انواع روش های جفت گیری گوسفندان

گوسفند

انواع روش های جفت گیری گوسفندان

گوسفندان به مانند سایر دام ها با جفت گیری باعث افزایش تولید مثل و به دنیا آمدن بره می شوند اما برخلاف گاو،گوسفندان در طول سال امکان جفت گیری ندارند و حتما باید در فصل جفت گیری یعنی اواخر تابستان و فصل پاییز با کوتاه شدن طول روز جفت گیری انجام شود البته در روش های جدید یعنی تلقیح مصنوعی گوسفندان عملا با هورمون تراپی و گذاشتن سیدر، اسفنج داخل میش یا برنامه نور مصنوعی امکان فحل کردن میش ها در طول سال و جفت گیری گوسفندان و همچنین افزایش تولید مثل گوسفند زنده وجود دارد.

فتوپریود مصنوعی روشی برای ایجاد آبستنی گوسفندان خارج از فصل

گوسفند

فتوپریود مصنوعی روشی برای ایجاد آبستنی گوسفندان خارج از فصل

فصل جفت گیری گوسفندان از اواسط تابستان تا اواخر پاییز شروع می شود که با کوتاه شدن روزها و فحل شدن میش ها قابل انجام است و با طی کردن دوره پنج ماه آبستنی میش قطعا در فصل بهار و تابستان زایش انجام می شود اما برای ایجاد آبستنی گوسفندان در خارج از فصل می توانید از روش فتوپریود مصنوعی استفاده کنید که روشی کم هزینه تر از هورمون تراپی محسوب می شود.

طرز تهیه و پخت کله پاچه

گوسفند

طرز تهیه و پخت کله پاچه

کله پاچه یکی از غذاهای خوشمزه و البته پرچرب است که باز هم جزو غذاهای محبوب ایرانیان و منطقه خاورمیانه محسوب می شود و می تواند به عنوان یک وعده صبحانه خوب در فصل زمستان محسوب شود که کلی انرژی و ویتامین ب و پروتئین می توانید از یک دست کله پاچه دریافت کنید که شامل زبان، بناگوش، مغز، پاچه و چشم است.

خواص کباب دنبه گوسفندی

گوسفند

خواص کباب دنبه گوسفندی

محل تجمع چربی بدن گوسفند را دنبه می نامند که حتی به آن پیه می گویند و برای کباب گوشت گوسفندی مناسب است که باعث خوش بو کردن و همچنین هضم راحت کباب و همچنین خورشت گوشت گوسفندی می شود،البته از جمله خواص مصرف دنبه می توان به کاهش وزن، سلامت و شفافیت پوست و همچنین درمان افسردگی و آرامش اعصاب اشاره کرد.

آشنایی با نژاد گوسفند کردی

گوسفند

آشنایی با نژاد گوسفند کردی

گوسفند کردی یکی از بهترین نژاد گوسفندان گوشتی است که هر دامدار می تواند با خرید بره شیری این نژاد تا پایان دوره پرواربندی با افزایش وزن آنرا روانه بازار کند و پول خوبی به دست آورد.

نکات مهم در جیره نویسی گوسفند و بز

گوسفند

نکات مهم در جیره نویسی گوسفند و بز

با وجود اینکه قیمت گوسفند زنده بالاتر از قیمت گوساله و بز زنده است و می تواند شغل پر سودی محسوب شود اما به دلیل اینکه به بیماری های دامی حساس هستند از این رو باید به خوبی از آنها نگهداری کنید و برای جلوگیری از انواع بیماری های مرتبط به تغذیه دام جیره غذایی توسط کارشناسان تغذیه دام نوشته شود.

