گاوداری بهتر است یا مرغداری

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

گاوداری بهتر است یا مرغداری

پرورش مرغ به منظور تولید گوشت و تخم مرغ انجام می شود که دو ماده غذایی اصلی در بین ایرانیان هستند و همین باعث شده است که تاسیس مرغداری نسبت به گاوداری بیشتر شود اما حساسیت بالا مرغ زنده به انواع بیماری ها هم یکی از مشکلات اساسی مرغداری است البته در این بین گاوداری هم یک سری مشکلات دارد که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.

شغل دامپروری یکی از مشاغل خوب و پر سود کشور محسوب می شود که امروز با توجه به پرورش انواع طیور و دام زنده باید با داشتن اطلاعات کافی در این زمینه و همچنین آشنایی با انواع بیماری های دام و طیور به این شغل ورود کنید. یکی از سوالات که ذهن برخی از افراد را در شغل دامپرورش درگیر می کند این است که پرورش کدام حیوان بهتر است و صرفه اقتصادی دارد که در این مقاله مزایا و معایب گاوداری و مرغداری را توضیح می دهیم. دقت داشته باشید با توجه به اینکه شغل دامپروری از روش سنتی به سمت صنعتی پیش رفته است و با مدیریت درست در نوع تغذیه دام و طیور و همچنین آشنایی با انواع بیماری های دام و طیور و دستگاه های کاربردی و تکنولوژی می توانید سوددهی بالایی برسید بهتر است ابتدا دانش خود را در زمینه پرورش هر دام و طیور بالا ببرید و سپس نسبت به راه اندازی آن اقدام کنید.

فروش مرغ تخمگذار اهواز

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

آشنایی کلی با صنعت مرغداری

پرورش مرغ زنده به صورت کلی به دو دسته گوشتی و تخمگذاری انجام می شودکه به منظور تولید تخم مرغ از نژاد خوب لگهورن استفاده می شود و همچنین به منظور تولید گوشت معمولا جوجه مرغ و خروس را به مدت 40 الی 50 روز پرورش می دهند و با تغذیه مناسب به وزن 2.5 الی 3 کیلوگرم می رسانند و به کشتارگاه می برند تا سود خوبی به دست آورند. با  توجه به میزان مصرف زیاد گوشت مرغ در بین ایرانیان و همچنین کاهش قیمت مرغ زنده نسبت به قیمت گوسفند زنده امروزه تاسیس مرغداری اگر با دانش بالای شما و مدیریت درست همراه باشد با سوددهی بالایی همراه خواهد بود.

آشنایی کلی با صنعت گاوداری

گاو زنده به دو دسته گوشتی و شیری تقسیم می شود که با وجود اینکه هضم گوشت گوساله سخت تر از گوشت گوسفندی است اما قیمت ارزان گوشت گوساله باعث شده است که خیلی از مردم جهان به مصرف گوشت قرمز این دام روی بیاورند و همچنین با توجه به اهمیت مصرف شیر گاو در جهان که به 80 درصد می رسد امروز پرورش گاوهای شیری در جهان بیشتر از قبل انجام می شود.

  1. برای تولید گوشت قرمز از گاوهایی همانند سمینتال، شاروله، لیموزین، هرفورد و... با استعداد تولید گوشت بالا
  2. از گاوهای شیری همانند هلشتاین، براون سوئیس، جرسی و گرنزی به‌منظور تولید شیر پرورش می یابد.

مزایا و معایب گاوداری و مرغداری

مزایا مرغداری نسبت به گاوداری

1-ضریب تبدیل غذایی بالا

مرغداری ضریب تبدیل غذایی بالایی دارد که در مرغ گوشتی به 2 الی 2.5 درصد می رسد یعنی به ازای تولید گوشت مرغ نزدیک به 2 الی 2.5 کیلوگرم باید دان مصرف کنند در صورتی که ضریب تبدیل در گاوهای گوشتی بالاست و به ازای 8 کیلوگرم مصرف مواد غذایی چون کنسانتره یک کیلوگرم گوشت گاو تولید می شود.

