بهترین نژادهای مرغ تخمگذار در دنیا

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

بهترین نژادهای مرغ تخمگذار در دنیا

یکی از فواید پرورش مرغ محلی و خانگی تولید تخم مرغ است که می توانید با فروش تخم مرغ سود کلانی به دست آورید از این رو چنانچه اطلاعات کافی در این زمینه دارید بهتر است ابتدا بهترین نژاد مرغ های تخمگذار دنیا را بشناسید و سپس نسبت به خرید و پرورش آن اقدام کنید.

به طور کلی در گذشته مرغ ها تنها در فصول معینی از سال تخم می گذاشتند که امروزه انسان توانسته است با پیشرفت تکنولوژی باعث افزایش تعداد تولید تخم مرغ و تامین تخم روزانه هر خانواده شود. شاید جالب باشد که بدانید هر مرغ زنده تنها قادر به تولید 12 تخم است که پس از آن روی تخم می خوابد که به آن حالت کرچ شدن مرغ می گویند تا تخم ها تبدیل به جوجه شود در صورتی که امروزه انسان با دست بردی که روی مرغ ها برده است امروزه هر مرغ زنده قابلیت تولید 150 تخم در  سال را دارد که البته برخی از نژادها ممکن است در سال تنها 40 تخم  بگذارند از این رو در این مقاله شما را با انواع نژاد مرغ های تخمگذار آشنا می کنیم که در این بین بهترین نژادهای مرغ تخمگذار شامل نژاد لگهومن، مرندی، نیوهمشایر، پلیموت و مرغ استرالموپ است.

فروش مرغ تخمگذار

برای مشاهده تمام آگهی های فروش مرغ تخمگذار روی عکس زیر کلیک کنید.

اهمیت خرید مرغ تخمگذار

قطعا همه شما به خوبی با خواص تخم مرغ آشنا هستید از این رو خیلی مهم است که شما بتوانید بهترین نژاد مرغهای تخمگذار را بشناسید و نسبت به پرورش آن اقدام کنید. مرغ زنده به دو دلیل پرورش داده می شود که شامل پرورش مرغ های گوشتی است تا با کشتار آن از گوشت مرغ استفاده کنیم و دومی پرورش مرغ های تخمگذار است که به انسان ها این امکان را میدهد از تخم مرغ استفاده کنند و به عنوان ماده غذایی است که می تواند در تمام غذاها مورد استفاده قرار گیرد.

بهترین نژاد مرغ های تخمگذار

1-مرغ لگهورن

قطعا یکی از بهترین نژاد مرغ های تخمگذار دنیا که منشاء اصلی آن کشور ایتالیاست نژاد لگهومن است که سویه های زیادی در دنیا از آن وجود دارد و به رنگ سفید و خرمایی بیشتر وجود دارد که بیشتر در مناطق سردسیر پرورش داده می شود. سویه های مختلفی که از نژاد مرغ تخمگذار لگهومن وجود دارد به انواع رنگ های سفید قهوه ای ،سیاه،طلایی حنایی و نقره ای موجود است.

  1. سرعت رشد بالا
  2. بلوغ زودرس این نژاد که باعث می شود سریعا شروع به تخمگذاری کنند.
  3. میزان تولید تخم مرغ نژاد لگهومن بیش از 300 تخم در سال است.
  4. بیشتر تخم های این نژاد نطفه ددار است و جوجه هایش به راحتی از پوست خارج می شود.
  5. در حال حاضر در ایران انواع سویه نژاد لگهومن چون های-لاین ،LSLو بونز جمعیت مرغ های تخم گذار را تشکیل می دهند.

2-مرغ نیوهمشایر

جزو یکی از نژادهای مرغ تخمگذار در ناحیه نیوهمشایر آمریکاست که بیشتر تخم های این نژاد بزرگ و دارای پوسته ای قهوه ای رنگ است. این نژاد را می توانید با توجه به ظاهرش که شامل رنگ پرهای بلوطی قرمز، پوست ساق پا زرد و منقار زرد متمایل به قهوه ای است بشناسید.

  1. شروع تخمگذار در سن 5 ماهگی
  2. تولید تخم در سال به 250 عدد می رسد که باعث می شود تولید وف روش تخم مرغ نیوهمشایر بیشتر باشد.

3-مرغ پلیموت راک

یکی از زیباترین و قدیمی ترین نژادهای مرغ آمریکایی دنیا نژاد پلیموت راک است که یک مرغ تخمگذار خیلی خوب است که گوشت فراوان و لذیذی نیز دار و تخم های آن قهوه ای و بزرگ است.

