دلیل گیجی گوسفندان و نحوه درمان آن

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

دلیل گیجی گوسفندان و نحوه درمان آن

عدم تعادل در راه رفتن، افسردگی، بی اشتهایی از علائم بیماری سنوروس سربرالیس است که به بیماری گیجی گوسفندان معروف است و جزو بیماریهای عجیب انگلی گوسفندان است که با ورود کرم نواری داخل جمجمه همراه است و تشدید آن حتی می تواند منجر به کور شدن و مرگ گوسفندان شود.

سرگیجه یکی از بیماری های شایع بین تمامی انسان هاست که می تواند به دلیل کاهش فشار خون، اضطراب؛ کم آبی، میگرن و حتی بیماری های قلبی انجام شود. حالت منگ بودن و تاری چشم و بی تعادلی در هنگام راه رفتن و حتی نگرانی از بابت اینکه یهو بیهوش نشوید از نگرانی های بیماری سرگیجه است که هر کسی را اذیت می کند. گیجی گوسفندان و چرخیدن سر گوسفند به یک طرف و برخی اوقات کوبیدن سر به دیوار از علائم بیماری سنوروس سربرالیس است. خوردن علوفه های آلوده توسط گوسفندان باعث می‌شود که یک نوع کرم نواری به نام تنیا مولتی‌سپس وارد سیستم عصبی گوسفند شود و عملا باعث سردرد شدید دام و به موجب آن گیجی شود.

بیماری سنوروس سربرالیس یکی از بیماری های انگلی گوسفندان است که بر اثر خوردن علوفه آلوده باعث ورود کرم نواری تنیا مولتی‌سپس به خون گوسفند و وارد شدن آن به داخل جمجه می شود که به موجب آن باعث سرگیجه، عدم تعادل و در برخی اوقات نابینایی کامل گوسفند می شود.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

فروش بره پرواری شیراز

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

سرگیجه انسان را از پا در می آورد

هر کسی تا به حال یکبار سردرد شدید را تجربه کرده است، نگرانی بابت سرگیجه وجود ندارد اما برخی اوقات این سردردهای شدید امان آدم را می برد بخصوص اینکه بر اثر بیماری های کم خونی، قند خون پایین و حتی میگرن باشد. با این اوصاف باید هر از چند گاهی باید به سردرد و سرگیجه عادت کنید.

سر درد شدید گوسفندان با جراحی کردن آنها برطرف می شود

کسانی که به پرورش گوسفندان و دیگر دامها مشغول هستند به طور حتم باید اطلاعاتی در مورد انواع بیماری های گوسفندان داشته باشند تا بتوانند با مشاهده علائم بیماری نسبت به درمان آن اقدام کنند.

عجیب ترین بیماری گوسفندان می تواند همین گیجی و سردرد شدید آنها باشد که با رشد کرم نواری داخل جمجه همراه است و تشدید آن حتی ممکن است باعث کور شدن و مرگ گوسفندان شود. با وجود خطرناک بودن بیماری سنوروس سربرالیس در گوسفندان نگران نباشید چونکه با عمل جراحی و دادن یک سری قرص ضد انگلی به گوسفند امکان از بین بردن این کرم نواری وجود دارد.

گوسفندان چگونه به بیماری سنوروس سربرالیس مبتلا می شوند؟

کرم نواری تنیا مولتی‌سپس یک نوع انگل است که در داخل روده سگ به وجود می آید و با آلوده شدن علوفه ها به مدفوع سگ عملا تخم تنیا مولتی سپس وارد خون گوسفند و به موجب آن وارد جمجه گوسفند می شود.

علائم بیماری سنوروس سربرالیس در گوسفندان

  1. افسردگی
  2. بی‌اشتهایی
  3. عدم تعادل در موارد شدید
  4. کاهش بینایی یک طرفی یا نامتقارن
  5. فلجی یکطرفی صورت
  6. چرخش سر
  7. به دور خود چرخیدن
  8. برداشتن قدم‌های بلند با اندام‌های حرکتی قدامی و در نهایت با پیشرفت بیماری زمین‌گیری و اغما دیده می‌شود.

علاوه بر مشاهده علائم بالا برای تشخیص قطعی بیماری گیجی و فلجی گوسفندان باید عکس رادیولوژی در سطوح جانبی و پشتی-قدام ‌و مشاهده مناطق رادیولوسنت درون جمجمه گرفته شود.

درمان بیماری سنوروس سربرالیس در گوسفندان

  1. تجویز قرص پرازیکوانتل (لورنسیت) با دوز ۱۰۰میلی‌گرم/کیلوگرم وزن بدن بمدت ۵روز متوالی
  2. تجویز همزمان یک داروی ضدالتهاب غیر استروییدی با دگزامتازون (جهت کاهش فشار داخل جمجمه)
  3. تجویز ویتامین B1 جهت کمک به ترمیم بافت مغزی
  4. کیست رامی‌توان به روش جراحی و بیهوش کردن گوسفند و سوراخ کردن جمجه آن خارج کرد.

یکی از روش های از بین بردن کیست های داخل جمجه گوسفند عمل جراحی است البته مصرف کله پاچه گوسفندان مبتلا به بیماری سنوروس سربرالیس توصیه نمی شود چون همانطور که به تصاویر زیر نگاه می کنید با باز کردن جمجه سر شاهد کیست های زیادی داخل جمجه گوسفند خواهید بود که خوردن آنها برای انسانها بسیار خطرناک است.

