دلایل ایجاد زخم دهان در دام ها

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

دلایل ایجاد زخم دهان در دام ها

یکی از مشکلات شغل دامداری بروز انواع بیماری های دامی است که برخی اوقات آنقدر شدت بیماری بالاست که ممکن است باعث تلف شدن دام ها شود بنابراین باید اطلاعات کافی در زمینه انواع بیماری های گوسفندان، گاو و گوساله ، بز و بزغاله داشته باشید و در این بین زخم دهان یکی از علائم و نشانه های انواع بیماری دامی چون تب برفکی، اکتیما، طاعون و حتی کمبود انواع ویتامین های ضروری بدن چون آ و سی است که باید نسبت به درمان آنها اقدام کنید.

تولید گوشت مهمترین دلیل پرورش دام های زنده است که در این بین پرواربندی گوسفندان بیشتر از گوساله و بز رایج است و دلیل اصلی آن افزایش قیمت گوسفند زنده نسبت به سایر دام ها است. البته با دانستن سود و بهره وری دامداری به این معنا نیست که به یک شغل ساده و راحت آشنا شده اید بلکه این دام ها مستعد ابتلا به انواع بیماری های دامی هستند که در این بین گوسفند زنده نسبت به گاو و بز بیشتر به بیماری دچار می شود بنابراین با افزایش اطلاعات خود در زمینه انواع بیماری های گوسفندان، گاو و گوساله و بز می توانید به درمان سریع بیماری کمک کنید و مانع از همه گیر شدن بیماری در بین گله دام های خود و تحمیل خسارات اقتصادی زیاد شوید. در واقع یکی از بدترین نوع بیماری هایی که باعث اختلال در تغذیه دام ها می شود ایجاد زخم دهان است. زخم دهان در دام ها می تواند از علائم و نشانه های انواع بیماری خطرناک چون اکتیما، طاعون یا تب برفکی باشد و در صورت درمان نشدن زخم حتی امکان تلف شدن دام ها وجود دارد.

هر روز دام ها را چک کنید

یکی از وظایف هر دامدار این است که ظاهر گاو، گوساله، گوسفند و بره و حتی بزغاله و بز را بررسی کند تا در صورت مشاهده هر گونه علائم بیماری سریعا نسبت به درمان آن اقدام کند. در واقع یکی از مشکلات و معایب شغل دامداری ابتلا دام های زنده به انواع بیماری ها چون زبان آبی، تب برفکی، طاعون، اکتیما است که باعث بروز زخم در دهان دام می شود و همین باعث می شود به خوبی دام نتواند خوراک و علوفه بخورد و با کاهش شدید وزن دام همراه شود.

انواع بیماری های دامی که با زخم دهان همراه است

زخم دهان دام می تواند به صورت زگیل های گلم کلمی باشد که به خاطر انواع بیماری ها رخ دهد البته برخی اوقات ممکن است به خاطر کمبود انواع ویتامین A و C این زخم ها ایجاد شود که با خرید مولتی ویتامین دامی می توانید مشکل را برطرف کنید. دقت داشته باشید که هر زخم دهان در بین گوسفندان و سایر دام ها به معنای ابتلا به بیماری تب برفکی نیست و تنها یکی از علائم اصلی این گونه بیماری هاست و باید شما آشنایی کامل با انواع بیماری چون تب برفکی، اکتیما، طاعون و مسمومیت اوره داشته باشید تا نوع بیماری را تشخیص دهید.

1-تب برفکی

در بیماری تب برفکی علاوه بر مشاهده زخم های دهان دام شاهد افزایش تب و کاهش شدید وزن گوسفند، گاو و گوساله و بز خواهید بود. حتی برخی اوقات ممکن است این گونه زخم ها علاوه بر قسمت دهان دام به قسمت سم و پای دام سرایت کند و باعث بروز لنگش در دام ها شود.

2-بیماری اکتیمای واگیر دار

مهمترین عارضه و نشانه بیماری اکتیما زخم دهان است . در این بیماری  زخم های دهان به شکل رولیفراتیو و تزایدی یا همان گل کلمی است و متاسفانه یک بیماری واگیر دار است. این بیماری از طریق مکیدن شیر توسط بره و بزغاله به مادران خود منتقل می شود. ویروس پاراپاکس عامل اصلی بیماری اکتیما یا اورف دهان است که باعث ایجاد زخم در این ناحیه می شود و حتی محلی برای تجمع مگس ها و بروز بیماری میاز در بین گوسفندان است.