نحوه از بین بردن بوی گوشت گوسفند از انواع غذاها

گوسفند

نحوه از بین بردن بوی گوشت گوسفند از انواع غذاها

از لحاظ میزان پروتئین و کالری و مواد ویتامین گوشت گوسفند و گوساله در یک اندازه هستند البته به خاطر هضم راحت و طبع گرم گوشت گوسفندی خریداران بیشتری دارد اما ممکن است بوی گوشت گوسفند باعث شود خیلی از افراد میل به خوردن غذا نداشته از این رو بهتر است از خرید چنین گوشتی اجتناب کنید به خصوص اینکه بوی ترشیدگی از گوشت می تواند نشان از فاسد بودن گوشت باشد اما اگر بوی ماهی یا شیرین استون می دهد می توانید با اضافه کردن یک سری ادویه جات یا خواباندن در مخلوط نمک و نشاسته،آب و سرکه یا حتی پوشاندن سطح گوشت با آرد بوی گوشت را از بین ببرید.

فواید و مضرات کله پاچه

گوسفند

فواید و مضرات کله پاچه

کله پاچه یک غذای سنتی در خاورمیانه، کشورهای عربی و منطقه قفقاز است که حاوی پروتئین، آهن و انواع ویتامین ب است که به طور کلی طبعی گرم دارد البته قسمت های مختلف کله پاچه خواص و مضرات و طبع متفاوتی دارند و برای هضم راحت آنها و خوشمزه کردن آن از مصلحاتی چون دارچین، آبلیمو، گشنیز، سویق، زیره استفاده می شود و به طور کلی مصرف کله پاچه برای بیماران نقرس، قلبی-عروقی و کسانی که چربی خون دارند و همچنین زنان باردار توصیه نمی شود.

خواص کله پاچه گوسفندی در بارداری

گوسفند

خواص کله پاچه گوسفندی در بارداری

کله پاچه گوسفندی یک غذای پرچرب و کالری و طبع گرم است با وجود اینکه زنان باردار می توانند در زمان هوس کردن این غذا مقدار کمی از آب کله پاچه و قسمت پاچه گوسفندی بخورند اما باید توجه داشته باشند که به هیچ وجه مغز گوسفند نخورند چرا که امکان سقط جنین وجود دارد و برای افزایش وزن جنین به خوردن کله پاچه روی نیاورند و به جای آن می توانند از مواد غذایی با کیفیت چون موز و انبه استفاده کنند.

فرق جگر گوسفندی با گوساله

گوسفند

فرق جگر گوسفندی با گوساله

کباب جگر یکی از غذاهای خوشمزه و پر طرفدارا ما ایرانی هاست که حتی مشهورترین نوع کباب جگر در ایران جگروز لرستان است که ثبت جهانی شده است و انواع غذاهایی دیگر با این قسمت گوساله و گوسفند به نام جغور بغول درست می شود و مصرف آن برای درمان کم خونی، تقویت سیستم ایمنی بدن و بینایی و همچنین رشد کودکان توصیه می شود البته که یک غذای پر چرب و کالری است و مصرف آن برای بیماران قلبی و عروقی و کسانی که چربی خون دارند توصیه نمی شود.

شغل دامداری و دامپروری گوسفند

گوسفند

شغل دامداری و دامپروری گوسفند

شغل دامداری و دامپروری گوسفند یکی از مشاغل سخت و البته پر سود است که نیاز به اطلاعات کافی و تجربه کافی برای راه اندازی آن دارد چرا که نداشتن اطلاعات در زمینه تغذیه و بیماری های گوسفندان می تواند شما را متحمل انواع خسارات و ضررهای مالی به خاطر تلف شدن دام کند.

آموزش پرواربندی بره

گوسفند

آموزش پرواربندی بره

یکی از شغل های پر سود گوسفند داری است که به روش های پرواربندی، داشتی و اصلاح نژاد انجام میشود البته که پرواربندی گوسفند و بره به معنای رساندن گوسفندان جوان و بره ها به وزن ایدآل یعنی 50 کیلوگرم در پایان دوره پرواربندی است که بتوانند آنها را بفروشند.