2-سرعت رشد و طول پرورش

پرورش جوجه مرغ و خروس یک روزه انجام می شود که با رسیدن سن جوجه به 42 روز و وزن 2.5 الی 3 کیلوگرم آنها را روانه بازار و کشتارگاه می کنند در صورتی که گوساله های پرواری  با وزن 200 کیلوگرم را در طول دوره پرواربندی یعنی 9 ماه به وزن 470 کیلوگرم می رسانند. همین اختلاف باعث می شود که یک مرغدار در طول سال 4 الی پنج بار پرورش جوجه مرغ و خروس انجام دهد در صورتی که یک گاوداری گوشتی نهایتا یک الی دو بار بتواند پرواربندی گوساله را با ضریب تبدیل بالا انجام دهد.

3-پایین بودن افت درصد لاشه گوشت

از یک مرغ زنده می توان حدود 70 الی 80 درصد گوشت خالص بدست آورد در صورتی که بازدهی لاشه گوشت در گاوها به 55 درصد می رسد.

4-آسان بودن مدیریت پرورش

برای تاسیس مرغداری نیازی به بررسی شرایط آب و هوایی نیست و سالن مرغداری را در هر منطقه ای می توان تاسیس کرد  و تنها میزان دمای مرغداری را باید بررسی کنید در صورتی که انتخاب و خرید برخی از نژادهای گاوها به سازگاری آن نژاد به آب و هوای منطقه بستگی دارد.

5-بازگشت سرمایه

یکی از مزیت های اصلی مرغداری گوشتی و تخمگذار بازگشت سریع سرمایه است، دقت کنید که همانطور که گفتیم یک پرورش جوجه مرغ و خروس تنها 42 روز به طول می انجامد و به وزن 2.5 الی 3 کیلوگرم می رسند و باعث می شود که شما سریعا آنها را به کشتارگاه بفرستید و سریعا به سود خود برسید در صورتی که پرواربندی گوساله نزدیک 9 ماه طول می کشد و حتی گاوداری شیری چند سال طول می کشد تا سرمایه برگشت بخورد، همین باعث شده است خیلی از مردم به سمت مرغداری بروند.

مزایای گاوداری نسبت به مرغداری

در کنار تمام مزیت های مرغداری نسبت به گاوداری این حیوانات بسیار در برابر بیماری های حساس هستند که همین باعث می شود در صورت نداشتن مدیریت درست سریعا بیمار شوند و حتی باعث تلف شدن کل مرغداری شود.

1-مقاومت در برابر انواع بیماری ها

جوجه مرغ و خروس ها بسیار نسبت به بیماری حساس هستند و نه تنها ممکن است سریعا تلف شوند حتی بیشتر بیماری های مرغداری ویروسی است و امکان واگیر دار شدن سایر جوجه مرغ ها و تلف  شدن کل آنها وجود دارد در صورتی که گاوها جزو حیواناتی هستند که مقاومت بدنی بالایی در برابر بیماری دارند.

2-تجهیزات مورد نیاز

با وجود اینکه برای تاسیس گاوداری نیاز به سرمایه کافی و زیاد نسبت به دامداری گوسفندان است اما تجهیزات یک مرغداری خیلی بیشتر از گاوداری است و شامل انواع آبخوری و وانخوری های اتوماتیک، انواع قفس، دستگاه‌های جوجه‌کشی و غیره می شود.

مهم‌ترین مشکلات گاوداری و صنعت مرغداری در داخل کشور:

  1. تامین نشدن مواد غذایی طیور و دام ها توسط نهادهای دولتی به خصوص در این برهه که تحت تاثیر ارز و وابستگی هاست با کاهش اقلام مصرفی چون ذرت، سویا، جو و...مواجه هستیم که همین باعث می شود خیلی از مرغداری ها و گاوداری ها با خطر ورشکستگی مواجه شوند.
  2. نوسانات قیمت: با توجه به تحریم خیلی از نوسانات قیمت مواد خوراکی باعث ضررهایی به مرغداری و گاوداری شده است و حتی افزایش قیمت مرغ زنده و گاو زنده هم برخی اوقات به سود گاودار و مرغدار است و حتی خیلی از اوقات به ضرر آنها می باشد.
  3. عدم وجود کشتارگاههای صنعتی: با وجود کشتارگاههای صنعتی که باعث کاهش بیماری های واگیردار و مشترک بین انسان و دام شده است اما امروزه این کشتارگاه ها هنوز به صورت سنتی مدیریت می شود و تعداد آنها خیلی کم است.
نظری برای این مقاله ثبت نشده است