پشم موهر چیست و چه لباس هایی با آن درست می شود؟

نوشته شده توسط

فرشاد ذوقی

پشم موهر چیست و چه لباس هایی با آن درست می شود؟

پشم موهر جزو آندسته از پارچه هایی است که در هنگام شستن آن قابلیت ضد چروک دارد و به غیر از آن خاصیت درخشندگی، براقیت و نرم تر بودن آن نسبت به پشم گوسفند باعث شده است که آنرا جزو پارچه های لوکس بنامند و از الیاف موهر به نام الیاف الماس شناخته شود.

قطعا برای ساخت انواع پوشاک از پشم گوسفند استفاده می شود اما به دلیل خصوصیات و ویژگی های بالای پشم موهر نسبت به پشم گوسفند آنرا به نام الیاف الماس می شناسند. پشم موهر نسبت به پشم گوسفند درخشندگی، براقیت بیشتری دارد و بغیر از این دو ویژگی پشم آن نرم تر از پشم گوسفند است از این رو از آن برای ساخت انواع کت و شلوار، ژاکت، روسری استفاده می شود. پشم موهر یک نوع پشم است که از موی بز آنگورا تولید می شود، این نژاد بز ترکیه ای جزو بهترین نژاد بزهای کرکی در جهان شناخته می شود که سالیانه نزدیک به 4 کیلوگرم پشم تولید می کند. از خصوصیات ظاهری بز آنگورا می توان به موهای شبیه به پشم آن اشاره کرد که از جنس پشم موهر است و به دلیل درخشندگی، براقیت، نرم بودن بیشتر آن نسبت به پشم گوسفند و البته در کنار تمام این ویژگی ها مقاومت بالا در برابر چروک شدن باعث شده است که طرفداران زیادی در جهان به خرید پوشاک و لباس هایی روی بیاورنذد که از پشم موهر ساخته شده اند.

پشم موهر چیست؟

پشم موهر (Mohair wool) نوعی منسوج است که از طریق موی بز آنگورا (Angora goat)  تولید می شود و برخلاف موی بزهای دیگر دارای موهای ژولیده و در عین حال درهم پوشیده شده است که ظاهر بز آنگورا شبیه به گوسفند می شود اما دارای بهترین نوع پشم موهر است که درخشندگی، براقیت و نرم بودن بالای آن نسبت به پشم گوسفند باعث شده است که امروزه تولید پشم موهر از اهیمت بالایی برخوردار باشد.

ویژگی ها و خصوصیات پشم موهر

  1. مقاومت بالا در برابرچروک و نمدی شدن
  2. درخشندگی و براقیت بیشترین نسبت به پشم گوسفند دارد.
  3. فلس های پشم موهر مقاومت بالایی در برابر نمدی شدن دارد و با شستشوی آن چروک نمی شود.

تولید پشم موهر از بز آنگورا

انواع نژاد بز در دنیا وجود دارد که به سه دسته گوشتی، شیری و کرکی تقسیم می شود که در این بین بهترین نژاد بز کرکی در جهان نژاد آنگورا و در ایران بز مرخز کردستان است. به نوعی موی بز آنگورا شبیه به پشم گوسفند است و به هیچ وجه از تلاقی با گوسفندان به صورت ایجاد نشده است. هر بز آنگورا در طول سال قادر به تولید 4.5 کیوگرم پشم موهر است از این رو پشم چینی بز آنقوره یا همان آنگورا در طول سال به دو بار و در فصول بهار و پاییز بر می گردد.

آشنایی با نژاد بز آنگورا

پشم موهر چگونه تولید می شود؟

طبق سوابق اولین بار پشم موهر توسط افراد بومی در تبت  از بز آنگورا تولید شده است که بعدها این نژاد بز کرکی به کشور ترکیه برده شده است و در اوایل قرن نوزدهم به دلیل اهمیت پشم موهر در کشور انگلستان صادرات بز آنگورا در کشورهای انگلستان، آفریقای جنوبی و به ترتیب استرالیا، نیوزلند و حتی ایالت متحده آمریکا صورت گرفت که جالب است بدانید در واقع شاه سلطان محمود دوم به منظور اینکه پرورش بز آنگورا و تولید پشم موهر به ترکیه برسد از این رو بزهای نر و ماده نابارور را به آفریقای جنوبی صادر کرد که به صورت اتفاقی آبستن شدند وحالا آفریقای جنوبی از نظر تولید پشم موهر در جهان در رتبه اول قرار دارد.

به منظور تولید پشم موهر ابتدا موهای بز آنگورا با استفاده از قیچی بزرگ چیده می شود که پس از آن به منظور رفع ناخالصی های پشم آنرا می شویند و تبدیل به نخ می کنند که بتوانند از نخ موهر پارچه ها، انواع کت و شلوار، جوراب و حتی روسری درست کنند.

در مجموع فرآیند تولید پارچه موهر به صورت زیر است:

  1. چیدن پشم بز آنگورا: در این فرآیند عملا چیدن موی بز با قیچی بزرگ انجام می شود که به منظور آسیب نرساندن به بزها باید آنها را به صورت کاملا بی حرکت نگه دارید.
  2. شستن: برای اینکه هرگونه ناخالصی از پشم بز آنگورا گرفته شود باید حتما شستشوی پشم بز انجام شود.
  3. کاردینگ: دسته های بزرگ پشم در این مرحله به رشته تبدیل می شوند.
  4. نخ ریسی: در این مرحله تمام رشته های به نخ ریسیده می شود و ریسندگی نخ انجام می شود که از دستگاههای خودکار یا نخ ریس های پدالی برای اینکار استفاده می شود.
  5. عملیات تکمیلی نهایی: نخ موهر پس از اینکه شسته شد، برای بافته شدن به لباس آماده است.

