انواع روش های شناسایی گوسفند و بز و علامت گذاری آنها

گوسفند

انواع روش های شناسایی گوسفند و بز و علامت گذاری آنها

در گذشته از روش اسپری کردن و رنگ کردن پشت گوسفندان تنها به دلیل تمایز آنها از سایر گله گوسفندان و عدم ورود گوسفندان به داخل گله های دیگر انجام می شد اما با پیشرفت در صنعت دامدارای و شغل گوسفند داری امروزه حتی از این روش به منظور ثبت اطلاعات و مشخصات دقیق چون شناسایی میش های حذفی، سن بره و حتی بره زایی آنها انجام می شود که شایع ترین روش همین روش پلاک کردن گوش دام است که در جنس های مختلف چون آلومینیوم، فلزی، پلاستیکی و برنج وجود دارد و در اشکال مختلف اینکار انجام می شود.

هزینه نگهداری هر راس گوسفند پرواری در طول سال

گوسفند

هزینه نگهداری هر راس گوسفند پرواری در طول سال

گوسفند زنده به منظور تولید گوشت، پشم، شیر پرورش داده می شود که در این بین به دلیل خاصیت گوشت گوسفندی و همچنین تقاضای بالای خرید گوشت گوسفندی نسبت به گوشت گوساله و بز بیشتر دامداران به پرورش این دام زنده روی می آورند که در صورت داشتن سرمایه، دانش کافی می توانند به سوددهی بالا برسند به خصوص اینکه قابلیت نقد کردن سرمایه و بازگشت آن در هر فصل از سال وجود دارد.

چگونه بره را پروار کنیم؟

گوسفند

چگونه بره را پروار کنیم؟

به دلیل اینکه کارشناسان موافقند که هر چقدر سن گوسفندان کمتر باشد سرعت رشد بالاتری دارند از این رو خرید و فروش بره زنده نسبت به گذشته بیشتر شده است به خصوص اینکه قیمت بره سه ماهه و زنده بیشتر است چون برای طول دوره پرواربندی انتخاب می شوند حال اینکه جزو بهترین بره های پرواری با سرعت رشد بالا باشد.

هزینه ساخت دامداری گوسفندی

گوسفند

هزینه ساخت دامداری گوسفندی

اگر قصد ورود به شغل گوسفند داری دارید یا اینکه تجربه کافی در این زمینه دارید وحالا می خواهید به صورت گسترده اقدام به ساخت دمداری صنعتی گوسفندان کنید حتما باید در ابتدا شرایط لازم جهت اخذ مجوز دامداری را داشته باشید و سپس با گرفتن مجوز تاسیس اقدام به ساخت سوله و ساختمان گوسفندان کنید و در انتها مجوز بهره برداری را بگیرد و در صورت تغییر کاربری حتما مجوز لازم را اخذ کنید در غیر این صورت پرونده قبلی شما باطل و حق بهره برداری از دامداری صنعتی را نخواهید داشت.

خواص ذرت علوفه ای در خوراک دام ها

گوسفند

خواص ذرت علوفه ای در خوراک دام ها

یکی از مواد خوراکی مقوی برای دام ها علوفه می باشد که در فصل زمستان به دلیل عدم دسترسی به آنها از نوع سیلاژ آن استفاده می شود اما در بین انواع سیلاژ علوفه بهترین نوع آنرا ذرت علوفه ای شامل می شود که خرید آن کاملا به صرفه است و هضم راحتی دارد.

داروی لاکساتیو چیست

گوسفند

داروی لاکساتیو چیست

تشخیص برخی از انواع بیماری های دامی با دیدن نوع مدفوع دام انجام می شود که در این بین اسهال یا یبوست می تواند باعث بیماری دام و حتی لاغر شدن آنها و کاهش اشتهای دام گردد از این رو باید سریعا نسبت به درمان بیماری اقدام کنید که در این بین بهترین داروی برای درمان یبوست دام ها داروی لاکساتیو است که علاوه بر خاصیت ملین و نرم کنندگی مدفوع به عنوان داروی ضد نفخ نیز شناخته می شود.

