برای کرچی و رفع کرچی مرغ چکار کنیم؟

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

برای کرچی و رفع کرچی مرغ چکار کنیم؟

اگر می خواهید با جوجه کشی طبیعی مرغ باعث به دنیا آمدن راحت تر جوجه خروس و مرغ شوید باید صبر کنید که مرغ به صورت طبیعی کرچ شود و برای تحریک بیشتر مرغ برای این کار حتما یک سری اقدامات انجام دهید در عین حال چنانچه کرچ شدن مرغ برای شما دردسر ساز شده است می توانید با انجام یک سری کارها و تزریق دارو باعث رفع کرچی مرغ شوید.

به خوابیدن مرغ روی تخم های خود کرچ شدن مرغ می گویند که حتی نام های دیگری چون کپ آمدن و یا کُرک را به آن می گویند. در واقع کرچ شدن به معنای یک غریزه مادری برای مرغ زنده است که کمتر غذا و آب می خورد و روی تخم ها می خوابد تا تبدیل به جوجه شوند. در دنیا نژاد های مختلفی از مرغ و خروس زنده وجود دارد که به منظور انجام جوجه کشی طبیعی باید حتما مرغ کرچ شود تا شما بتوانید با به دنیا آمدن جوجه مرغ و خروس، تغذیه آنها و بزرگ کردن به قیمت بالا بفروشید، البته برخی اوقات کرچ شدن مرغ می تواند دردسر بزرگی برای پرورش دهندگان مرغ و خروس باشد چون باعث کاهش تولید تخم مرغ و به طبع کاهش فروش تخم مرغ می شود. در این مقاله روش هایی را به شما آموزش می دهیم که بتوانید زودتر مرغ را کرچ کنید و با استفاده از روشهایی دیگر به رفع کرچی مرغ بپردازید.

عوامل تاثیر گذار در کرچ شدن مرغ

دقت کنید که کرچ شدن یک غریزه مادری است که معمولا در طول سال دو بار رخ می دهد. در واقع هر مرغ توانایی گذاشتن 10 الی 20 تخم در سال دارد که بعد از آن کرچ می شود که با دستکاری ژنتیکی در حال حاضر شاهد تولید بیش از 250 تخم در بهترین نژادهای مرغ تخمگذار هستیم.

زمان کرچ شدن مرغ به اوایل بهار و اواخر زمستان بر می گردد که در این بین عواملی چون نژاد، سن، تغذیه و حتی سلامت مرغ نیز بستگی دارد.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

علائم کرچی در مرغ

هر مرغ محلی و بومی و نژادهای زینتی در هنگام کرچ شدن رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند که شامل موارد زیر است.

  1. نشستن و خوابیدن طولانی مدت در لانه بدون تخم گذاری
  2. خوابیدن بر روی تخم دیگر مرغ ها برای مدت طولانی
  3. عدم تمایل به بلند شدن و خارج شدن از لانه
  4. پر ریزی در قسمت شکم و سینه
  5. کم رنگ شدن تاج و زائده های گوشتی صورت مرغ
  6. فضله بزرگ و با بوی شدید
  7. کاهش تعداد دفعات دان خوردن و آب خوردن در طول روز
  8. مصرف پایین غذا و آب
  9. عوض شدن صدای مرغ
  10. پرخاشگر شدن مرغ ( چنانچه به مرغ نزدیک شوید پرهای خود را پف می کند و به شما نوک می زند.)
  11. توقف تخم گذاری

بهترین نژادهای مرغ برای کرچ شدن

انواع نژاد مرغ تخمگذار در دنیا در طول سال کرچ می شوند که اگر شما دنبال جوجه کشی طبیعی هستید قطعا نژادهای محلی و بومی بهتر از سایر نژادهای تجاری هستند و شامل مرغ محلی و بومی، نژاد لاری، لری، نژاد مرغ مرندی، بلک استار، susex، سوماترا،پلیموت راک، ارپینگتون، مارانز و یا ماراناس، دورکینگ، دومینیک، نژاد دلاور، مینیاتور، برهما، آروکونا، مرغ ابریشمی و سیلک و نژاد کوشین هستند که در این بین بهترین نژادهای مرغ کرچی شامل دو نژاد سیلیکی و کوشین است.

بهترین نژادهای مرغ تخمگذار در دنیا

نحوه تغذیه مرغ کرچ شده

غذای مرغ های کرچ شده نسبت به مرغ معمولی کمتر است و زیاد تمایل به خوردن غذا ندارند و ترجیع میدهند داخل لانه بخوابند. دقت داشته باشید که در زمان جوجه کشی طبیعی حتما به مقدار کافی دان، آب تازه در کنار لانه مرغ بگذارید  طوری که فاصله ای مناسب بین دان خوری، ظرف آب خوری تا تخم های نطفه دار وجود داشته باشد.