  1. پلیموت راک مخطط و سفید آن مشهور تر از سایر انواع دیگر است.
  2. وزن خروس ۴ کیلوگرم و مرغ ۳ کیلوگرم است.
  3. میزان تولید سالیانه تخم مرغ نژاد پلیموت راک در حدود ۱۸۰ عدد و وزن تقریبی هر کدام ۶۵ گرم می باشد.
  4. جالب است بدانید که یکی از مزایای بزرگی این این است که در سن جوجگی نر و ماده را می توان تشخیص داد.

4-مرغ مرندی

اصالت و منشاء اصلی مرغ مرندی به شهرستان مرند کشور ایران بر می گردد که یکی از بهترین نژاد مرغهای تخمگذار ایران شناخته می شود و از مشخصات بارز این نژاد می توان به منقار خاکستری، ریش متوسط و قرمز رنگ ، پر های زیاد در ناحیه ساق پا و پنجه های بدون پر و رنگ پر و بال سیاه آن اشاره کرد.

  1. این نژاد در سن شش ماهگی به سن بلوغ می رسد.
  2. قابلیت تخمگذاری 120 الی 150 عدد در سال و در شرایط خوب پرورش حتی قابلیت تولید 180 عدد تخم در سال رادارد.

5-مرغ استرالوپ

یکی دیگر از نژادهای خوب مرغ تخمگذار در دنیا نژاد استرالوپ است که خیلی شبیه به نژاد مرغ مرندی است و به کشور استرالیا تعلق دارد.

  1. قابلیت تولید 190 الی 250 تخم در سال
  2. رنگ تخم مرغ های این نژاد قهوه ای روشن است.
  3. سرعت رشد بالایی در نژاد مرغ استرالوپ وجود دارد که به وزن 3 الی 4 کیلوگرمی می رسد.

6- مرغ نژاد لوهمن

یکی از ویژگیهای بارز مرغ لوهمن تخمگذاری 300 عدد در طول سال است که چنانچه نکات بهداشتی و تغذیه مناسب صورت گیرد امکان تخم های بیشتر نیز وجود دارد.

  1. وزن مرغ لوهمن بین 2 الی 3 کیلوگرم است.
  2. این نژاد در سن بلوغ یعنی 5 الی 6 ماهگی شروع به تخمگذاری می کند.

7- مرغ رود آیلند سفید

یک مرغ بومی کشور آمریکا که قابلیت تولید تخم در حدود 200 عدد در طول سال دارد و وزن آن به 3 الی 4 کیلوگرم می رسد که جزو بهترین نژاد مرغ های تخمگذار و همچنین مرغ های گوشتی در دنیا شناخته می شود. از خصوصیات بارز این نژاد مقاومت بالای بدنی در برابر انواع بیماری هاست که همین باعث می شود در هر مکان جغرافیایی به خوبی پرورش یابد.

8- مرغ نژاد ساسکس

  1. این نژاد از مرغ نیز در سال حدود ۱۸۰ الی ۲۰۰ تخم می گذارد .
  2. وزن مرغ ساسکس به 3 الی 4 کیلوگرم می رسد.
  3. جزو بهترین نژاد مرغ های گوشتی و تخمگذار دنیاست.
  4. دارای پرهای سفید رنگ و ترکیبی از رنگ سفید و مشکی در ناحیه گردن و دم خود هستند.

9- مرغ نژاد گلدن کومت

اگر قصد خرید مرغ تخمگذار دارید که آن را پرورش دهید نژاد گلدن کومت هم جزو نژادهای خوب با توانایی بالا در تخمگذاری است که سالانه شاهد 250 الی 300 تخم از این مرغ هستیم. این نژاد کاملا مهربان است و قابلیت پرورش در هر مکانی دارد که شامل پرهای قهوه ای در بدن و رنگ سفید یا طلایی رنگ در ناحیه دمگاه است.

بهترین مرغ های تخمگذار کدامند؟

به طور حتم مرغ های نژاد لگهورن، مرغ مرندی ، مرغ نیوهمشایر، مرغ پلیموت و مرغ استرالوپ جزو پربازده ترین مرغ های تخمگذار شناخته شده اند که توضیحات کامل آنها در مقاله موجود است.

کدام نژاد مرغ بیشتر کرچ می شود؟

به طور کلی باید به شما بگوییم که تمام مرغ های محلی و خانگی توان کرچ شدن دارند اما می توان گفت که بهترین مرغ کرچی نژاد مرندی است که برای کرچ شدن مرغ باید لانه مناسبی برای آن بسازید و محیط تخمگذاری کاملا آرام و گرم باشد تا این مرغ دست از تخم گذاشتن بردارد.

معمولا مرغ ها در سال چند تخم می گذارند؟

قطعا تخمگذاری هر مرغ بستگی به نژاد آن دارد و برخی از نژادها بین 180 الی 300 تخم میگذارند در صورتی که همه اینها بستگی به کیفیت تغذیه، محیط پرورش که باید آرام و بدون استرس باشد و دمای محیط هم خوب باشد.

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است