3-بیماری طاعون یا PPR

در این بیماری کشنده که به صورت کلی راه درمانی ندارد زخم دهان به شکل سر سنجاقی است و باید به فکر قرنطینه دام باشید تا بیماری به سایر گله دام ها سرایت نکند.

4-کمبود ویتامین های ضروری بدن

هر دام زنده به مانند انسان ها باید مواد خوراکی بخورند تا ویتامین، مواد معدنی و پروتئین و انرژی بدن آنها تامین شود. در صورتی که بدن دام زنده با کمبود دو ویتامین ضروری یعنی A و C همراه شود باعث بروز زخم دهان در دام می شود.

5- مسمومیت با اوره

درمان سریع زخم دهان گوسفندان به خصوص بره ها

همانطور که گفتیم پرورش گوسفند زنده بیشترین سود را به همراه دارد اما مستعد انواع بیماری های دامی است که در این بین زخم دهان مشکل اساسی برای تغذیه گوسفندان به خصوص بره ها می باشد که باید سریعا نسبت به درمان آن اقدام کنید.

نحوه درمان زخم دهان گوسفندان با داروی گیاهی آفتوفین

آفتوفین یک داروی گیاهای و کاملا طبیعی است که شما می توانید از آن بعنوان درمان تاول ها، زخم های عفونتی پوست و قسمت های لب و دهان گوسفندان استفاده کنید. مهمترین مشکل زخم دهان در بین گوسفندان درد در منطقه دهان است که باعث می شود حیوان میلی به خوردن علوفه و مواد کنسانتره نداشته باشد و در ادامه با کاهش وزن و لاغری گوسفندان همراه شود. شما ببا خوراندن این دارو به گوسفندان باعث می شوید که درد آنها کم شود و اشتهای دام برگردد و در ادامه باعث تولید کلاژن و الاستین داخل زخم دهان و ترمیم زخم دهان گوسفندان شود.

ترکیبات دارو

این داروی گیاهی ترکیبی از موادی چون آویشن، نعناع فلفلی و... است.

موارد مصرف:

بعنوان بهترین داروی گیاهی برای گوسفندان است که کارایی زیادی دارد.

  • التیام دهنده ودرمان کننده تاولها
  • بثورات و زخمهای عفونی پوست، لب، دهان و مخاطات ناشی ازویروسها( تب برفکی)،باکتریها،قارچهاوعفونتهای ثانویه
  • درمان زخم سم، اکتیمای واگیر در گوسفندان ( به عنوان درمان علامتی) استفاده می شود.

نحوه ومقدارمصرف:

کافیست پس از خرید داروی آفتوفین  تنها بطری دارو را چند بار تکان دهید و سپس روی زخم و محل عفونت دام اسپری کنید.

تست های بالینی:

اثر روی زخم دهان

  • درمان زخم های دهانی گوسفندان بالغ و بره ها
  • به دلیل اثراث ضد دردی دام داروی خوبی برای التیام زخم دهان گوسفندان به شمار می آید.
  • بهتر است تعداد دفعات اسپری دارو آفتوفین تنها در روز 2 بار باشد.

اثر روی زخم سم:

از داروی آفتوفین بغیر از درمان زخم دهان گوسفند می توانید برای درمان زخم سم دام استفاده کنید که البته باید نکات زیر را به صورت کامل رعایت کنید.

  • قبل از استفاده باید سم کاملا  شستشو داده شود.
  • برای استفاده دارو در زخم های مزمن باید لایه نکروزه رویی زخم برداشته شود .
  • در صورت استفاده همزمان از آنتی بیوتیک موضعی ابتدا داروی آفتوفین اسپری و سپس پماد به موضع مالیده شود.
  • خواص ضدباکتریایی (میکروارگانیسم های گرم مثبت و منفی)، ضدقارچی و ضدالتهابی مواد تشکیل دهنده آفتوفین حتی در غلظت های پایین دربسیاری ازمطالعات گزارش شده است .
نظری برای این مقاله ثبت نشده است