فراموش نکنید که غذای خوب و البته محیط گرم می تواند باعث کمک کردن به کرچ شن مرغ ها شود و اینکه برای تحریک یک مرغ کرچی باید حتما یک دوره تخمگذار بگذرد.

فروش انواع مرغ کرچ

به منظور جوجه کشی باید مرغ کرچ بخرید که می توانید روی عکس زیر کلیک کنید تا کلی آگهی مشاهده کنید.

برای کرچ شدن مرغ چه کنیم؟

به دنبال نژادهایی بروید که استعداد کرچی در آن بیشتر است و حتما مرغ های جوان را که یک دوره تخمگذار طی کرده اند برای کرچ شدن انتخاب کنید و از انتخاب مرغ های پیر برای جوجه کشی خودداری کنید. در برخی از آزمایش ها ثابت شده است که با تزریق هورمون، می توان سطح پرولاکتین بدن پرنده را افزایش داد و زودتر کرچ شود اما تضمینی وجود ندارد.

دقت داشته باشید که باید بذارید که مرج به صورت طبیعی کرچ شود و در صورتی که برای جوجه کشی عجله دارید می توانید یک دستگاه جوجه کشی خانگی تهیه کنید در این صورت به راحتی می توانید هر تخم نطفه دار را در هر فصلی از سال به جوجه کشی برسانید. فقط دقت کنید که برای خرید دستگاه جوجه کشی از برندهای معتبر دیدن کنید چون با وجود بالا بودن قیمت دستگاه جوجه کشی قطعا برای شما در آینده سوددهی بالایی خواهد داشت.

انتخاب زمان مناسب برای کرچی

فصل بهار و اواخر فصل زمستان بهترین زمان برای کرچ شدن مرغ است که به صورت طبیعی کرچ خواهند شد در این مواقع به منظور تحرک مرغ برای اینکه زودتر کرچ شود کافیه کارهای زیر را انجام دهید.

  1. جعبه هایی چوبی یا پلاستیکی به منظور ساخت لانه مرغ استفاده کنید و داخل کف لانه را پوشال چوب یا کاه پر بذارید.
  2. چند مرغ داخل لانه مرغ بذارید و برای اینکار از تخم ها بدون نطفه و تخم مصنوعی استفاده کنید.
  3. لانه مرغ را در یک مکان خوب و خلوت قرار دهید تا هیچ گونه سر وصدایی مرغ ها را اذیت نکند.
  4. محل لانه مرغ را در جایی دورتر از حیوانات و چهارپایان قرار دهید چون خروس و صدای سگ می تواند باعث ترس مرغ ها شود.
  5. محل لانه باید نور کمی داشته باشد و کمی هم تاریک باشد.
  6. دمای محیط لانه مرغ معتدل باشدو در عین حال رطوبت آن ایده آل باشد.

نکاتی در رابطه با جوجه کشی طبیعی مرغ

دقت کنید که برای جوجه کشی طبعی مرغ حتما تخم ها نطفه دار، سالم و البته تازه انتنخاب کنید و تعداد تخم ها را با توجه به جثه مرغ در نظر بگیرید طوری که مرغ بتواند زمان خوابیدن روی تخم ها تمام آنها را پوشش و گرما دهد.

به طور متوسط به منظور جوجه کشی طبیعی 12 عدد تخم نطفه دار زیر مرغ می گذارند.

نکاتی در رابطه با جوجه کشی طبیعی مرغ

متوسط زمان جوجه کشی مرغ چه با دستگاه و چه به حالت طبیعی 21 روز است، بنابراین مدت زمان 21 الی 23 روز صبر کنید تا تخم ها تبدیل به جوجه شوند.

از گذاشتن تخم سایر پرندگان زیر مرغ خودداری کنید چون مرغ ها زودتر هچ می شوند.

برای رفع کرچی مرغ چه کنیم؟

همانطور که روش هایی برای کرچ شدن مرغ ها ذکر کردیم برخی اوقات افزایش تعداد کرچ مرغ میتواند برای پرورش دهندگان دردسر ساز شود به خوصی اینکه در برخی از نژادهای اصیل ایرانی چون لاری، مرندی که چندین بار در سال کرچ می شوند. به همین منظور برای جلوگیری از کرچ شدن مرغ می توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

  1. سریعا تخم ها را از لانه جمع آوری کنید.
  2. مرغ ها را از لانه بیرون کنید تا به خوابیدن در لانه تحریک نشوند.
  3. مسیر ورودی به لانه مرغ را مسدود کنید تا مرغ نتواند وارد لانه شود.
  4. روشنایی لانه مرغ را افزایش دهید.

