قیمت بره زنده

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

قیمت بره زنده

پرواربندی گوسفندان یک روش کوتاه مدت یعنی 100 روزه است که با تغذیه دستی و مراقبت از دام با افزایش وزن گوسفند همراه است تا باعث تولید گوشت شود اما بره سه ماهه بهترین سن برای پرواربندی است که سرعت رشد بالاتری نسبت به دام های بالغ دارد همین باعث افزایش قیمت بره زنده نسبت به سایر گوسفندان شده است که در این بین نوع نژاد، وزن هم در قیمت تاثیر گذار است.

پرورش گوسفند زنده معمولا با هدف تولید گوشت؛ شیر، پشم و حتی استفاده از روغن حیوانی انجام می شود که در این بین روش های مختلفی چون پرواربندی، داشتی و اصلاح نژاد برای گوسفندان در نظر گرفته می شود که هر کدام سود مختص به خود را دارد. پرواربندی گوسفندان با هدف افزایش وزن دام زنده در طی 100 الی 120 روز انجام می شود که با خرید گوسفندان گوشتی و تغذیه دستی آنها و مراقبت ویژه از آنها پس از طی کردن دوره پرواربندی آنها را روانه بازار می کنند. بره زنده نسبت به گوسفندان بالغ سرعت رشد بالایی در طول دوره پرواربندی دارند و با تغذیه مناسب چاق می شوند از این رو بیشتر دامداران به دنبال خرید بره زنده هستند که همین باعث افزایش قیمت بره زنده در طول سال شده است. البته قیمت بره زنده هم براساس قیمت گوسفند زنده تعیین می شود که به صورت کیلویی عرضه می شود و با توجه به نژاد آن و همچنین میزان وزن و جنسیت بره قیمت آن متفاوت است.

فروش بره زنده قم

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

بره چیست

در صورت جفت گیری قوچ با میش به صورت سنتی یا تلقیح مصنوعی عملا گوسفند میش آبستن می شود که با طی کردن طول دوره آبستنی یعنی 5 ماه بچه خود را به دنیا می آورد که به آن بره می گویند. بره تازه متولد شده در برابر سرما و گرسنگی خیلی ضعیف است و همین باعث می شود که دو عامل سرما و گرسنگی بیشترین میزان مرگ و میر بره را به همراه داشته باشد.

به بره تازه متولد شده تا سن سه ماهگی را بره شیری می نامند چون از شیر میش مادر تغذیه می کند، بره 90 روزه را بره سه ماهه می نامند که برای دوره پرواربندی مناسب است و با رسیدن به سن 6 ماهگی عملا به وزن 50 تا 60 کیلوگرم خواهد رسید.

سود حاصل از پرواربندی بره زنده

هر چقدر سن دام زنده کمتر باشد قطعا سرعت رشد و وزن گیری بالاتری نسبت به دام های بالغ دارد، البته بره های زیر سه ماه و کمتر از وزن 25 کیلوگرم مناسب دوره پرواربندی نیستند چون توان بدنی بالایی  در برابر بیماری ها ندارند و با خوردن مواد علوفه و کنسانتره بیشتر در معرض بیماری اسهال قرار می گیرند.

سن مناسب برای پرواربندی بره ها سه ماه و وزن آن باید حداقل 25 کیلوگرم باشد که با طی کردن طول دوره پرواربندی یعنی 100 روز به وزن 50 الی 60 کیلوگرم برسد و دامدارا با فروش آن به بازار یا فرستادن به کشتارگاه سود خوبی به دست آورد.

قیمت بره زنده بر چه اساسی تعیین می شود؟

قیمت بره شیری

خب همانطور که گفتیم به خاطر افزایش وزن و سرعت رشد بره ها نسبت به گوسفندان بالغ دامداران به پرورش بره پرواری میل پیدا می کنند همین باعث می شود که اکثر دامداران به فکر افزایش تولید مثل گوسفند زنده حتی به روش هورمون تراپی، کاشت رگولین، سیدرگذاری باشند تا گوسفند میش بتواند در هر فصلی از سال فحل شود و به روش تلقیح مصنوعی آبستن شود.

قیمت بره شیری در تابستان به پایین ترین حد خود می رسد به همین جهت همیشه دامداران به دنبال راه حلی برای افزایش تولید مثل گوسفندان و به دنیا آمدن بره ها در فصل های دیگر سال هستند تا بتوانند آنرا با قیمت بالا بفروشند.

قیمت بره پرواری

بره زنده به سن سه ماه قطعا وزن بیشتری از بره شیری دارد و همچنین با توجه به قیمت روز بازار به فروش می رسد. البته یک سری عوامل در قیمت بره پرواری تاثیر گذاراست که شامل موارد زیر است.

  1. سن بره زنده
  2. نوع نژاد بره گوشتی
  3. وزن بره زنده
  4. زمان فروش بره

نکات مهم برای پرواربندی بره ها

قطعا اگر به دنبال خرید بره سه ماهه و پرواری هستید باید در ابتدای کار بدانید که در طول سال شما سه بار توانایی پرواریندی بره ها دارد و همچنین باید بهترین نژاد بره پرواری را با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه خود انتخاب کنید.

بهترین نژاد بره پرواری

گوسفند زنده نزدیک به 200 نژاد مختلف دارد که به دسته های گوسفندان شیری، گوسفندان گوشتی، گوسفندان پشمی تقسیم می شود که هر کدام کاربرد خاص خود را دارد. اگر شما به دنبال پرواربندی بره ها هستید باید به طور حتم نژاد گوسفندان گوشتی را انتخاب کنید که در بین نژاد گوسفندان ایرانی نژاد شال، افشاری، مغانی، قزل، بهمنی، سنگسری، مهربانی و سنجابی بهترین نژاد گوسفندان گوشتی ایرانی شناخته می شوند.

بره های گوشتی عملا نسبت به بره های شیری و پشمی بیشترین وزن گیری را به همراه دارند طوری که در نژاد بره شال حتی افزایش وزن روزانه 208 گرم را خواهید دید.

سن و وزن بره پرواری

هر بره پرواری باید حداقل سه ماهه باشد و حتما وزن آن کمتر از 25 کیلوگرم نباشد چون توان بدنی در برابر انواع بیماری های دامی ندارد و همچنین به خوراک پرواری عادت نکرده است. یکی از کارهایی که دامداران در تغذیه بره شیری انجام می دهند این است که پس از دو هفته کم کم خوراک را به آن می دهند تاعادت کند اما قطعا یک بره زیر سه ماهه به خوبی نمی تواند علوفه و کنسانتره دامی بخورد و خوردن بیش از حد آن باعث اسهال خواهد شد.

برای پرواربندی بره نر خوب است یا بره ماده؟

قطعا بره نر هم وزن گیری بیشتری دارد و اینکه میزان درصد ذخیره چربی آن کمتر از بره ماده است از این رو اکثر دامداران به پرواریندی بره نر می پردازند.

تغذیه بره پرواری

برای کاهش بیماری اسهال در بره ها عملا باید میزان اضافه کردن جیره غذایی به تدریج انجام شود و برای برای بره های بیش از سه ماه باید روزانه 45 تا 50 جایگزین جو و اقلام خوراکی گردد و روزانه ۱۵ گرم به کنسانتره افزوده شود.

 

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است