری،عروسی و عقیقه کردن بچه گوسفند بخرید و سر آن را ببرید کله پاچه گوسفندی را می توانید در یک فرصت مناسب میل کنید. کله پاچه شامل مغز، زبان و گوشت است که در بیشتر کله پزی ها آنرا یک دست کله پاچه گوسفندی می نامند. برای رفتن به رستوران و خوردن کله پاچه گوسفندی حتما باید در کله پزی اشاره کنید که چه چیزی می خواهید بخورید.

برخلاف دنبلان گوسفندی، کله پاچه طرفداران زیادی دارد

از دید اسلام خوردن دنبلان گوسفندی حرام است اما هیچ مشکلی بابت خوردن کله پاچه گوسفند وجود ندارد و چنانچه نگاهی به ساندویچی ها بندازید حتی ساندویچ مغز گوسفند سرو می شود که به خاطر دیر هضم بودن آن معمولا در کنار آن از ادویه جات گرم چون خردل، دارچین همراه کمی سرکه و آبلیمو استفاده می‌شود.

از خرید کله گوسفند ماده اجتناب کنید

بیشترین درصد فروش کله پاچه گوسفند مربوط به گوسفند نر است چونکه بیشتر آنها ذبح می شوند چونکه میش برای شیردهی و بره زایی مناسب است و از آن طرف کله گوسفند ماده معمولا مسن است و خوشمزه نیست.

برای اینکه بفهمید که کله گوسفندی که خریدید ماده بوده یا نر کافیه به قسمت بالای سر کله نگاه کنید اگر جای شاخ بود حتما نر است، البته برخی از نژاد گوسفندان ایرانی بدون شاخ هستند برای این موارد کافیه نگاه کنید کله گوسفندی که بزرگ و کشیده باشد کله گوسفند نر است.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است