قیمت کله پاچه

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

قیمت کله پاچه

اگر عاشق خوردن کله پاچه هستید و قصد پخت کله پاچه در زودپز را دارید و به دنبال خرید آن هستید قطعا قیمت آن با توجه به نوع حیوان، اجزای آن متفاوت است، البته فراموش نکنید که به سن دام نیز بستگی دارد.

کله پاچه یکی از غذاهای اصیل و البته سنتی ما ایرانیان است که طرفداران زیادی دارد و البته تنها مربوط به کشورمان نیست بلکه در کشورهای آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و حتی کشور اروپایی نروژ هم جزو غذاهای مورد علاقه و محبوب است. دقت داشته باشید این غذای پرچرب و کالری، مقدار زیادی پروتئین، ویتامین ب دارد که هر کدام از اجزای آن چون زبان، مغز، پاچه طبع متفاوت و البته خواص بالایی دارند. اگر مایل به خرید کله پاچه هستید قطعا بهترین نوع آن کله پاچه گوسفند است که قیمت یک دست کامل آن بالاتر از اجزای مختلف آن است.

فروش گوسفند شال

برای مشاهده آگهی های این بخش روی عکس زیر کلیک کنید.

فروش گوسفند شال

قیمت کله پاچه چقدر است؟

خب اگر نگاهی به بازار بیندازید خیلی ها به دلیل اینکه می دانند کله پاچه جزو غذاهای اصیل و خوشمزه ما ایرانی هاست به بسته بندی آن می پردازند. ممکن است در یک بسته تنها کله پاچه و مغز باشد و یا زبان و یا پاچه گوسفند وجود داشته باشد. البته آنچه مشهود است اینکه قیمت کله پاچه گوسفند بالاتر از سایر حیوانات چون گاو و بز است و کله پزی ها اقدام به پخت کله پاچه گوسفند نر( قوچ) می کنند چون زود می پزد.

مواردی که در قیمت کله پاچه تاثیر دارد:

  1. کله پاچه نوع حیوان که بهترین آن کله پاچه گوسفند است.
  2. اینکه قصد خرید تنها یک بخش کله پاچه دارید یا یک دست کامل کله پاچه؛
  3. گوسفند جوان باشد یا پیر؛

راهنمای خرید کله پاچه

اگر با پرس و جو به دنبال خرید کله پاچه گوسفندی هستید باید به نکات زیر توجه کنید.

  1. از خرید کله پاچه یا هر کدام از قسمت های آن به صورت رو باز خودداری کنید.
  2. حتما از مراکز معتبر زیر نظر دامپزشکی خرید کنید که شامل بسته بندی بهداشتی باشن.
  3. کله دام باید هیچ گونه برجستگی، ضایعات غیر عادی و تغییر رنگ نداشته باشد.
  4. وجود هر گونه بوی عفونت، گندیدگی نشان از فاسد بودن و خرابی کله پاچه است.
  5. هنگام خرید مغز کله پاچه تنها دقت  کنید که وارفتگی، خشک یا متلاشی نباشد.
  6. سطح روی زبان عاری از هر گونه ضایعه یا توده باشد.
  7. در قسمت جگر باید هیچ گونه لکه سفید، کیست وجود نداشته باشد چون نشان از بیماری کپلک جگر است.
  8. در قسمت پاچه نباید هیچ ضایعه یا تورمی باشد.
  9. حداکثر گوشت کله پاچه  و زبان باید سه روز در یخچال و 6 الی 8 ماه در فریزر باشد.
  10. سیرابی و شیردان در فصل تابستان و پاییز سفید رنگ، در فصل زمستان و بهار تیره رنگ است.
  11. هیچ گونه بوی مدفوع، نامطبوع، ضایعه نباید روی شیردان، سیرابی باشد چون همه اینها نشان از فاسد بودن سیرابی است.

فواید و مضرات کله پاچه

این غذای خوشمزه کالری، پروتئین زیادی دارد و البته مصرف آن برای بیماران قلبی-عروقی، نقرس و حتی زنان باردار توصیه نمی شود. هر کدام از قسمت ها و اجزای کله پاچه طبع و خواص متفاوتی دارد و البته در کنار کله پاچه مصلحاتی چون گشنیز، آبلیمو،  دارچین، بابو و... مصرف می کنند که باعث هضم راحت آن می شود.

فواید کله پاچه

واحد کله پاچه یک "دست" است که شامل مغز،بناگوش، چشم، پاچه و زبان و همچنین سیرابی وشیردان است و به صورت جداگانه هر کدام از آنها فواید متفاوتی دارند.

  1. مغز کله پاچه  که شامل مغز گاو، گوسفند و بز می شود و تقریبا کلسترول به اندازه 8 عدد تخم مرغ است و هنگام پخت مغز از مصلحاتی چون دارچین، خردل و سرکه یا آبلیمو استفاده می شود.
  2. زبان کله پاچه را جزو قسمت های پر پروتئین کله پاچه می نامند که حتی به اندازه 3 واحد گوشت دارد و به دلیل وجود ویتامین های ب1 و ب 12  خوردن آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و خونسازی می شود.
  3. پاچه بهترین قسمت کله پاچه است که به خاطر کاهش درصد چربی آن بیشترین مصرف را در بین مردم دارد که برای درمان پوکی استخوان، رقیق کننده خون و البته درمان بواسیر و افزایش شیر مادر خوب است.
  4. شیرابی و سیردان نیز جزو قسمت های دیگر کله پاچه است که با وجود اینکه خیلی ها از خوردن آن امتناع می کنند اما پروتئین بالایی دارد و پر از مواد ویتامینی چون A و B است و بعنوان درمان کم خونی، تقویت و کمک به تولید اسپرم سالم، درمان بیماری های عصبی و افسردگی و... استفاده می شود.
  5. برخلاف قسمت های دیگر کله پاچه قسمت شیرابی و شیردان پرچرب نیست و همچنین کم کالری است با این تفاوت که غذایی است که حاوی درصد بالایی پروتئین و سرشار از مواد ویتامین آ و ب می باشد.

مضرات مصرف کله پاچه

به دلیل اینکه کله پاچه حاوی چربی و کالری زیاد است از  این رو مصرف آن برای بیماران قلبی-عروقی، چربی خون و البته بیماران نقرس توصیه نمی شود.

عوارض کله پاچه در دوران بارداری

به دلیل وجود میکروب ها و باکتری های داخل مغز گوسفند، گاو و البته بز خوردن آن باعث سقط جنین می شود، هر چند از آن طرف خوردن سیرابی و زنجبیل را بعنوان درمان ویار برای زنان باردار توصیه می کنند.

بهترین زمان مصرف کله پاچه

قطعا این غذای سنگین بیشتر در وعده صبحانه مصرف می شود و خوردن آن بعنوان وعده شام توصیه نمی شود چون هضم آن راحت نیست.

در کنار کله پاچه چه بخوریم و چه چیزی نخوریم؟

از خوردن موادی چون ماست و دوغ هنگام مصرف کله پاچه خودداری کنید و در عوض مواردی چون گشنیز، زیره و البته رازیانه مصرف کنید که بهنوان درمان نفخ خوب است و با خوردن آبلیمو در کنار کله پاچه تنها باعث جذب راحت آهن به بدن و کاهش سمیت غذا خواهید شد.

 

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است