فروش انواع بز کرکی و گوشتی

برای مشاهده تمام آگهی ها روی عکس زیر کلیک کنید.

پشم موهر چه کاربردی دارد؟

به دلیل ویژگی های پشم موهر که در بالا به آنها اشاره کردیم کاربردهای فراوانی از پشم موهر وجود دارد  و به نوعی انواع پوشاک از آن ساخته می شود.

جالب است بدانید که در سال 1960 میلادی در بریتانیا به خاطر تولید کت و شلوارهای دو رنگی که از پشم موهر ساخته شده بود محبوبیت این پشم بیشتر شد چون از هر زاویه ای اگر به کت و شلوار های دو رنگی نگاه می کردید رنگ های مختلفی از خود نشان می داد.

  1. برای پوشاک: استفاده شده در ژاکت، کت، کلاه و دیگر شکل های لباس مخصوص زمستان
  2. برای لوازم منزل: استفاده شده در نخ های صنعتی، تزئینات دیواری و کلاه گیس های عروسک
  3. برای منسوجات: جهت تولید فرش و قالیچه.

پشم موهر در چه کشورهایی تولید می گردد؟

به جرات می توان گفت که نیمی از پارچه موهر جهان در آفریقای جنوبی تولید می شود که به واقع بزرگترین تولید کننده این منسوج محسوب می شوند و البته حجم زیادی از موهر در آفریقای جنوبی به صورت خام یا نیمه فرآوری شده به کشورهای اروپایی یا آسیایی صادر می شود.

کاهش تولید پشم موهر در دنیا

یکی از روش های پشم چینی در کشورهای آفریقایی کندن موی بز آنگورا به صورت کاملا خشن است که همین باعث شده است در سال های اخیر سازمان PETA آگاهی هایی در مورد روش های غیر اخلاقی تولید پشم موهر درج شود و به خاطر همین مصرف کننندگان از ترس پیامد های اجتماعی آن کمتر از پارچه موهر استفاده می کنند و در تا سال 2009 رقم کاهش موهر در سال به 5 هزار تن رسیده است.

قیمت پشم موهر به چه صورت است؟

به دلیل خاصیت ها و ویژگی های منحصر به فرد موهر که شامل درخشندگی، براقیت و نرمتر بودن آن نسبت به پشم گوسفند است و مقاومت بالا در برابر چروک و نمدی شدن امروزه جوز گرانترین انواع پشم محسوب می شود که قیمت پشم موهر حتی از پشم کشمیری، آلپاکای سوری نیز بیشتر است و جالب است بدانید براساس اظهارات یک تولید کننده پشم موهر در پنسیلوانیا، این نوع از پشم می تواند حدود ۱۰ دلار برای هر پوند قیمت داشته باشد. این در حالیست که پشم گوسفند برای هر پوند در حدود ۴۰/۰ دلار به فروش می رسد.

چه تفاوتی بین انواع پشم موهر وجود دارد؟

پشم موهر بدست آمده از بزهای آنگورا به یک صورت هستند با این تفاوت که دو نوع از الیاف حیوانی وجود دارد که شامل موارد زیر هستند.

  1. الیاف به دست آمده از طریق بزهای جوانتر: هر چقدر سن بز آنگورا کمتر باشد الیاف ریزتری برای تولید دارد که کیفیت آن نسبت به بزهای پیرتر بیشتر است مثلا بیشتری ژاکت های پشمی نفیس از طریق بزهای جوانتر تولید می شوند.
  2. الیاف به دست آمده از طریق بزهای پیرتر: با افزایش سن بزهای انگورا،موهای آن ضخیم تر و ناهموارتر می شود که همین باعث کاهش کیفیت الیاف پشم موهر می گردد و در نتیجه تنها برای ساخت انواع منسوجات خانگی چون تولید مبل، فرش به جای پوشاک از آن استفاده می شود.

پشم موهر چه تأثیری بر محیط زیست دارد؟

موهر به دلیل اینکه از الیاف دام تولید می شود در نتیجه برخلاف منسوجات مصنوعی که دارای ماده شیمیایی سرطان زا هستند هیچ گونه اثر منفی روی محیط زیست نمی گذارند و به طور کلی تولید این نوع از پشم به غیر از انواع خاصی از رنگ ها، هیچگونه مواد شیمیایی سمی را محیط زیست وارد نمی کند.

گواهینامه های موجود برای پشم موهر

نام پارچه پشم موهر

نام دوم شناخته شده پارچه

الیاف الماس

ترکیبات پارچه

الیاف مو از طریق بزهای آنگورا و مرخز کردستان

قابلیت تنفس پارچه

قابلیت تنفس معقول

قابلیت مقاومت در برابر رطوبت

متوسط

قابلیت حفظ گرما

بالا

قابلیت ارائه کشش

بالا

حساس به کرکی شدن یا قل زدن

متوسط

اولین کشور سازنده این نوع پارچه

ترکیه

بزرگترین صادر کننده/ کشور برتر تولید کننده

آفریقای جنوبی

دمای توصیه شده برای شستشو

شستشو با آب سرد به صورت دستی

کاربرد در

ژاکت، کت و شلوار، روسری، کلاه زمستانی، کت، جوراب، فرش، اثاثیه منزل.

مجتبی ریاحی 1401-02-07

سلام ایا پشم موهر فروش دارین قیمت چند