کیست داخل جمجه گوسفند

کیست باز شدن داخل جمجه گوسفند

تجمع کرم داخل جمجه گوسفند

 

نحوه مصرف قرص ضد گیجی لورنسیت (پرازی کوانتل)

بهترین روش برای درمان بیماری گیجی گوسفندان جراحی و استفاده از قرص ضد انگلی لورنسیت است که باعث دفع کرم های نواری مانند تنیا از بدن دام ها و طیور می شود و باعث از بین رفتن کرم های نواری بیماری سیستی سرکوس اوویس، سنوروس سربرالیس و کیست هیداتیک درنشخوارکنندگان می شود.

  • قرص پرازيكوانتل را مي توان مستقيم و يا لاي خوراک به حيوان داد.
  • مقدار مصرف 5 ميلي گرم براي هر كيلوگرم وزن بدن حيوان يا به شرح زير مي باشد:
  • وزن زير 10 كيلوگرم 2/1 قرص
  • وزن معادل10 كيلو گرم 1 قرص
  • وزن 20-11 كيلوگرم 2 قرص
  • وزن 30-21 كيلوگرم 3 قرص

توصیه می شود که این قرص به سگ و گربه های آلوده به بیماری داده شود تا به طور کلی بیماری از ریشه از بین برود، هر چند عوارضی چون اسهال، استفراغ، بی اشتهایی را نیز به همراه دارد که کاملا طبیعی است.

نحوه پیشگیری از بیماری سرگیجه

به طور واضح اگر بخواهیم بگوییم بیماری گیجی گوسفندان درمان ندارد و بهترین راه حل این است که مانع از ورود سگ و گربه به محل غلات شوید زیرا مدفوع این حیوانات آلوده به کرم نواری تنیا است و با خوردن علوفه آلوده عملا دام های شما به بیماری مبتلا می شوند. علاوه بر دور نگه داشتن محل نگهداری غلات، جیره، علوفه گوسفندان از سگ و گربه در صورتی که یک گوسفند و بره بر اثر بیماری سنوروس سربرالیس مرد به هیچ وجه آنرا جلوی سگ نندازید چونکه با خوردن دام عملا بیماری وارد بدن سگ و گربه می شود و مجددا این چرخه ادامه خواهد داشت پس بهتر است لاشه دام آلوده به بیماری را به صورت کامل معدوم کنید و آنرا بسوزانید.

علاوه بر رعایت نکات بالا حتما باید به موقع واکسیناسیون گوسفندان انجام شود و داروهای ضد انگلی به گوسفندان خورانده شود تا مانع از ابتلا دام به بیماری سنوروس سربرالیس یا همان گیجی شود.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

 

farhad 1399-07-04

یک دونه گوسفند دارم الان گیج میزنه و دیگه غذا نمیخوره کسی هست راهنمایی کنه؟

محمد جوان 1399-07-04

فکر کنم این بیماری واگیر دارم هست چون چند وقت پیش ما یک گوسفندی داشتیم گیج میزد و از گله حذف نکردیم حالا یکی دیگه هم اینطوری شده

کریمی 1399-07-04

سه تا بره دارم همش دور خودشون میچرخن یعنی این بیماری دارند؟ چیکارکنیم؟

هادی 1399-08-17

سلام گیجی درمان قطعی دارد.

امید 1399-09-11

کلا درمان نمیشه اینهمه مورد پورد نوشتید الکیه و در حد کشک سلماس

امید 1399-09-11

کلا درمان نمیشه اینهمه مورد پورد نوشتید الکیه و در حد کشک سلماس

محمد رسول یوسف نیا 1399-10-11

قرص های ضدانگل کلا اثرندارن لطفا دراین مورد ما راراهنمای کنید ایراد از سازنده قرصه یا نه؟بایدهمه دامها پیشگیری شوند؟

مهدی جهانگیری 1399-10-13

بره داشتم به دور خود میچرخید یعنی گیجی سر درمانش بریدن گوش بره و امپول ب ۱و قرص لورنسیت است grmGv

جواد 1399-11-21

گوسفندی دارم که مدام سرش رو به دیوار می ماله چیکار کنم؟

حامد 1399-11-21

یک دمل چرکی زیر گردن گوسفندم هست و گردنش هم کج شده دلیلش چیه؟ کسی بلده جواب بده

حسین 1399-11-21

یک بره دارم که کاملا بی حال شده دلیلش چیه

امیر 1399-12-18

سلام یک برا دارم گیج شده باید چیکار کنم

یوسف 1400-04-04

سلام خسته نباشید ما یک قوچ داریم که دچار زل کوری شده چشماش بازن ولی نمیبینه حدودا یک ماهه که اینجوری شده درمانش چیه؟

سعید سروری 1400-04-30

واقعاً تشکر میکنم خیلی بهم کمک کرده

علی 1400-05-13

سلام.من یدونه بره داشتم ک گیج شد سرشو که بریدم جمجمه سرش ک شکستم 5تا کرم از سرش بیرون آوردم.از همون کرم های ک وقتی گوسفند عطسه می‌کنه از دماغش نیفته.کرمها هم نزدیک مغزش بود.لطفا دوستان ضدانگل ها رو ب موقع بدن تا متضررنشن.

محمد جعفری 1400-12-20

بر خوابیده گردنش را به عقبمی کشد۴۳۵

کارن 1401-02-30

جمجمه شو باید با تیغ بزنی بعدببری ازبغل چشمش تاسرشوقشنگ فشار بدی خونش بریزه بعدپانسمانش کنی خوب میشه

تمنا 1401-03-30

من فهمیدم کله پاجه ای ک خوردم سرگوسفندی ک گیج بوده هست چ کنم