قیمت کنجاله دانه پنبه

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

قیمت کنجاله دانه پنبه

برای تامین مواد غذایی و خوراک دام و طیور لازم است که مواد مغذی شامل پروتئین های مورد نیاز دام و طیور را فراهم کنید تا بتواند باعث بهبود و افزایش کیفیت گوشت و همچنین افزایش تولید شیر دام زنده شود از این رو خیلی مهم است که مواد پروتئینی را در جیره غذایی دام و طیور قرار دهید که ارزان قیمت ترین آنها کنجاله دانه پنبه است که البته مصرف زیاد آن می تواند منجر به مسمومیت دام و همچنین تغییر در زرده تخم مرغ شود.

با توجه به افزایش روز افزون جمعیت در ایران و سراسر جهان نیاز به تامین مواد غذایی پروتئین دار شامل گوشت گوسفند، گوساله، بز، مرغ وحتی طیور دیگر لازم و ضروری است از این جهت با پرورش دام زنده و طیور برای تامین مواد پروتئینی و مغذی بدن استفاده می شود که لازم است با مراقبت لازم و تغذیه مناسب از دام ها و طیور باعث افزایش وزن آنها شوید تا بتوانید با کشتار آن از گوشت آنها استفاده کنید یا در زمان پرورش دام زنده از شیر و فراورده های لبنی آنها و همچنین تخم مرغ و دیگر طیور بهره مند شوید. برای تامین مواد مغذی دام و طیور که شامل کربوهیدراتها و چربیها ، پروتئین ها ، مواد معدنی ، ویتامین ها ، آب و ترکیبات اضافی است نقش پروتئین ها خیلی زیاد است از این رو از دو نوع پروتئین حیوانی و گیاهی برای تامین میزان پروتئین مورد نیاز دام و طیور استفاده می شود. با وجود اینکه انواع پروتئین حیوانی چون پودر ماهی ، پودر گوشت ، پودر خون ، پودر شیر ، پودر گوشت استخوان دار پودر پر ، پودر کشک ، اب پنیر خشک شده ، باقی مانده کشتارگاههای طیور و مواد محلول ماهی درصد بالایی از پروتئین را دارند اما به دلیل گران بودن آن خیلی به صرفه نیست که به مقدار زیاد به دام و طیور داده شود از این رو از پروتئین های گیاهی شامل کنجاله سویا ، کنجاله پنبه دانه ، کنجاله بذرک ، کنجاله کلزا ، کنجاله گلرنگ ، کنجاله کنجد ، دانه باقلا و .... استفاده می شود.

فروش لوازم حیوانات

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

قیمت کنجاله دانه پنبه در تاریخ ۹۹/۱۰/۱۶ روز سه شنبه چقدر است

با توجه به اینکه بیشترین کشت پنبه در شمال کشور است از این رو بیشترین آمار فروش کنجاله تخم پنبه مربوط به استان گرگان است که در جدول زیر قیمت آنرا مشاهده خواهید کرد.

استان / نام محصول داخلی میانگین ساعت
حداقل حداکثر
گلستان 66,500 67,000 66,750 11:59
میانگین 66,750 66,750

قیمت کنجاله پنبه دانه

نام محصول تاریخ حداقل حداکثر میانگین میزان تغییر میانگین ماه جاری میانگین ماه قبل میانگین 6 ماه قبل میانگین سال جاری میانگین سال قبل
کنجاله تخم پنبه ۹۹/۱۰/۱۶ 66500 67000 66750 0 73125 34600 27875 31808 26710

کنجاله چیست؟

روغن نباتی یا همان گیاهی در طی فرآیند روغن کشی از دانه پنبه، سویا، آفتاب گردان ، بادام زمینی و... بدست می آید اما به تفاله و پسمانده و مواد باقی مانده از کارخانه های روغن کشی کنجاله گفته می شود که کنجاله تخم پنبه یکی از ارزان قیمت ترین مواد پروتئینی حاصل است که برای خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد.

تخم پنبه چیست؟

پنبه یک نوع محصول کشاورزی است که با کشت آن و برداشت آن عملا با جدا کردن کرک و الیاف پنبه آنرا به کارخانه های نساجی برای ساخت انواع پارچه می فرستند و سپس از تخم پنبه در کارخانه روغن کشی برای تولید روغن نباتی و مایع استفاده می شود. حاصل پسمانده روغن پنبه دانه را کنجاله شکل می دهد که حاوی 41 درصد پروتئین است که به منظور تامین مواد غذایی و خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرد.

 گوسیپول در تخم پنبه

با وجود اینکه کنجاله دانه پنبه سرشار از مواد پروتئینی است و به نسبت یک مواد خوراکی ارزان قیمت است اما مصرف بیش از حد آن به دام و طیور باعث مسمومیت آنها می شود و به دلیل وجود گوسیپول در تخم پنبه امکان آسیب پذیری به زرده تخم مرغ وجود دارد.

خواص پنبه دانه برای دام

از جمله فرآورده های پنبه دانه می توان به خوراک، آرد،پوست و کنجاله تخم پنبه اشاره کرده که هر کدام از آنها در طی فرآیندی از روغن کشی به دست می آید و میزان درصد پروتئین آن متفاوت است اما به صورت کلی از کنجاله دانه پنبه به عنوان یک مواد غذایی پروتئینی گیاهی با 40 درصد برای تغذیه دام و خوراک دهی طیور استفاده می شود.

۱. رطوبت ۶-۱۲

۲. خاکستر۶-۵/۷ درصد

۳. سلولز ۶/۴-۱۷ درصد

۴. کلسيم ۱۴/۰-۶/۲

۵. مواد پروتئينى ۱۵-۴۹ درصد

۶. عصاره غيرازتى ۱۸-۳۳ درصد

۷. مواد چرب ۹/۱-۹ درصد

۸. فسفر ۴۶/۰-۱۳/۱ درصد

مقایسه کنجاله تخم پنبه با کنجاله سویا

با وجود اینکه درصد پروتئین کنجاله تخم پنبه کمتر از کنجاله سویا است و به عنوان ماده غذایی ارزان قیمت برای خوراک دام و طیور محسوب می شود اما می توان گفت به دلیل وجود ماده سمی گوسیپول باعث آسیب زدن به زرده تخم مرغ خواهد شد، از این رو مصرف آن برای طیور به مقدار پایین تر انجام می شود.

  1. کیفیت نامرغوب تری نسبت به کنجاله سویا دارد.
  2. هضم راحت تر کنجاله تخم پنبه برای نشخوراگان
  3. درصد پایین خوش خوراکی آن نسبت به کنجاله سویا

با وجود اینکه کنجاله تخم پنبه به عنوان یک ماده پروتئینی ارزان قیمت محسوب می شود اما مصرف بیش از اندازه آن می تواند باعث یبوست دام و طیور و همچنین تغییر در رنگ زرده تخم مرغ شوید و البته مسمومیت غذایی بر اثر مصرف بیش از حد کنجاله تخم پنبه کاملا مشهود است.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است