نحوه نگهداری روغن حیوانی

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

نحوه نگهداری روغن حیوانی

اگر با خواندن فواید روغن حیوانی به فکر خرید آن هستید قطعاً باید بدانید که تا مدت زمان دو سال از روغن حیوانی می‌توانید استفاده کنید به شرط اینکه در ظروف در بسته وکیوم باشند هر چند که بهترین ظرف برای نگهداری روغن حیوانی همان هیزه و خیک است که از پوست گوسفند درست می‌شود و با گذاشتن گیاه چویر داخل آن باعث می‌توان عطر و بوی روغن حیوانی را افزایش داد.

روغن ماده‌ای است که داخل آن آب وجود ندارد و از انواع گیاهان، حیوانات زنده همچون گوسفند، گاو گرفته می‌شود و به‌عنوان ماده‌ای برای تامین سوخت در صنایع پزشکی، ساخت انواع رنگ و پلاستیک استفاده می‌شود البته بیشترین استفاده از روغن به‌عنوان ماده‌ای برای سرخ کردن مواد غذایی و پخت و پز است. قطعاً روغن گیاهی بیشترین مصرف را برای مردم دارد از این رو فروش روغن گیاهی و نباتی بیشتر از روغن حیوانی است اما این به معنای وجود مضررات زیاد روغن حیوانی نسبت به سایر روغن‌ها نیست. افزایش قیمت روغن حیوانی و همچنین استفاده از آن برای افراد با فعالیت‌های بدنی بالا باعث می‌شود که تقاضای خرید روغن حیوانی کمتر از روغن گیاهی و نباتی باشد هر چند که فواید روغن حیوانی زیاد است و از خوبی‌های  آن می‌توان به نداشتن تاریخ انقضای روغن حیوانی اشاره کرد هر چند که به نحوه نگهداری از روغن حیوانی بستگی دارد.

فروش گوسفند زنده مشهد

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

مصرف روغن حیوانی برای چه کسانی امکان پذیر است؟

روغن حیوانی در دو نوع روغن گاوی و گوسفندی وجود دارد که حاوی اسیدهای چرب لازم و ضروری برای بدن است و فواید زیادی در آن وجود دارد اما بیشتر مصرف روغن حیوانی برای کسانی است که فعالیت بدنی بالایی داشته باشند در غیر اینصورت حتی برای سلامت بدن نیز مضر است.

مهمترین فواید روغن حیوانی

  1. افزایش انرژی بدن؛
  2. امکان مصرف روغن حیوانی برای کسانی که به شیر و دوغ حساسیت دارند وجود دارد؛
  3. به دلیل وجود اسیدهای چرب و همچنین امگا 3 داخل روغن حیوانی با مصرف آن باعث کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب بدن می‌شوید؛
  4. بهترین راه حل درمان یبوست و سلامت گوارش است؛
  5. مصرف آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؛
  6. به دلیل وجود ویتامین A و کاروتنوئیدها به‌عنوان یک ماده غذایی ضد سرطان شمرده می‌شود؛
  7. باعث گرم شدن دمای بدن می‌شود و تحمل سرما را در فصل زمستان افزایش می‌دهد؛
  8. کمک به گرفتگی بینی و حلق؛
  9. به‌عنوان یک آبرسان خوب پوست و مفید برای سلامت پوست.

انواع روغن حیوانی

به طور کلی دو نوع روغن حیوانی در بازار وجود دارد که از شیر گوسفند و شیر گاو گرفته می‌شود که اولی را به نام روغن گوسفندی و دومی را به‌عنوان روغن گاوی می‌شناسند. البته به دلیل کاهش تولید شیر گوسفند قطعاً قیمت روغن حیوانی گوسفندی بیشتر از روغن گاوی است و عطر و بوی آن نیز بیشتر است.

به دلیل افزایش قیمت روغن حیوانی گوسفندی نسبت به روغن گاوی امروزه حتی برخی از فروشنده‌گان این دو نوع روغن را با هم مخلوط کرده و به فروش می‌رسانند.

نحوه نگهداری روغن حیوانی در منزل

به دلیل اینکه در روغن حیوانی هیچ گونه آبی وجود ندارد از این رو ماندگاری روغن حیوانی بیشتر است حتی در گذشته به دلیل اینکه یخچال وجود نداشت از این نوع روغن برای پخت و پز استفاده می‌شد. روغن حیوانی در دمای اتاق به حالت نیمه جامد در می‌آید در صورتی که در دمای بالای 30 درجه سانتیگراد روغن شروع به ذوب کردن می‌کند و همین باعث می‌شود که روغن حیوانی زودتر خراب و فاسد شود.

 کسانی که در خانه خود انباری دارند که سرد است به راحتی می‌توانند روغن حیوانی را داخل هیزه یا ظروف روحی در بسته قرار دهند و آنرا داخل انباری بگذارند. اما اگر داخل آپارتمان هستید بهتر است به فکر یک ظرف بهتر و گذاشتن روغن حیوانی داخل یخچال باشید تا روغن ذوب نشود.

قابلیت استفاده مجدد از روغن حیوانی وجود ندارد.

برخلاف روغن‌های صنعتی تنها یک بار امکان استفاده از روغن حیوانی وجود دارد و در صورتی که روغن حیوانی سرخ شده اضافه بماند نمی‌توانید آنرا مجدداً مصرف کنید و بهتر است دور ریخته شود.

نحوه نگهداری از روغن حیوانی در سایر مکان‌ها

در گذشته روغن حیوانی را داخل هیزه یا خیک قرار می‌دادند که با درست کردن هیزه (که از پوست گوسفند ساخته می‌شود) و ریختن روغن حیوانی داخل آن عطر و بوی روغن حفظ می‌شود.

به طور کلی دو قانون برای نگهداری از روغن حیوانی وجود دارد که شامل موارد زیر است.

  1. نگهداری دائم در دمای بین صفر تا 25 درجه سانتی‌گراد؛
  2. نگهداری در ظروف در بسته برای عدم نفوذ هوا.

تاریخ انقضای روغن حیوانی

قابلیت مصرف و استفاده از روغن حیوانی در طول سالیان دراز وجود دارد البته به نوع نگهداری آن هم بستگی دارد اما به طور کلی تا مدت زمان دو سال در شرایط کنونی قابلیت استفاده از روغن حیوانی وجود دارد و همین امر باعث می‌شود که تاریخ انقضایی برای روغن حیوانی در نظر گرفته نشود مگر اینکه خراب یا فاسد شود که باید سریعاً آنرا دور بریزید.

نشانه‌های خراب شدن روغن حیوانی

در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر در مورد روغن حیوانی شک نکنید که این روغن خراب یا فاسد شده است.

  1. تند شدن عطر و یاطعم روغن حیوانی؛
  2. تغییر رنگ روغن حیوانی (عموماً به رنگ قهوه‌ای)؛
  3. تغییر در مزه؛
  4. مایع شدن دائمی روغن حیوانی.

بهترین ظرف برای نگهداری از روغن حیوانی

هیزه و خیک قطعاً بهترین ظرف برای نگهداری از روغن حیوانی هستند اما در داخل محیط آپارتمان‌ها شما با ریختن روغن داخل ظروفی که درب آن به صورت وکیوم بسته شده باشد و در آشپزخانه همیشه در دسترس باشد بعنوان بهترین ظرف محسوب می‌شود.

 

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است