به غیر از موارد بالا شما می توانید از روش دارویی برای رفع کرچی مرغ استفاده کنید. داروهایی چون سیترات کلومیفن، آسپرین و تاموکسیفن و …باعث کاهش سطح پرولاکتین مرغ و رفع کرچی آنها خواهد شد.

رفع کرچی مرغ با حمام آب سرد

یکی از روش های سنتی که به واقع باعث رفع کرچی مرغ ها می شود استفاده از دوش آب سرد است که در این روش مرغ را چندین دقیقه داخل ظرفی از آب سرد قرار می دهند. دقت کنید که سر مرغ زیر آب نرود چون باعث خفگی مرغ می شود. تنها چند دقیقه کافیست که شکم مرغ کرچ شده با آب سرد تماس داشته باشد که پس از آن مرغ از حالت کرچی در بیاید.

سوالات رایج در مورد کرچی مرغ

آیا مرغ برای کرچی به خروس نیاز دارد؟

خیر. نیازی به حضور خروس نیست اما به منظور تولید تخم نطفه دارد حتما به ازای هر 6 الی 8 عدد مرغ باید یک خروس در گله باشد.

آیا مرغ ماشینی کرچ میشود؟

کرچ شدن مرغ یک امر غریزی است که در برخی از نژادها بیشتر و در برخی کمتر است، بنابراین مرغ ماشین نیز با غذا و محل مناسب می تواند کرچ شود.

چه تعداد تخم باید زیر مرغ کرچ شده قرار داد؟

تعداد تخم ها به جثه و اندازه مرغ بستگی دارد طوری که بتواند روی تمام تخم ها بخوابد و گرمای خودش را به تخم ها بدهد اما به طور معمول 12 عدد خوب است.

آیا مرغ که پارسال کرچ شده باشد باز هم کرچ میشود؟

بله، در صورتی که شرایط لازم برای آنها فراهم شود، مرغ سالم و البته پیر نباشد می تواند باز هم کرچ شود.

آیا می توان لانه مرغ کرچ شده را در محل نگه داری سایر مرغ ها قرار داد؟

می توان این کار را انجام داد ولی بهترین حالت این است که مرغ کرچ شده کاملا جدا باشد تا سایر مرغ و خروس ها باعث اذیت کردن و ترس مرغ کرچ شده نشود.

آیا خمیر مایه ترش باعث کرچی مرغ میشود؟

یکی از روش های سنتی و قدیمی برای کرچ کردن مرغ استفاده از خمیر ترش شده است که از آرد گندم حاصل می شود و به خورد مرغ می دهند. توجه کنید خمیر ترش تنها تا حدودی می تواند باعث تحرک مرغ به کرچ شدن شود در صورت که 100 درصد تضمینی نیست.

مرغ در چه سنی کرچ میشود؟

به نوع نژاد مرغ بستگی دارد اما به طور معمول بعد از اولین دوره تخمگذاری مرغ ها کرچ می شوند.

آیا دارویی برای کرچی مرغ وجود دارد؟

با کرچی مرغ میزان سطح هورمون پرولاکتین بدن مرغ افزایش می دهد از این رو می توان با تزریق هورمن های خاص این هورمون را افزایش داد.

آیا می توان تخم پرنده دیگر مثل بوقلمون، اردک و … زیر مرغ کرچ شده قرار داد؟

دوره جوجه کشی هر پرنده با سایر پرندگان فرق دارد از این رو نمی توان تخم هر پرنده ای زیر مرغ کرچ شده گذاشت اما می توان تخم مرغ نطفه دار را چند روز دیرتر زیر بوقلمون کرچ گذاشت چون دوره جوجه کشی بوقلمون بیشتر از مرغ است.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

☎️ زنگ بزن ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲

مصطفی سجادی 1400-10-25

سلام وقت به خیر.یک سوال مرغم کرچ شد تخم زیرپاش گزاشتم درنیومدمیشه دوباره تخم بزارم زیرپاهاش.مشکلی پیش نمیاد

ابراهیم غانمی 1400-11-15

باسلام وعرض ادب من مرغ مرندی سیاه دارم متاسفانه این مرغ به محض اینکه تخم میزاره تخم خودرامیخوره حتی تخم مرغهای دیگه روسریع میخوره همه کاربراش کردم بی فایده بودممنون میشم جواب بدین تانکشتمش