آشنایی با نژاد گوسفندان دورست هورن

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

آشنایی با نژاد گوسفندان دورست هورن

اگر به دنبال پرورش گوسفندان داشتی هستید قطعا خرید گوسفندان چندقلوزا و نژادهایی چون دورست هورن که درصد بره زایی آنها بالاست انتخاب مناسبی است، در واقع گوسفندان دورست هورن قابلیت جفت گیری در تمام فصول را دارند و همین باعث افزایش درصد بره زایی و تولید مثل گله گوسفندان می شود.

یکی از بهترین نژاد گوسفندان جهان نژاد دورست هورن می باشد که منشاء اصلی آن به جنوب غربی انگلستان برمی گردد قوچ و میش این نژاد هر دو دارای شاخ هستند البته یک نوع از گوسفند دورست هورن نیز وجود دارد کاملا بی شاخ هستند. در واقع گوسفند دورست هورن Dorset Horn  جزو دسته گوسفندان گوشتی است که البته میزان تولید شیر بالایی دارد و یکی از ویژگی های برتر این نژاد نسبت به سایر نژادهای گوسفند در دنیا امکان جفت گیری در تمام فصول است که همین مورد باعث می شود خیلی از دامداران به خرید گوسفند دورست هورن روی بیاورند. افزایش درصد بره زایی، قابلیت جفت گیری در تمام فصل سال و همچنین میزان تولید شیر بالا این نژاد نسبت به سایر نژاد گوسفندان جهان باعث شده است که این نژاد جزو بهترین گوسفندان جهان محسوب شود.

تاریخچه گوسفند دورست هورن

گفته می شود که در چند سده پیش هنگام ورود ارتش اسپانیا به کشور انگلستان گوسفند مرینوس را با خود برده و وارد این کشور کرده اند که حاصل آمیزش و جفت گیری گوسفندان مرینوس با نژاد بومی انگلستان نژاد دورست هورن است. در واقع برخلاف بسیاری از گوسفندان انگلیس نژاد دورست از تلاقی نژادهای لستر یا سات دوان به وجو نیامده است. یکی از مهمترین خصوصیت ظاهری گوسفند دورست هورن شاخ دار بودن قوچ و میش دورست هورن است که البته یک نوع نژاد دورست هورن وجود دارد که بدون شاخ است.

سال ۱۹۵۱ گوسفندان دورست هورن در دانشکده ایالتی کارولینای جنوبی مورد آزمایش قرار گرفتند که با عمل موتاسیون یا جهش ناگهانی به دنیا آمدند و همین باعث پیدایش گوسفندان دورست هورن بدون شاخ شد.

دورست هورن جزو مشهورترین نژاد گوسفندان شیری انگلستان است

با اینکه نژاد دورست هورن گوشتی است اما جالب است بدانید که جزو میزان تولید شیر بالایی دارد که همین باعث شده است در کشور انگلستان جزو بهترین نژاد گوسفندان شیری محسوب گردد. در واقع این نژاد بومی جنوب انگلیس است که در مناطق دورست وسامرست است که چرای آنها بیشتر در دست و جلگه انجام می شود.

فروش انواع نژاد گوسفند

برای مشاهده تمام آگهی های سایت دامداری روی عکس زیر کلیک کنید.

خصوصیات ظاهری گوسفندان دورست هورن

این نژاد دارای صورت و گوش هایی سفید رنگ و عاری از هر گونه پشم است که در واقع رنگ غالب پوست بدن این نژاد زرد رنگ و پشم گوسفندان دورست هورن کاملا سفید رنگ است.

  1. سر: پهن و پر و پوشیده از پشم در ناحیه پیشانی
  2. گوش: نازک و متوسط
  3. گردن: کوتاه و گرد و در قوچ ها بسیار عضلانی و قوی
  4. سینه: پر، عمیق و به سمت جلو آمده
  5. زیر شانه: پر و ممتد با شانه
  6. پشت و کمر: پهن و دراز
  7. کپل: پر، پهن، عمیق و عضلانی
  8. دنده ها: قوس دار با انحنایی متناسب
  9. بخش دم: پهن، عضلانی و پهن
  10. ساق ها: دارای ساق هایی مستقیم با طول متوسط و پوشیده از پشم تا زیر مفصل خرگوشی
  11. پشم: پشم های متراکم و محکم

وزن گوسفندان دورست هورن

این نژاد جزو دسته گوسفندان سنگین وزن نیز محسوب می گردد که در سن بلوغ قوچ دورست هورن دارای وزن 85 الی 125 کیلوگرم و گوسفندان میش آن دارای وزن 60 تا 85 کیلوگرم هستند و این به معنای میزان وزن گیری بالای این نژاد است.

بهترین نژاد گوسفندان میش برای افزایش تولید مثل گله

در واقع یکی از روش های پرورش گوسفندان روش داشتی است که به موجب آن در طول یک سال گوسفندان میش به همراه قوچ مولد نگهداری می شود که با تغذیه مناسب و ثبت زمان فحلی گوسفندان و جفت گیری گوسفندان به روش سنتی یا تلقیح مصنوعی باعث افزایش درصد بره زایی و افزایش تولید مثل گله گوسفندان می گردند.

یکی از بهترین ویژگی های گوسفندان دورست هورن قابلیت جفت گیری در تمام فصول است که برخلاف گوسفندان مرینوس که در فصل طبیعی انجام می شود این نژاد می تواند در هر فصلی از سال جفت گیری کند و همین باعث افزایش درصد تولید مثل گوسفندان و به موجب آن افزایش درصد بره زایی تا 150 تا 160 درصد است.

کیفیت پشم گوسفندان دورست هورن

علاوه بر بالا بودن کیفیت گوشت، شیر و افزایش درصد بره زایی گوسفندان این نژاد دارای کیفیت پشم بالایی است و میزان درصد خلوص پشم گوسفندان نژاد دورست هورن به 50 تا 70 درصد می رسد. گوسفندان دورست هورن سالیانه به میزان 2.25 تا 4 کیلوگرم پشم تولید می کنند که رشته پشم های آن به 6 الی 10 سانتی متر طول و 27 تا 32 میکرون قطر می رسد.

 با وجود اینکه گوسفندان دورست هورن دارای پشم نسبتا ظریفی هستند اما مهمترین عیب این نژاد وجود لکه های در قسمت پوست یا پشم و موهای زبر در ساق آنهاست.

 

 

نظری برای این مقاله ثبت نشده است