آماده سازی قوچ ها در فصل جفت گیری

گوسفند

آماده سازی قوچ ها در فصل جفت گیری

اگر به دنبال افزایش تولید مثل گوسفندان و بره زایی گله هستید قطعا خرید قوچ گله یکی از مهمترین کارهایی است که باید شما انجام دهید در غیر این صورت یک قوچ گله عقیم و نابارور حتی ممکن است باعث عدم آبستنی گوسفندان در طول یک سال، بدنیا آمدن بره های ناقص شوند.

آشنایی با نژاد گوسفند ماکویی

گوسفند

آشنایی با نژاد گوسفند ماکویی

یکی دیگر از نژادهای گوشتی ایرانی که افزایش وزن بالایی در دوره پرورابندی دارد نژاد ماکویی است که علاوه بر تولید گوشت برای تولید پشم مناسب است، به دلیل کیفیت بالای پشم از آن بعنوان بهترین پشم رنگرزی و ساخت فرش استفاده می شود و کیفیت بالای شیر ماکویی هم برای ساخت پنیر لیقوان مزید بر علت شده است.

محلول خوراکی پارافین Paraffin

گوسفند

محلول خوراکی پارافین Paraffin

برخی اوقات شاید از دور شغل گوسفند داری و گاوداری را پر سود بدانیم و بدون هیچ گونه دانش کافی از نحوه تغذیه دام به این شغل ورود کنیم که نتیجه آن فراهم نکردن مواد غذایی و خوراکی با کیفیت برای دام ها و بروز انواع بیماری ها چون یبوست، نفخ شکمبه است از این رو حتما باید اطلاعات کافی داشته باشید و علاوه بر تغذیه درست دام و حیوانات انواع علائم و نشانه های بیماری را بدانید ونسبت به درمان آنها اقدام کنید.

علت لاغر شدن گوسفندان و نحوه چاق کردن آنها

گوسفند

علت لاغر شدن گوسفندان و نحوه چاق کردن آنها

گوسفند زنده جزو دامهای سبک است که به دلیل هضم راحت و خوشمزگی گوشت آن بیشترین تقاضای خرید در بین انواع گوشت قرمز دارد و قیمت گوسفند زنده بیشتر از سایر دامهای زنده است، چاق کردن گوسفندان در دوره پرواربندی می تواند با افزایش سود دامدار همراه شود که در صورت لاغر شدن گوسفندان باید دلیل آنرا پیدا کنید و نسبت به رفع مشکل اقدام کنید در غیر این صورت چنین دامی به درد نمی خورد.

بیماری آرتریت گوسفند و نحوه درمان آن

گوسفند

بیماری آرتریت گوسفند و نحوه درمان آن

با وجود سود بالای پرورش گوسفندان اما حساسیت بالای این دام های سبک به انواع بیماری های دامی باعث می شود که در صورت نداشتن اطلاعات کامل در زمینه این بیماری ها عملا دچار خسارات اقتصادی زیاد شوید، از این رو آشنایی با انواع بیماری های شایع گوسفندان می تواند باعث کاهش خسارات شود، یکی از این بیماری های خطرناک آرتریت است که بیشتر در بره های شیرخوار رخ می دهد و با ورود باکتری ها از طریق زخم و بریدگی روی پوست و بند ناف باعث کاهش شدید وزن و حتی برخی اوقات حذف و کشتار دام می شود.

داروی ضد انگل آیورمکتین برای گاو و گوسفند

گوسفند

داروی ضد انگل آیورمکتین برای گاو و گوسفند

با وجود اینکه هر دامدار و گاودار می تواند در کوتاهترین زمان با پرواربندی گاو و گوسفند سود خوبی به دست آورد اما اطلاع از انواع بیماری های دامی می تواند مانع از وارد آمدن خسارات اقتصادی زیاد به آنها شود از این رو در صورت ابتلا به انواع بیماری های انگلی چون کرم کپلک، میازیس و جرب گوسفند باید با تجویز دامپزشک به تزریق زیر جلدی این دام ها بپردازید و حتما این کار توسط یک فرد خبره انجام شود که نحوه تزریق به دام را بداند.